Op de Parijs Motorshow 2022 heeft Vinfast haar nieuwste familieleden gepresenteerd. Na dat al de VF8 en VF9 gepresenteerd waren werden nu de VF6 en VF7 aan het publiek gepresenteerd. Zoals in de rangorde duidelijk mogen zijn, zijn de 6 en 7 kleinere Vinfast modellen. Alle modellen hebben wel overeenkomstig dat ze 5-deurs zijn en SUV(-achtig) zijn. Des te kleiner het model, des te minder SUV ze worden. De VF6 wordt bijvoorbeeld als Volkswagen ID.3 (rijtest) of Hyundai KONA Electric (rijtest) tegenhanger gezien. Persoonlijk vervang ik de KONA-vergelijking van de VF6 liever voor de MG4. De Vinfast VF7 ziet Vinfast zelf als een alternatief voor de Volkswagen ID.4. Daar kan ik goed inkomen.

Vinfast VF7 grijs introductie Parijs Motorshow 2022

De Vinfast VF 6, persoonlijke aandacht

Zoals gezegd zijn in Parijs deze nieuwste modellen gepresenteerd en ze maakten indruk. Alhoewel we nog geen prijzen gezien hebben, kunnen we de modellen dus enkel op zijn uiterlijk vergelijken. De presentatie in het oranje zorgde ervoor dat de VF6 met zijn achterflanken gelijk een parallel trekt met de MG4. De lijnen in de achterspatschermen zijn hier verantwoordelijk voor, naast dat de MG4 oranje als communicatiekleur heeft en de VF6 óók in het oranje gepresenteerd was.

oranje Vinfast VF6 met designer David Lyon
VF6 met designer David Lyon
achterkant is onderscheidend, zijspatschermen lijken op MG4

De lichtlijn aan de voorkant is wel duidelijk onderscheidend. Waar de VF8 en VF9 een ‘gebroken’ dagrijverlichtingstrip hebben, hebben zowel de 6 en 7 een onderbroken V-strip die zowel als dagrijverlichting als richtingaanwijzer dienst doet. De VF7 heeft zelfs nog een extra functionaliteit, daarover later meer.

voorkant oranje Vinfast VF6
1 ledlijn waar de VF8 en VF9 het nog met een gedeelde moet doen

Wat Vinfast verder belangrijk vindt is duidelijkheid. Er zijn namelijk maar twee uitvoeringsniveaus leverbaar. Diverse exterieurkleuren in combinatie met mooie interieurcombinaties. Qua interieur kan er gekozen worden voor een lichte, bruine of zwarte combinatie. Verder zul je een verregaande mate van persoonlijke aandacht zien vanuit de auto naar de bestuurder toe. De camera op het dashboard herkent de bestuurder en zal op basis daarvan veel zaken instellen zoals buitenspiegels, stoel, radiozenders, maar ook de verlichting. Die vorm van personalisatie hebben we niet eerder gezien.

interieur Vinfast VF6 creme met zwart en rosékleur
prachtig kleurgebruik in het interieur!

Veel meer specificaties dan dit zijn nog niet vrijgegeven. Daarop wachten wij geduldig.

Vinfast VF 7, luxe deurgrepen

Een stapje hoger in de rangorde staat de VF7. Deze ‘Vin’ wordt gezien als directe concurrent voor de Volkswagen ID.4. Qua maatvoering komt dat wel overeen. Voor wat betreft het uiterlijk is dat niet het geval. Met geen mogelijkheid zien we hier gelijkenissen met een Volkswagen. De achterkant doet ons eerder denken aan bijvoorbeeld een Kia EV6 of een BMW met zijn grote windgeleiders aan de zijkanten van de achterbumper.

luchtuitlaten in de achterbumper???

Zijn neus met kenmerkende led-lijn is overduidelijk een Vinfast. Knappe kop die trouwens aan de hand van het voorkant kan zien of er een VF6 of VF7 je tegemoet komt rijden. Aan de achterkant is het verschil duidelijker, althans overdag. ’s Nachts willen ze in Vietnam dat hun auto herkent wordt. Daarvoor zorgt de doorlopende lichtlijn. In de lichtlijnen zie je wel goed dat het automerk volop in ontwikkeling is. Als je de achterkant van de VF8 bekijkt, dan zie je V-vormige rode led-lijn die aan de zijkanten nog Ford Mustang-achtige verticale streepjes heeft. Bij de VF7 zijn deze verticale strepen verdwenen. Die zijn blijkbaar niet meer nodig. Persoonlijk vind ik die ontwikkeling prachtig om te zien bij een nieuw automerk.

voorkant grijze Vinfast VF7
zoek de verschillen met de VF6…

Kijk ook eens goed naar de deurgrepen. Daarin zie je ook de ontwikkeling. De VF8 was het eerste elektrische model en kreeg nog traditionele deurgrepen. Daarna kwam de VF9 en deze kreeg geëvolueerde moderne verzonken exemplaren. De VF7 krijgt dezelfde aerodynamische exemplaren. De VF6 opereert weer in een lager (lees: goedkoper) prijssegment en blijkbaar zijn de traditionele exemplaren goedkoper en worden deze daarom op de VF6 toegepast.

VF7 krijgt net als de VF9 de duurdere, verzonken deurgrepen

De snelheid waarmee Vinfast handelt is sowieso indrukwekkend. Regelmatig halen ze aan dat hun indrukwekkende nieuwe autofabriek in slechts 21 maanden neergezet is.

Toekomst Vinfast, elektrische bus, bi-directioneel en VF 5

Wij hebben uitgebreid met de heren, maar voornamelijk dames van Vinfast gepraat. Alle seniormanagement lagen zijn namelijk bezet door Vietnamese dames. En daaruit kwam naar voren dat eind 2022 hun laatste brandstofauto gebouwd wordt en dat het daarna dus nog maar enkel volledig elektrisch is wat de klok slaat. Alle lof en complimenten voor Vinfast dat ze zo acteren, maar echt heel nieuw was het niet. Want dat ‘nieuwtje’ hadden we al eerder gehoord tijdens onze Vietnamese trip. Maar dat ze in september 2023 met een volledig elektrische bus naar Europa komen was wel nieuw. Deze bus moet duidelijk herkenbaar zijn als Vinfast, dus verwacht dezelfde lichtsignatuur aan de voor- als achterkant. Daarnaast spreken ze over de aanwezigheid van veel glas. In Vietnam hebben we al elektrische Vinbussen gezien, maar deze komen niet 1-op-1 naar Europa.

Anekdote Vinbus

Leuke anekdote van de designer (David Lyon) was wel, dat hij tegen de Vingroup CEO, Nguyen Viet Quang, zei dat hij de Vietnamese bussen zo lelijk vond vanwege de vele reclame-uitingen. Binnen een week  was besloten dat een VinBus niet voorzien zal zijn van reclame aan de zijkant. Daardoor val je op en maak je dus reclame (dit keer voor jezelf).

Vinbus bij Vinhomes
elektrische Vinbus waar geen reclame op kan

Wat er verder nog in het verschiet zit voor Vinfast is bi-directioneel laden. Om stroom uit de accu terug te kunnen leveren aan het huis V2H of het net, the grid V2G, moet allereerst de hardware ervoor geschikt zijn. Daar wordt op dit moment al aan gewerkt. De software om het operationeel te maken kan gemakkelijk later aan de auto toegevoegd worden, inclusief de gewenste protocollen om aan het net te kunnen leveren.

Na de VF9 tot aan VF6 komt natuurlijk de VF5. Helaas. Dat is niet het geval. Deze is er wel, maar blijft binnen de eigen Vietnamese landsgrenzen. Hoe kleiner de elektrische auto, des te liever we die in Europa zouden willen zien. Maar vanwege de hoge investerings- en productiekosten van een elektrische auto, is het niet rendabel om in de kleinere segmenten elektrische aandrijflijnen te introduceren, aldus Vinfast. Deze ontwikkeling is erg spijtig, omdat we juist deze goedkopere EV’s nodig hebben om ‘de massa’ aan de elektrische auto te krijgen.

Vinfast VF5
Vinfast VF5, echt schattig

En de VF 8 en VF 9 dan?

De eerste elektrische Vinfast modellen de VF8 en VF9 bedienen weer een heel andere doelgroep. De VF8 moet je zien als een concurrent voor de Tesla Model Y en de VF9 is een concurrent voor… Tja, met zijn 7 zitplaatsen en Amerikaans grote afmetingen is er niet echt een directe concurrent. Althans op dit moment. Misschien zal straks de Volvo EX90 zijn eerste echte concurrent worden.

grijze Vinfast VF9
VF9 is GROOT
zilveren Vinfast VF8
Vinfast VF8 is waar het EV-avontuur mee begon

Ps. Vinfast zet bij al modellen een spatie tussen de VF en het nummer. Omwille van de leesbaarheid gaan wij slechts gedeeltelijk in mee.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *