Een auto die geen introductie nodig heeft, dat is de Volkswagen Golf. De laatste die wij getest hebben is ondertussen al bijna vijf jaar geleden. Bovendien was dat geen Golf GTE. In die tijd is er veel veranderd. Een facelift, en oude vertrouwde knoppen op het stuur bijvoorbeeld. We vertellen je er alles over.

Sterke puntenZwakke punten
+ Fysieke (stuur)knoppen zijn terug– Plastic en pianozwart gebruik
+ Enorm zuinig– Stuk duurder dan concurrentie
+ fijne dagelijkse compagnon– Achteruitrijcamera  

Wat is de Volkswagen Golf GTE

Zoals we in de introductie al schreven, is het een auto die geen introductie nodig heeft, ironisch genoeg. Iedereen en diens oma kent de Golf. Hij is er in allerlei verschillende smaken: van toegankelijke, normale bolide tot extreem sportieve hatchback, zoals de Golf R. Mocht je het willen, dan is die er ook als stationvariant. Die wordt dan ook letterlijk Golf Variant genoemd. Lekker origineel Volkswagen.

Als je naar het grote Golf-aanbod kijkt, zie je al snel dat de GTE een beetje in het midden zit. Maar wel overduidelijk gericht naar de sportievere kant. Leuk feitje: de GTE heeft meer vermogen dan zijn GTI-broer: 272 pk voor de GTE en 265 pk voor de GTI. Toch kost hij veel minder, omdat je een stuk minder BPM betaalt. Nu lijkt dat een verwaarloosbare hoeveelheid, maar in een spelletje Top Trumps ben jij de winnaar. Als iemand dan de 0-100 sprint benoemt, kan je alsnog lachen. Want voor de 0,7 seconden dat de GTI sneller is, is ook zo’n €15.000 extra betaald.

De Volkswagen Golf is zonder twijfel een van de belangrijkste auto’s uit de fabriek in Wolfsburg. Niet het best verkopende product dat Volkswagen aanbiedt trouwens. Dat zijn de curryworsten – serieus, zoek maar op. De Golf was de vervanger van de net zo iconische Kever. De hatchbackvorm beviel goed, want sinds 1974 zet de Golf de lat waaraan alle hatchbacks moeten voldoen. Althans, als ze mee willen spelen met de grote jongens natuurlijk.

Binnenin zien we nog altijd waar de Golf zijn oorsprong vond, en natuurlijk hoe doordacht het moderne interieur is. Ogenschijnlijk simpel, maar met handige features. De inductielader voor je telefoon heeft een klein klepje, zodat je telefoon niet weg kan schieten. De bekerhouders in de deuren zijn bekleed met vilt en groot genoeg voor een flinke thermoskan. Bovendien zijn de spiegels groot en is het zicht rondom uit de kunst – veel minder vanzelfsprekend dan je zou denken bij moderne auto’s. Én natuurlijk de kuipstoelen met een blauw ruitjespatroon. Ze zijn heerlijk: een perfecte mix tussen modern en ouderwets. Als we het toch over die stoelen hebben…

Hoe rijdt de Volkswagen Golf GTE

Tja, when in Rome. Of beter: wanneer je in de ruitjespatroonstoelen zit, moet je er ook van genieten. En dus vertrekken we. De Golf heeft (uiteraard) de DSG-versnellingsbak en die heeft weer het typerende kleine Volkswagen-groep-versnellingshendel. In elk geval geen compensatiegedrag hier. Voor de bediening maakt het niets uit: zodra je een richting gekozen hebt (voor- of achteruit) gebruik je het tijdens je rit toch niet meer.

Nu kan je als bestuurder de schakelflippers achter het stuur gebruiken. Dat werkt precies zoals je verwacht. Toch voel je aan de auto dat hij dat liever niet doet. Vooral het opschakelen met de flippers heeft een behoorlijke vertraging. Niet erg, gezien de auto rustig, efficiënt en vloeiend rijdt in de volautomaatmodus. Dus raden we aan om die lekker te gebruiken. De boel de boel te laten en even een momentje van rust te nemen – zoals de Golf GTE die goed kan bieden. Eigenlijk omschrijft dat meteen het volledige rijgedrag van de Golf GTE.

Begrijp ons niet verkeerd: de auto is erg capabel. Maar op een erg relaxte manier, alsof je rijdt met Bruce Banner die aan woedetherapie heeft gedaan. Tijdens onze eerste rit was er voornamelijk file. File waardoor een ritje van 156 kilometer ineens ruim drie uur duurde. Normaal zou dat storend zijn. Toch konden we het niet erg vinden. De Golf heeft ons er in stilte en comfort doorheen geholpen. Spotify streamen en navigeren deden we natuurlijk draadloos. De audiokwaliteit is prima en de stoelen én zitpositie perfect voor lange ritten. Eenmaal thuis hadden we totaal geen last van onze rug, en ook ons derrière was prima in orde. Voor zover je dat zou willen weten natuurlijk.

Een lange rit in een file zou normaal gesproken desastreus zijn voor je verbruik. Nu is dat dankzij moderne accutechniek en regeneratief remmen sowieso al minder. Maar dat wil niet zeggen dat we verwacht hadden dat de auto slechts 2 liter per 100 kilometer verbruikt had. Dat gemiddelde is de leidraad geweest voor de rest van onze testperiode.

En als je van de snelweg af bent

Nu kunnen we ons indenken dat je denkt dat de Volkswagen Golf GTE een pony is die maar één trucje kan. Dat is gelukkig niet zo. Als je van de snelweg af gaat en een leuke weg opzoekt, valt dankzij het adaptieve onderstel op hoe strak de auto blijft (Dynamic Chassis Control – of DCC noemt Volkswagen het). Je kan de auto in de sportstand zetten. Vergeleken met de generieke ‘comfort’-modus rijdt de Golf dan inderdaad een stuk strakker. Onze favoriet is echter de ‘individuele’ modus. Alle aspecten van de auto zijn in één oogopslag makkelijk te wijzigen. Bovendien is het onderstel nóg strakker of juist zachter in te stellen dan de standaardmodi.

De remmen voelen krachtig en het pedaal reageert direct. Het sturen is licht en communiceert afdoende. Ook tijdens het stevigere bochtenwerk blijft de carrosserie bijna akelig horizontaal voor een auto van dit gewicht. Dat komt natuurlijk door het lage zwaartepunt én het genoemde DCC.

Zelfs je lichtbeeld is sportief af te stellen. Waarom je dat zou willen, weten we ook niet – maar het kan. Is de Golf GTE dan ook echt leuk om te rijden? Echt spannend wordt het nooit. Daar is de auto veel te beheerst voor. Alle veiligheidssystemen kijken goed mee en je voelt je altijd gewoon veilig. Je merkt niks van het gewicht: 1.668 kilogram weegt het beestje. Dat is niet niks; om dat zo goed te verdoezelen dat je er niks van merkt, is zeker een compliment waard.

Wat verder opvalt, is een merkbare schakeling tussen de elektromotor en de benzinemotor. Nooit oncomfortabel, maar wel duidelijk aanwezig. Dankzij het accupakket van 19,7 kWh heb je dan wel weer een volledig elektrisch bereik van 120 kilometer. Dus die overgang vergeven we de Golf.

Eigenlijk doet de Volkswagen Golf GTE niets extreem bijzonders. Daarentegen is er weinig – of eigenlijk niks – aan de rijervaring dat hij slecht doet. De auto is stil, enorm comfortabel én zuinig. Voor veel mensen zal de auto meer dan genoeg zijn om als enige auto in de garage te hebben staan. Dáár ligt dan ook de kracht van de Volkswagen Golf: het is een allemansvriend. Dit is gewoon de achtste generatie ervan.

Alles koek en curryworst?

Oké, dat zal de laatste slechte woordspeling zijn in deze rijtest. Zoals we weten is niets perfect. Dat is maar goed ook, anders hadden we ook niks te zeuren. Beginnend bij het plastic gebruik in de auto: dat is echt gigantisch veel. Bovendien is de kwaliteit van het plastic ook niets om over naar huis te schrijven. Het voelt ruw en hard aan. Op de vlakken waar je regelmatig contact mee hebt, is een pianozwarte laklaag gegoten. Dat zou luxe moeten uitstralen, maar integendeel: het spul kan onmogelijk langer dan vijf minuten schoon blijven. Binnen de kortste keren heb je overal vette vingerafdrukken en stof zitten. Vinden we jammer.

Dan de achteruitrijcamera. Dat is een optie, en uit te breiden met het 360-pakket. Dan krijg je, voorspelbaar genoeg, een 360-graden camera bij. Het probleem zit niet in het feit dat er een camera op zit, maar in de kwaliteit ervan. Het beeld bevat erg veel ruis en ziet er bijna korrelig uit. Daarbij – en dat is de grootste klacht – wordt het beeld zo vervormd dat objecten vele malen smaller lijken dan ze zijn. Achteruitrijden in je garage of überhaupt een parkeerplek wordt zo een stuk lastiger gemaakt.

Als laatste: het prijspunt. Een Volkswagen Golf heb je vanaf €36.990. Tegenwoordig biedt de concurrentie niet alleen een lager prijspunt, ze zijn van binnen vaak ook mooier of luxer uitgerust. Een Mazda 3 bijvoorbeeld is bijna €3.500 goedkoper dan een Volkswagen Golf. Dan de Opel Astra: die heb je voor ongeveer €2.000 minder. Een Toyota Corolla is nóg goedkoper. Eigenlijk is de Golf alleen nog goedkoper dan de “premium” Duitse merken, zoals de BMW 1-serie of Mercedes A-klasse.

Maar hier worden we weer blij van

Het genot van fysieke knoppen! Inderdaad, ze zijn weer terug – in elk geval op het stuur van de hatchback. Er is flink wat geschreven (vooral negatief) over de haptic touchknoppen die VW gebruikte in haar interieur. Ze hebben geluisterd, en de fysieke knoppen op je stuur zijn terug. Je bedient er bijna alles mee. Behalve de climate control: die zit nog achter touchscreens en aanraakgevoelige stroken. Maar hier zijn we al erg blij mee.

Zoals geschreven hebben we gemiddeld cijfers van zo’n 1 op 50 gezien in onze week met de Volkswagen Golf GTE. Niet alleen is dat netjes, het is gewoon uitermate goed. Je zou je bijna zorgen moeten maken dat je benzine niet te oud wordt in je tank.

We hebben het al een beetje door laten schemeren, maar een Volkswagen Golf is gewoon een fijne partner voor dagelijks gebruik. Een fijne zitting, prima werkend infotainmentsysteem, verwarmde stoelen en stuur. Het is een product dat precies doet wat je verwacht.

Wat zit erop?

Om meteen met de deur in huis te vallen: de Volkswagen Golf GTE is niet bepaald de instapper van het aanbod. Je betaalt er minimaal €49.990 voor. Dus, wat krijg je voor je vele zuurverdiende centjes? Standaard zitten er fijne dingen in zoals de ‘R-line’-stoelen, keyless access en climate control dat kan schakelen binnen drie zones. Ook het prettige ‘Travel Assist’ krijg je er standaard bij. Je Apple CarPlay en Android Auto werken altijd draadloos en je krijgt er een inductielader voor je telefoon bij. De auto opladen gaat via een standaard 11kW AC-lader of tot 40 kW met een DC-lader.

De opties op ons testmodel waren er niet gigantisch veel. Eén daarvan was de knappe kleur: Crystal Ice Blue Metallic. Die kost je €790. De achttien inch velgen vereisen een afscheid van €690. In vergelijking kost het ‘Black-pakket’ niet zoveel: €190 – en dan krijg je meteen het Matrix-lichtpakket erbij. Vooral dat lichtpakket is zijn geld zeker waard. De laatste pakketten zijn de genoemde 360-graden camera, het DCC-onderstel en een head-updisplay. De kosten van die drie pakketten samen bedragen €1.920. Mocht je meegerekend hebben: dan kom je uit op een totaalbedrag van €53.580.

Conclusie rijtest Volkswagen Golf GTE

De Volkswagen Golf GTE is een comfortabele en zuinige auto. Een prima dagelijkse auto die doet wat er op het label staat. De prijs is echter een discussiepunt. Waar je ooit moest uitleggen waarom je voor een Mazda of Opel koos in plaats van een Golf, zijn die auto’s nu zo goed dat het omgedraaid kan worden. Het elektrische bereik en het lage verbruik maken daarin veel goed. Maar de aanschafprijs en de puntjes op de i zorgen automatisch voor een goed argument voor de andere auto’s.

Dat gezegd hebbende: een Volkswagen Golf is een constante factor. Een auto die mensen zelfs nog zouden kopen als iemand een verticaal opstijgende vliegende auto uitvindt die op water loopt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *