Op vakantie naar Denemarken, Legoland. Dat was hetgeen mijn ouders ons graag cadeau wilde doen als familie-uitje. Daar zeiden wij, en de kids, uiteraard geen nee tegen. Gezien mijn elektrische auto-achtergrond, was er wel de wens vanuit mijn ouders dat ik NIET met een EV zou gaan in verband het verplicht moeten stoppen om op te laden. En zeg nu zelf, er zijn al genoeg “op vakantie met je elektrische auto”-berichten. Maar aangezien ik wel zoveel mogelijk elektrisch wilde rijden werd er gekozen voor een PHEV, Plug-In Hybride model. Het werd een BMW 530e Touring. Een PHEV met een 12 kWh accupakket waarmee, theoretisch, 52 tot 56 kilometer elektrisch kon worden afgelegd. Eens kijken hoe dat uitpakt.

dashboard BMW 5 Serie Touring 44 km elektrisch
theorie 50+ km elektrisch. Praktijk 44 km.

Voordeel van een Touring bij het opladen

Al bij het inpakken van de BMW werd het voordeel van de Touring duidelijk. De bagage kun je veel hoger opstapelen dan bij de BMW sedan modellen. Iets wat ook wel nodig is, omdat de PHEV uitvoering 130 liter bagageruimte opslokt. De vloer is namelijk verhoogd om plaats te maken voor het accupakket. Daarnaast heeft hebben de stationwagen uitvoeringen van BMW (Touring genaamd) het voordeel dat de achterklep separaat geopend kan worden. Hierdoor kun je de bagage die je onderweg nodig hebt, maar ook de laadkabel, gemakkelijk pakken.  

Onze 530e was in meerdere opzichten de ideale reisbolide. Niet alleen vanwege de bagageruimte, maar ook de achterpassagiers, een jongen van zeven en een meisje van vijf, hadden het geluk van de optionele blinderingsschermen voor de achterportieren én het… BMW Rear Seat Entertainment System! Het vergde van te voren flink wat uitzoekwerk hoe het werkt, maar achteraf was dat helemaal niet nodig. Het werkt namelijk heel gemakkelijk en hufterproof. Je hebt twee USB-aansluitingen, maar je hoeft geen rekening te houden welke aansluiting voor welk scherm is. Je kunt vanaf de touchscreen schermen achter de voorstoelen elke aangesloten USB-stick met muziek en films benaderen. ‘Ouderwets’ DVD’s afspelen is trouwens ook mogelijk.

BMW Rear Seat Entertainment System BMW 5 Serie cognac interieur
optionele BMW Rear Seat Entertainment System aanrader kinderen

De mogelijkheden van het Entertainment System was na eigen speurwerk van onze Jort zelfs nog veel uitgebreider dan gedacht. Spelenderwijs kwam hij er achter dat hij de muziekvoorkeur in de hele auto kon bepalen. Dus als een volleerd DJ schalde het ene na het andere Ernst Bobbie en de Rest liedje door de auto. Gelukkig kunnen er ook koptelefoons op de schermen aangesloten worden.

back-up DVD’s waren niet nodig

Onderweg, zoveel mogelijk elektrisch rijden

Leuk die 50+ kilometers elektrisch rijden, maar hoe gaat dat in de praktijk bij zo’n lange trip? Uiteraard begint het bij volledig opgeladen vanaf huis vertrekken. De boordcomputer geeft dan 45 elektrische kilometers aan. Deze elektrische km’s wilden we ten volle benutten en verwarmden we van te voren al ladend aan de wallbox de auto op, waarvoor de elektriciteit van het huis én niet die van het accupakket gebruikt werd.

preonditioneer instelling BMW 5 Serie
preconditioneren om zoveel mogelijk elektrisch te kunnen rijden

We dachten ook dat een lekkere warme auto de kids in slaapmodus zou houden, maar de vakantie-spanning was teveel om in de auto in slaap te vallen. Dus dan maar om 3uur ’s nachts een filmpje kijken, “Mannetje Tak” voor onze dochter.

“Mannetje Tak” kan ze letterlijk dromen

Wonderwel doe je langer met die paar e-kilometers dan gedacht. Na 100 kilometer rijden hadden we nog steeds 17 elektrische kilometers over. Dit komt doordat we vanaf huis snel op de snelweg zitten en opvallend genoeg bewijst de plug-inhybride aandrijving zich juist dan. Een brandstofmotor is op de snelweg efficiënter, terwijl een elektromotor in de stad op zijn best is vanwege het vele afremmen en daardoor terug leveren van stroom aan het accupakket.

Zie daar dus het directe grote voordeel van een Plug-In Hybride auto. Met zijn brandstof- én elektromotor combineert hij qua zuinigheid het beste van twee werelden. Mits het accupakket opgeladen is.

BMW 5 Serie Touring opladen bij Van der Valk
ABC = Always Be Charging

Op vakantie een PHEV opladen

De BMW 530e is voorzien van een 1-fase type-2 aansluiting om het accupakket op te laden. Dat betekent dat hij met maximaal 3,7 kW opgeladen kan worden. Maar hoe snel kun je onderweg opladen?

Nou, niet snel. Onderweg zijn er namelijk wel genoeg laadpalen, maar dit zijn snellaadpalen. Deze hebben de kabel en grote CCS-stekker aan de laadpaal zitten. Deze CCS-stekker past niet op de BMW, dus onderweg opladen was lastig. Gelukkig zag ik bij de eerste stop na 300 kilometer een laadpaal met een vaste kabel én type-2 stekker. Jammer genoeg bleek de type-2 stekker kapot, waardoor hij niet gebruikt kon worden. Dag, efficiënt rijden.

kapotte type 2 stekker bij snellader E-ON
kapotte type 2 stekker, dus niet opladen

Het efficiënte zat hem wel in de paar kilometer die hij elektrisch op de snelweg kon rijden. Het verbruiksverschil tussen een opgeladen en leeg accupakket is aanzienlijk. Op de snelweg verbruik je enkel wat stroom op de momenten dat je inhaalt. Eenmaal op cruise controlsnelheid wordt er weinig kWh uit het accupakket geslurpt. Met een lege accu is je snelwegverbruik 5,9 liter per 100 km (1 liter elke 16,9 km). Indien je accu maar een beetje opgeladen is, dan loopt je verbruik al terug naar 3,8 liter per 100 km (1 liter elke 26,3 km). Oftewel, de plug-in hybride techniek zorgt voor op de snelweg voor een 2 liter brandstofbesparing per 100 kilometer.

Volgende koffie en laadstop

Qua opladen waren we niet voor één gat te vangen. Na wederom ongeveer 300 kilometer was het weer tijd voor een plastic bekertje vloeibaar zwart goud. En ja hoor, daar waren genoeg laadmogelijkheden aanwezig. Alleen waren dit dan enkel snelladers waar je voornamelijk Nederlandse elektrische auto’s zag opladen. Geen Plug-In Hybride met Type-2 stekker kon opgeladen worden.

Zo bereikten we uiteindelijk, zonder extra op te kunnen laden, Denemarken. Eenmaal in Denemarken zagen we behoorlijk wat EV’s, dus de 530e aan een openbare laadpaal opladen zou geen probleem moeten vormen, dachten we. Maar mis, op 4 kilometer afstand stond de eerste laadpaal. Nou ja laadpaal, bij een restaurant waren drie Easee laadstations op een muur geschroefd die je middels de Monta app, die je eerst moest installeren en koppelen aan je credit card, kon gebruiken. Als brave EV-burger heb ik in één week tijd daar twee x de Biemer opgeladen, waarbij mijn vader met zijn Nissan Qashqai meereed en mij dan terug chauffeerde. Ik vond het op vakantie wel teveel gedoe om zo in the-middel-of-nowhere elke dag op te laden.

3 x zwarte Easee lader op witte muur
3 x thuisladers aan de muur. Kan Easee!

Beter opladen bij visserdorp dan bij Legoland

Het verbaasde me wel enorm dat er maar zo weinig laadpalen waren, terwijl je wel redelijk wat elektrische auto’s zag rondrijden. Die zullen allemaal wel thuis opgeladen worden. Het aantal vrijstaande huizen was in ons vakantiedorp, Frisia, ook redelijk groot. We hebben nog wel één keer de BMW bij een vissersdorpje kunnen opladen. Bij Legoland waren de laadpalen aan het begin van de dag ook snel door Nederlanders bezet. Alleen kwamen zij dan van een gesloten kermis thuis. Deze werkten namelijk niet.

Dag, goed voornemen

Daar ging dus ons goede voornemen om zoveel mogelijk elektrisch te rijden op vakantie. Tot de laatste vakantiedag. Toen ontdekten we bij toeval dat in ons dorpje de nationale “Orsted” gevestigd was. Vier jaar lang het meest duurzame energiebedrijf ter wereld.

Vier grote parkeerplaatsen met volop openbare laadpalen stonden er voor ons klaar. Het probleem was alleen dat deze laadpalen in geen enkele app óf in het navigatiesysteem van de BMW te vinden waren. Ze waren door de eigenaar, het energiebedrijf, niet openbaar gezet. Hierdoor waren ze niet zichtbaar voor bezoekers. Ze waren dus voornamelijk neergezet voor de medewerkers, maar konden wel publiekelijk gebruikt worden. Gezien de hoeveelheid geplaatste laadpalen had ik hier gemakkelijk elke dag kunnen opladen. Volgende keer maar een extra verkenningsrondje rijden.

Overige opvallende zaken

Wat viel ons verder op aan de BMW als vakantieauto? Als gezins-/reisauto voldoet hij meer dan perfect. Veel ruimte, al slokt het accupakket 130 liter bagageruimte op. Bij de Touring is dat niet snel een probleem. Bij de Sedan uitvoering kan dit eerder tot een te kleine bagageruimte leiden. Onderweg werkt BMW’s ADAS perfect. De adaptive cruise control kun je gemakkelijk per 10 kilometer instellen. En met 300 pk heb je genoeg kracht om vanuit de ingestelde 130 km/u je voorganger in te halen. Dat zijn die momentjes dat de elektromotor je ondersteunt. Bij optrekken is het wel zo dat je de combinatie brandstof- en elektromotor soms voelt, maar nooit hinderlijk.

Jammer, maar niet irritant, is het dat de BMW je zo veilig mogelijk op plaats van bestemming wenst af te leveren. Dit houdt in dat de BMW met ingeschakelde cruise control stand niet van rechts inhalen houdt. Dat mag ook niet, hoor ik je zeggen. Maar bij een afrit mag dit wel. Maar als je dan de fly-over wilt pakken en op de afrit een vrachtwagen met 100 km/u rechts wilt inhalen, dan houdt deze Duitser je keurig aan de vrachtwagensnelheid van meestal 85 km/u. Tja, veiligheid voor alles.

Navraag leert, achteraf, dat rechts inhalen wel ingesteld kon worden via het multimediasysteem. Ik had het niet gevonden.

De verkeersbordherkenning werkt ook goed, en dat is niet iets wat we van elk automerk kunnen zeggen. Het is wel duidelijk dat de ontwikkelaars meer kilometers op de Duitse autobahn afgelegd hebben. Daar zie je de perfectie van het verkeersbordherkenningssysteem. Met minutieuze precisie worden alle verkeersborden gelezen en voor de bestuurder weergegeven.

HUD BMW
Head-Up-Display met keurig verkeersbordherkenning

Normaal gesproken installeren we bij een Dagelijksauto-rijtest de bijbehorende fabrikanten app. Maar niet bij deze BMW. Hij is namelijk voorzien van een 309 euro kostende autosleutel, die de titel autosleutel niet waardig is. Het is bijna een mobiele telefoon zonder de functie van bellen of foto’s nemen. Deze BMW Display Key dien je af en toe op te laden om hem goed te kunnen gebruiken. Via het scherm kun je perfect en grafisch mooi weergegeven bijvoorbeeld de brandstof en elektrische actieradius zien.

Kun je met een plug-in hybride auto op vakantie

Uiteraard! Maar geniet je dan nog wel van de voordelen? Ten delen. Op de snelweg is een brandstofmotor al zuiniger dan in de stad. Dit voordeel wordt door de elektrokracht alleen maar versterkt. Het brandstofverbruik wordt alleen nog maar minder op de snelweg, mits je accu opgeladen is. Je verbruik daalt van 1 liter elke 16,9 kilometer naar 1 op 26,3 km. En daarin zit hem nu de crux.

Je wilt als brave burger onderweg wel zoveel mogelijk opladen, maar doordat praktisch elke PHEV geen snellaadmogelijkheid heeft, kun je er tijdens een koffie- en benenstrekpauze langs de snelweg geen kWh bijtanken. Voor de bruikbaarheid van een PHEV zou het daarom goed zijn als deze voorzien is van een CCS-aansluiting. Dan heb je zelfs een klein PHEV accupakket tijdens een espresso-stop alweer helemaal opgeladen. Dat zou de bruikbaarheid en efficiëntie van elke Plug-In Hybride auto alleen maar ten goede komen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *