We moeten de Alfa-fans prijzen om hun geduld. Het iconische Italiaanse merk heeft spectaculaire auto’s gebouwd in het verleden en kan terugkijken op historische (autosport) successen. Aan de andere kant zijn de verwachtingen bij nieuwe modellen altijd torenhoog en liggen teleurstellingen op de loer.

De verwachtingen werden soms helemaal waargemaakt; uit het niets spuugde het merk met de Scudetto er een briljante auto uit, Maar vaak kwamen er halfbakken compromissen uitgerold. Wat niet eens de schuld was van Alfa Romeo zelf; het merk was vaak kind van de rekening als moederbedrijf FIAT de zaakjes niet op orde had. 

De hoogtepunten van de laatste twintig jaar waren wel de 156 GTA en de Giulia Quadrifoglio. Sportsedans met maar een doel: strak de bocht in, sportief en speels rijgedrag, oogverblindend design en heerlijke motoren.

Render van de nieuwe Alfa Romeo Milano – Photo by MV Auto

Meer comebacks dan Cher

Maar van consistentie is weinig te bekennen bij Alfa Romeo. Waar je bij een Duits merk zeker weet dat er na 3,5 jaar een facelift aan zit te komen is het bij Alfa hopen dat er überhaupt na 10 jaar een tweede model in het gamma verschijnt. Het merk heeft dan ook meer comebacks op haar naam staan dan zangeres Cher.

De laatste comeback stamt alweer uit 2016. Onder Fiat werd een torenhoog ambitieus plan uitgerold van wel zeven nieuwe Alfa modellen. Daar zijn er destijds twee van gerealiseerd. De Stelvio moest inspelen op de luxe SUV-markt, de Giulia was en is een briljante sportsedan. De Giulia Quadrofoglio bleek een regelrechte BMW M3 killer.

Maar dat was in 2016. Inmiddels is het gigantische Stellantis de nieuwe eigenaar van het roemruchte merk. Sindsdien is er geen nieuw model meer gepresenteerd, behalve in 2019 de Tonale. De Tonale is nog bedacht onder leiding van FIAT en staat op een oud platform van de Jeep Compass. De Tonale wordt ondertussen nog verkocht als Dodge Hornet. Ondanks dat de Tonale redelijk verkoopt, heeft het weinig te maken met het oorspronkelijke Alfa DNA: speels, scherpsturend, lichtvoetig.

Het goede nieuws is dat Stellantis het merk serieus neemt en langzaam aan het bouwen is aan een nieuw, compact gamma. Nieuwe eindbaas Jean-Phillipe Imparato neemt het sportieve merk onder zijn hoede en belooft dat het karakter van het merk in elk nieuw model is terug te zien. Klein detail: alle nieuwe modellen zullen half of volledig ge-elektrificeert zijn.

Wederopstanding na Pasen

Het plan van het nieuwe modellenoffensief is inmiddels bekend: dit voorjaar in april, na Pasen, zal de herrijzenis van Alfa worden gemarkeerd met het belangrijkste model in 8 jaar: de Milano. Een compacte SUV in het B-segment, op hetzelfde platform als de Jeep Avenger en Peugeot 2008.

De Milano krijgt de mild-hybrid motor met 136 pk zoals we die al kennen van andere Stellantis modellen. De volledig elektrische versie krijgt een andere treatment; vierwielaandrijving en meer dan de 156 pk van zijn broers en zussen. Reken op een range van meer dan 400 km.  

De Alfa Romeo Milano is niet het enige goede nieuws, er staan weer meer modellen op de planning. Vanaf 2025 zal elk nieuw model van Alfa volledig elektrisch zijn. Eind 2025 komt er een nieuwe Alfa Romeo Stelvio. In 2026 zal de opvolger van de Giulia verschijnen, een cross-over model a la Peugeot 4008 of Citroen C5-X. In 2027 verschijnt een nieuwe Giulietta en in 2028 wordt de huidige Tonale vervangen.

Het is sowieso goed nieuws om eindelijk een consistente meerjarenplanning te zien van Alfa Romeo. We hopen, samen met de Alfisti onder ons dat Alfa erin slaagt wat van zijn oorspronkelijke dynamische karakter in de elektrische modellen te leggen.

Wat nu als je hart harder gaat kloppen van een 3.2 V6 Busso of een oude Twin Spark motor? Zal het elektrogeweld genoeg zijn om onze hoopvolle Alfa harten te veroveren? Of moeten we vandaag nog, voor een appel en een ei, één van de laatst overgebleven 156 kopen, onder een zeiltje parkeren in onze garage om verder te laten rijpen als goede wijn? De tijd zal het leren.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *