ScissorHandsFree rijden in de Cadillac LYRIQ

Afgelopen zondag keken 96,4 miljoen mensen naar de 55e Super Bowl; de jaarlijkse grote finale van het National Football League. Het best bekeken Amerikaanse sportevenement gaat uiteraard gepaard met prijzige commercials. Adverteerders moesten $5,5 miljoen aftikken voor het uitzenden van een 30 seconden lange commercial tijdens de Super Bowl. Ook dit jaar greep een aantal automerken de kans om in het vizier van die 96,4 miljoen kijkers te springen. Ondanks slinkende kijkcijfers, lagen ook in 2021 de verwachtingen voor de Super Bowl commercials hoog. Marketingafdelingen trokken voor deze gelegenheid weer alles uit de kast om een goede commercial te maken. Wat hebben ze dit jaar voor ons in petto? Gaan onze geliefde vierwielers verloren in een berg storytelling, of wordt er ook echt iets over de auto’s verteld? We nemen je mee in een analyse van de beste autogerelateerde commercials van de Super Bowl 2021.

Cadillac – ScissorHandsFree

Cadillac laat ons de elektrische LYRIQ zien en focust op de hands-free rijden functie. Dat doen ze door een complete Hollywood-film in anderhalve minuut te proppen: Cadillac borduurt voort op het verhaal van Edward Scissorhands, een zwarte-komedie-film uit 1991. In de commercial zien we Edwards zoon: Edgar Scissorhands, die alles wat hij aanraakt kapot maakt, omdat hij scharen als handen heeft. Gelukkig kan hij de nieuwe LYRIQ zonder problemen besturen, dankzij een helpende hand van de zelfsturende Cadillac.

Toyota – Het verhaal van Jessica Long

Ook knap: in de 60 seconden lange advertentie van Toyota is geen enkele auto te zien. Het merk zet met behulp van paralympisch zwemster Jessica Long wel een sterk en emotioneel verhaal neer. Verder is het enige wat de advertentie over Toyota zegt, het feit dat het merk de Paralympische Spelen sponsort.

Ford – Finish Strong

Ford speelt als enige automerk expliciet in op de Coronapandemie. Met “Finish Strong” steekt Ford de Amerikanen een hart onder de riem. Overigens is deze slogan multi-interpretabel: op het moment dat de commercial te zien was, moest de American Football wedstrijd natuurlijk ook nog sterk beëindigd worden.

Jeep – Meet in the Middle

Jeep koos voor een typische Super-Bowl-tactiek: een celebrity inzetten. Bruce Springsteen spoort de Amerikanen aan om het middelpunt op te zoeken. Na een onrustige periode van presidentsverkiezingen en rellen is “to meet in the middle” is een nobele en gewaagde boodschap van Jeep, voor een ReUnited States of America.

Update: na ophef over de inhoud heeft Jeep de commercial van YouTube verwijderd.

Vroom – De Pijn van een Dealerbezoek

Geen automerk, maar wel een autogerelateerde nieuwkomer in de Super Bowl commercials: Vroom is een digitaal occasionplatform dat in deze commercial alle reguliere autodealers op de hak neemt.

Afwezige merken

Na jarenlange participatie bij de Super Bowl commercials, lieten Audi en Hyundai het dit jaar afweten. Pepsi en Coca-Cola waren afwezig. En ook biermerk Budweiser, dat al 37 jaar onafgebroken meedeed, was niet van de partij. Als je de kijkcijfers vergelijkt met voorgaande jaren, is het niet zo vreemd dat sommige merken er dit jaar van afzien. Sinds 2017 slinken de cijfers langzaam; 2021 markeert een nieuw dieptepunt. Voor het eerst sinds decennia vallen de kijkcijfers onder de grens van 100 miljoen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *