De Toyota RAV4 is een van die auto’s die iedereen kent. Al generaties lang siert hij onze wegen en eigenlijk was elke generatie op zijn eigen manier mooi. Behalve de vierde generatie, daar willen we het niet over hebben. Deze is er ook al een tijdje trouwens. Maar, dit is een nieuwe uitvoering: de Adventure!
Sterktes | Zwaktes |
+ Comfort | – Korte stoelrails |
+ Alleskunner | – Langzame achterklep |
+ Ruimte | – Verouderde achterkant |
Wat is de Toyota RAV4 Adventure?
De Toyota RAV4 Adventure is grotendeels een bekend recept. De RAV4 is een middelgrote SUV van Toyota. Hij is eigenlijk gewoon erg groot, maar bij Toyota rijden natuurlijk ook nog de Land Cruiser en Highlander rond. De huidige generatie is al sinds 2018 verkrijgbaar.
Qua looks zit het goed! De Adventure uitvoering heeft een andere neus dan de normale RAV4. Dit zorgt ervoor dat de Toyota RAV4 Adventure echt een duidelijke en vooral gemoderniseerde snoet heeft. Verder is de styling vanbuiten nog hetzelfde gebleven. Vanbinnen betekent de Adventure uitvoering vooral een terracotta streep door de stoelen.
Wij hadden de Toyota RAV4 Adventure, dus met alles erop en eraan. Het is ook meteen de duurste uitvoering van de RAV4. Hij wordt aangedreven door de 2.5 liter viercilinder benzine in combinatie met een mild-hybride aandrijflijn. Deze zorgen samen voor een totaalvermogen van 222pk, de adventure is ook altijd AWD.
Hoe rijdt hij
Als je instapt in de Toyota RAV4 Adventure moet je bijna opstappen in plaats van instappen. Dit versterkt wel het avontuurgevoel. De zitting is dan ook lekker hoog, maar wel erg comfortabel. Het starten en wegrijden gaat, zoals Toyota eigenlijk altijd ambieert, lekker gemakkelijk.
De auto rijdt verrassend comfortabel, op eigenlijk elke ondergrond. Hierover later meer. Het zicht rondom is adequaat en vooral de grote zijspiegels zijn een aangename toevoeging. Het interieur is gemakkelijk en overzichtelijk zonder enige stijl te verliezen. Het interieur straalt functionaliteit uit, dat is altijd een prettig gevoel bij een avonturenauto.
Eigenlijk is er niks negatiefs aan hoe de Toyota RAV4 Adventure rijdt. De vering is goed, het sturen gaat gemakkelijk en het verbruik is ook zeker niet slecht. 1 op 16 is prima te halen ondanks de forse afmetingen en de 2.5 liter motor in het vooronder. Ook de CVT is prima en maakt niet te veel herrie.
Sterke punten
Allereerst viel het ons op hoe comfortabel de Toyota RAV4 Adventure is. Niet alleen op de gebaande paden, maar ook daarbuiten. Tijdens het rijden binnendoor worden alle hobbels, deukjes en heuvels lekker weggewerkt. Hij hangt een beetje in de bochten, maar het is dan ook geen Supra. Ook op de snelweg, in woonwijken en op bospaden is de RAV4 ontzettend comfortabel. Zelfs als je met 60 door plassen heenrijdt op een bospad.
Het tweede pluspunt heeft daar dan ook alles mee te maken. Het is een ontzettende veelzijdige auto. Lange ritten over de snelweg zijn geen probleem, boodschappen halen in de binnenstad lukt prima en naar het midden van de Sahara past ook prima in zijn takenpakket. Door het AWD systeem rijdt de RAV4 altijd stabiel en voorspelbaar. De 2.5 geeft je de zekerheid van genoeg oempf wanneer je die nodig hebt en het ruimte interieur geeft je het gevoel alsof je er jaren in kan overleven.
Dat brengt ons meteen naar pluspunt numero drie. De ruimte in de Toyota RAV4 Adventure is bijna niet te evenaren. De voorstoelen kunnen niet superver naar achteren, dit zorgt voor enorm veel beenruimte achterin. Ook voorin heb je nog steeds meer dan genoeg beenruimte, vooral ook omdat je zo hoog zit. Ook de achterbak is enorm, zelfs al zitten daar ook de kleine hoeveelheid batterijen onder.
Zwakke punten
Wat dus wel een klein beetje eigenaardig is, zijn de stoelrails voorin. Die zijn namelijk heel erg kort. Begrijp ons niet verkeerd, er is nog meer dan genoeg ruimte voor je voorin. Maar, het is wel gek. Wij konden bijvoorbeeld niet zitten op de manier waarop we wilde zitten.
Jammer genoeg is de elektrische achterklep echt tergend langzaam. Niet een klein beetje langzaam, echt gewoon heel erg langzaam. Zo langzaam dat je ook niet kan weglopen terwijl de klep sluit om daarna de auto op slot te doen als hij dicht is. Dan ben je namelijk al te ver weg voor de afstandsbediening. Jammer. Ook jammer dat het voelt alsof je een kwartier aan het wachten bent totdat je hangar van je gevechtshelikopter opent, terwijl langzaam je boodschappentas je vingers afsnijden.
Ook vinden wij het jammer dat het enige nieuwe aan het uiterlijk van de Toyota RAV4 Adventure de neus is. De achterkant is namelijk nog hetzelfde als vijf jaar geleden. Dat vinden we stom. Het is nu een beetje een mengelmoes tussen oud en nieuw en eigenlijk lijkt de achterkant niet eens meer bij de voorkant te passen. Dat viel ons toch tegen.
Uitrusting
Standaard komt de Toyota RAV4 Adventure met alle opties van alle goedkopere uitvoeringen van de RAV4. Inclusief deze vette kleur dus. Als optie hebben wij eigenlijk alleen het Innovation Pack kunnen ontdekken. Dit is een pakket van 4000 euro met daarin de volgende items:
- Automatisch dimmende binnenspiegel met camerafunctie
- Draadloze telefoonoplader
- JBL geluidssysteem
- Toyota Smart Connect+
- Rear Cross Traffic Alert
- Parkeersensoren voor en achter
- 360-graden camera
Conclusie rijtest Toyota RAV4 Adventure
De Toyota RAV4 Adventure is een forse SUV van Toyota. Een echte alleskunner met veel ruimte voor al je mensen en spullen. De auto is comfortabel in elke situatie en geeft ook het gevoel alles aan te kunnen. Ondanks de grote motor en het AWD systeem is hij nog steeds comfortabel en zuinig. Er zijn wat kleine eigenaardigheden zoals de enorm langzame achterklep en de korte stoelrails, maar daarvoor zouden wij hem niet laten staan.
De elektrische Toyota RAV4 is verkrijgbaar vanaf 44.495,- euro. De Adventure begint bij 58.695,-. Onze volledig uitgedoste versie kost dus 4000 meer. Rond de 62.000 euro dus.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger.