De eerste drie letter in de naam zeggen het al enigszins. Een Vietnamees automerk, dat is Vinfast. En ze gaan ook nog eens ‘snel’. Sinds 2017 maakt Vinfast auto’s. Eerst op basis van een BMW 5 Serie, BMW X5 en een Opel Karl, deze hebben de benamingen Vinfast Lux A2.0 (BMW 5 Serie als basis) en Lux AS20 (BMW X5). Van de Lux AS 2.0 bouwen ze ook nog eens een ultiem luxe model, de President. Deze heeft een 6.2 V8 van General Motors (Corvette?)-motor onder de motorkap, wordt aldus gezegd. Het derde model is de Vinfast Fadil. Eigenlijk een Opel Karl die in de Vinfast-fabriek gemaakt wordt. Maar ook als is het verleden van Vinfast slechts een paar jaar oud, ze nemen er nu al afscheid van. En dan ook gelijk radicaal. “No more ICE” werd geroepen toen ik bij hen op bezoek was in Vietnam.

zilveren en zwarte Vinfast VF8 naast elkaar
let’s race!

De introductie van de elektrische VF8 en VF9 zijn hiervan de bevestiging. Vinfast bevestigt met deze ommezwaai tevens dat ze snel kunnen handelen als het moet. Ze hebben namelijk pas eind 2021 besloten om helemaal geen ICE (Internal Combustion Engine, brandstofmotoren) meer te maken, maar enkel elektrische auto’s. Bij de VF8 zie je nog wel aan de middentunnel bij de achterbank dat deze als EV én als ICE ontwikkeld is. Hier zou de transmissietunnel in moeten zitten, maar omdat elektrische auto’s die niet nodig hebben is deze nu leeg. Bij een modelwisseling van de VF8 zal deze tunnel verdwijnen, maar in dit stadium was dat niet meer mogelijk. Jammer, maar geen probleem.

zwart interieur en bestuurdersstoel Vinfast VF8
middenconsole loopt door naar achteren. Erfenis van ICE-plannen

Wat is de Vinfast VF8?

Iets wat niet afhankelijk is van de aandrijflijn is de schoonheid van een auto. Daarvoor heeft Vinfast heel slim een Italiaans designbureau ingeschakeld, en dat was er niet zomaar eentje, maar Pininfarina. Van alle kanten klopt deze auto. Het is niet, zoals je vaker ziet bij een Aziatisch automerk, een slap aftreksel van een Europees model.

achterkant zwarte Vinfast VF8 rijdend
wat een beauty

De specificaties van de VF8 liegen er niet om. Je hebt de keuze uit een Eco en een Plus versie. Het verschil is 55 pk, naast een uitrustingsverschil. De Eco heeft 353 pk en 500 Nm, de Plus 408 en 620 Nm te allen tijden verdeeld over alle vier de wielen, dus vierwielaandrijving. Qua 0-100 km/u acceleratie merk je het vermogensverschil bijna niet, 5,9 seconden versus 5,5 seconden. Naast twee vermogensuitvoeringen kun je ook nog kiezen uit twee accupakketten, te weten 82 kWh netto en 87,7 kWh. Afhankelijk van de uitvoering kom je tussen de 400 en 471 km ver volgens de WLTP meetmethode. Thuis opladen of bij openbare laadpalen gaat via een 3-fasen 11 kW omvormer, dat is helemaal top! Snelladensnelheden zijn nog niet vrijgegeven, maar in ongeveer een half uur is je VF8 van 10 naar 70% opgeladen aldus Vinfast. Dat is dus snelladen met een ruime 100 kW. In de wandelgangen hoorde ik zelfs dat de VF8 met maximaal 200 kW kan snelladen.

Qua ruimte is het een ruime crossover. Genoeg ruimte voor vijf volwassenen met daarbij nog een 400 a 500 liter grote kofferbak. De exacte gegevens worden later bekend gemaakt. Ondanks dat de VF8 ook ontworpen was voor brandstof-aandrijving is er toch een frunk gerealiseerd. Je kunt dus je laadkabel onder de ‘motorkap’ leggen. Wel grappig dat ze één persoon hebben die enkel bezig is met de vorm van de frunk. Het aantal liters wist ze me niet te vertellen, omdat er namelijk veel verschillende versies geweest zijn en van deze laatste versie was het aantal liters nog niet berekend. Het openen van de motorkap gaat wel nog via een ouderwets hendeltje onder het dashboard. Hopelijk kun je die later via het scherm en/of de app bedienen.

Joeri van Dam bij geopende motorkap, frunk, zwarte Vinfast VF8
geen vierkant, maar toch grote frunk voor je laadkabel

Hoe rijdt de Vinfast VF8?

Goed, maar niet onderscheidend. Niet zo explosief als bij andere elektrische auto’s, wat geen nadeel is, maar ook verre van gezapig. Je hebt immers genoeg vermogen tot je beschikking. Ook al is het met elektrische auto’s lastiger om je te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten hoeft het ook geen probleem te vormen. Kia laat al jarenlang zien dat de Niro zeer gewild is. Een EV die het niet van zijn onderscheidende rij-eigenschappen moet hebben. Op ze’n Hollands “doe maar gewoon…”. Op basis daarvan zou de Vinfast zo maar een succesje kunnen worden in Nederland/Europa.

drone shot rijdende zwarte Vinfast VF8
prachtig testparcours op Vietnamees eiland

Batterijhuur en 10 jaar garantie

Waar Vinfast zich mee wil onderscheiden is accuhuur. Voor deze ‘battery-as-a-service’ insteek is gekozen om de angst van accu-degradatie tegen te gaan. Je betaalt namelijk 120 euro per maand zonder kilometerbeperking. Later volgt ook een accuprijs voor klanten die maximaal 500 kilometer per maand rijden. Uniek aan de accuhuur is, is dat deze prijs niet aan inflatie onderhevig is. Het is dus ‘voor altijd’ een vaste prijs. Als de accu onder de 70% accucapaciteit komt, dan wordt hij vervangen wat gelijk het grote voordeel is.

zilveren Vinfast VF8 rijdend

Net zo uniek is de 10 jaar/200.000 kilometer garantie die Vinfast geeft. Waarmee ze direct aangeven dat ze geen eendagsvlieg zijn. Iets wat ons ook duidelijk is geworden tijdens ons bezoek aan Vietnam. Bijvoorbeeld het fabrieksbezoek maakte een behoorlijke indruk. Om een indruk te geven, de gigantische fabriekshal is in slechts 21 maanden letterlijk uit de grond gestampt en er staan maar liefst 1.200 robots in om kwaliteitsauto’s af te leveren. En ondanks dat we een pre-productiemodel reden was het kwaliteitsniveau al goed.

theather
uitgebreide testmogelijkheid bij Vinpearl Convention Centre, Vietnam

Sterke punten

Zijn uiterlijk. Het is een zeer goede stap geweest om Pininfarina hiervoor in te schakelen. Zijn Europese uiterlijk geven hem gelijk een voorsprong in plaats van een achterstand ten opzichte van andere Aziatische nieuwkomers.

bediening automaat Vinfast VF8
Mooie afwerking en lekker simpel

Zijn dashboard biedt de juiste mix van een groot touchscreen in het midden waarop veel informatie gegeven kan worden, waardoor je ook achter het stuur een opgeruimd dashboard hebt. Omdat dit gecombineerd wordt met een Head Up Display heeft Vinfast de juiste mix te pakken. Persoonlijk vind ik dat Tesla te weinig biedt met enkel een groot scherm, aan de andere kant biedt de Citroën ë-C4 met drie schermen te veel informatie.

dahsboard Vinfast VF8
touchscreen én Head Up Display, meer niet. Heerlijk!

Zijn vanafprijs van 44.350 euro voor een 353 pk sterke en ruimte EV is top! Als je op de markt komt, dan moet je ook wel met een scherpe prijs de markt veroveren. Het totaalpakket is gewoon erg aantrekkelijk. Maar weet wel dat je de accuhuur er nog bij moet huren. Waarschijnlijk zal de Belastingdienst voor de berekening van de bijtelling moeten rekenen met een prijs zonder accuhuur. Dat betekent 16% bijtelling over de 35.000 euro (kentekenregistratie 2022) of over 30.000 euro (bijtelling 2023). Over het resterende bedrag geldt 22%.

Zwakke punten

De accuhuur heeft Vinfast ingesteld met als beredenering dat degene die twijfelen over de verslechtering (degradatie) van de accu hiermee extra zekerheid krijgen. Echter, in Nederland hebben we al zodanig veel ervaring met elektrische auto’s dat de gemiddelde Nederlandse EV-rijder daar niet zo bang voor is. Dat is ook de reden dat Renault gestopt is met accuhuur bij de Zoe.

Het regenereren werkte bij dit pre-productie model wel, maar had slechts twee standen. Via het scherm kun je de regeneratiestand beïnvloeden, maar in de hoogste stand kon er nog niet gesproken worden over one-pedal-drive. Een derde stand met sterkere regeneratie zou wenselijk zijn óf flippers aan het stuur om de regeneratie te beïnvloeden. Daarnaast viel het op het heuvelachtige testeiland op dat als je de VF8 laat uitrollen tot stilstand, dat hij altijd nog voren of achteren naar beneden rolt. De rem staat er dan niet op, dus dien je zelf nog de rem te bedienen. Dat valt dus onder two-pedal-drive.

Joeri van Dam bedient scherm middenconsole VF8
infotainment werkt goed en is uitgebreid

Dat de VF8 ook als brandstofversie ontwikkeld is, merk je niet tijdens het rijden. Die ervaring is goed. Je merkt én ziet het op bijvoorbeeld de achterbank. De middentunnel had er niet hoeven zitten. De binnenruimte had net iets groter kunnen zijn. Deze zaken vallen op, maar zijn niet hinderlijk. Vinfast heeft ook aangekondigd dat ze bij de opvolger van dit model, over enkele jaren, deze zaken verholpen heeft.  

drone shot rijdende VF8
één van de prachtige eilanden van Vietnam

Conclusie rijtest Vinfast VF8

Vinfast heeft ons tijdens ons bezoek aan Vietnam overtuigd van het feit dat Vinfast geen eendagsvlieg is. Als ze een keuze maken, dan gaan ze er ook echt voor en werkt iedereen er hard aan mee. De gigantische impact die zij hiermee kunnen bereiken zal vele nieuwkomers versteld doen staan. Je merkt het ook aan de indruk die het pre-productie model VF8 ons geeft. Een goede afwerking met stevige prestaties en een geslaagd design, dat is de VF8. We hebben onze twijfels of een accuhuur voor Nederland het beste aanbod is, maar de Vietnamezen hebben laten zien dat ze snel en duidelijk van koers kunnen wijzigen als het moet. Het was ook opvallend in hoeverre ze open stonden voor feedback om het product te verbeteren. Én met zo’n attitude staat garantie aan de voordeur te kloppen van het succes.

zwarte Vinfast VF8 voor bord van Vinfast Boundless Together
Om te onthouden: de Vinfast VF8

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *