De Tesla Model S gaat al bijna 10 jaar mee. In de basis is de auto nagenoeg onveranderd gebleven. Maar, in de details is het een volledig andere machine. Zo zijn er andere motoren, heel het interieur is veranderd, de styling is anders en vooral de kinderachtigheid is er (grotendeels) uitgewassen. Maar, is de Tesla Model S Plaid ook echt een goede auto nu?

SterktesZwaktes
+ Veelzijdig– Richtingaanwijzers
+ Laadsnelheid– Kwaliteit en passendheid
+ Volwassen geworden– Veel menuutjes

Wat is de Tesla Model S Plaid?

De Tesla Model S Plaid is de turbosnelle variant van de Model S van Tesla die we al bijna tien jaar kennen. Het is de tweede auto die het Amerikaanse EV-merk de weg op slingerde na de Roadster. De omstreden meneer Musk krijgt voortdurend veel kritiek op eigenlijk alles wat hij doet, zo ook op Tesla. Wij hebben uitgezocht of deze luxe-sedan die kritiek ook verdient.

De looks van de Tesla Model S Plaid zijn subtiel maar toch duidelijk veranderd ten opzichte van de eerste generatie S met de Legacy Cone zoals de Tesla-mensen de eerste neus noemen. Ook de veranderingen van de Plaid ten opzichte van de normale S zijn duidelijk te zien. Zo zijn er achterop een carbon ducktail spoiler en een diffuser te vinden. Ook zijn de velgen anders en speciaal en is de voorkant opgefrist en sportiever gemaakt.

De Arachnid velgen die je ook de normale S kan bestellen
Het Plaid logo

Ons testmodel is simpelweg de Tesla Model S Plaid. Dit betekent de 1020pk motoren, extra sterke remmen en het pakket met het andere uiterlijk. Softwarematig zijn er ook wat dingen toegevoegd, zoals Drag Race modus waarin je Star Wars graphics en de Cheetah Houding krijgt. De auto heeft een batterijpakket van 100kWh en een WLTP range van 600km. In het echt komt dat uit tussen de 400 en 800km, afhankelijk van de temperatuur en je rijstijl. Snelladen kan tot 250kW met een gemiddelde 780km/u laadsnelheid, al komen die getallen soms bij de 1400km/u in de buurt. 10 tot 80 procent laden gaat in 30 minuten bij de goede lader.

Hoe rijdt hij?

Niks is normaal in de Tesla Model S Plaid. Als je aan komt lopen, komen de deurhendels je tegemoet. Dan open je de deur nét waarvoor de ramen een klein beetje omlaag schieten. De deuren zijn namelijk stijlloos en als de ramen dat niet zouden doen, breekt de boel af. Als je gaat zitten in de comfortabele stoelen kan je meteen wegrijden. Hoe dan?

Nou, je hoeft de auto dus niet meer te starten. Althans, als je die bèta-functie aanzet dan. Dan hoef je alleen je gordel om te doen, de rem in te trappen en dan gaat de auto automatisch aan én in de goede versnelling. Tenminste, meestal. Hij gokt waar je heen wil, wat soms nog lastig blijkt in een bepaald parkeervak. Altijd even checken dus. Handmatig schakelen doe je overigens met een pictogram op het scherm, niet met een hendeltje.

Rijden gaat hartstikke makkelijk in de Tesla Model S Plaid. Door de verschillende modi van het stuur, de pedalen en de vering kan je alle kanten op. Zelfs in de turbosnelle-door-het-geluid-pedalen-stand kan je de 1020pk enorm makkelijk doseren. De auto is in comfort stand enorm comfortabel en in sportstand bizar stijf en sportief. Het remmen gaat vrijwel vanzelf, maar als je toch zelf moet bijspringen gaat dat zonder moeite. Het zicht naar buiten is beperkt door de lage zit en brede auto, maar de camera’s helpen uitstekend mee. Rijden kan bijna niet eenvoudiger.

Sterke punten

Zoals we net al kort benoemde, is de Tesla Model S Plaid een enorm veelzijdige auto. De drie hoofddelen die de rijervaring beïnvloeden kunnen individueel worden ingesteld. De pedalen kunnen in chill, sport en Plaid stand. Die eerste is bijna alsof je een Suzuki Alto tweebak automaat met 34pk probeert op te laten trekken. Hoe hard je ook trapt, snel ga je nooit. In sport reageren ze normaal en in Plaid ga je door het geluid voordat je het woord ‘Tesla’ kan uitspreken. Maar, zelfs in de Plaid stand van de pedalen kan je ook super eenvoudig gedoseerd en normaal rijden. Knap hoor, van Tesla. Ook de vering is enorm veelzijdig. Van écht zweven over de snelweg in comfort stand tot door de bochten stuiteren als een BMW M5 in de sportstand. Ik heb persoonlijk nog nooit een auto bestuurd die zo erg van karakter kan veranderen als deze Tesla.

Een ander pluspunt is de laadsnelheid. Als je 1020pk hebt, is het nogal verleidelijk om overal drieduizend kilometer per uur te gaan. In ieder geval om zo snel mogelijk bij de snelheidslimiet te komen. Dit heeft impact op de batterij natuurlijk. Niet super veel, maar impact zeker. Het is dan prettig als je auto snel kan laden, dat is bij de Tesla Model S Plaid zeker het geval. Wij mochten gratis gebruik maken van de Tesla Superchargers, deze werken erg eenvoudig. De auto laadt bizar snel op. We hebben nooit meer dan 45 minuten stilgestaan voor een laadbeurt van 10 naar 100 procent. Tijdens het laden bij een Tesla Supercharger kan je ook nog eens filmpjes kijken, spelletjes doen of fantaseren over hoe het is om in een wereld te leven waar je slechts 4 auto’s kan kiezen omdat je omringd wordt door alleen maar Tesla’s.

Als echt positief punt is dat de Tesla Model S een stuk volwassener is geworden. Geen pseudo-grappige teksten meer in het menu, geen oneindig vasthouden aan de ‘alles in het scherm’ mentaliteit en geen slecht interieur meer. Het interieur lijkt nu op een interieur wat daadwerkelijk is ontworpen in tegenstelling tot het uitgaande interieur. Er zijn knoppen op het stuur voor belangrijke items zoals ruitenwissers en het lijkt allemaal een stuk beter en mooier. De kwaliteit ligt ook een stukje hoger, dat is altijd fijn.

Een erg volwassen interieur

Zwakke punten

Helaas is de Tesla Model S Plaid nog niet helemaal volwassen. Het meest Amerikaanse ding wat we ooit hebben gezien op een auto zit op deze auto. Namelijk de achterlijke richtingaanwijzers op het stuur. Er zit geen hendeltje zoals bij 99% van alle auto’s. Nee, er zitten knopjes op het stuur met een pijltje naar links en naar rechts. Als je die aanklikt, gaat de betreffende richtingaanwijzer aan. Waarom is dit super Amerikaans? Nou, zij hebben nagenoeg geen rotondes. Bij kruispunten en enkelvoudige bochten is het systeem namelijk even wennen, maar verder prima. Bij rotondes zijn de knopjes ineens ergens anders én ondersteboven. Dan moet je kiezen tussen richting aangeven en niet verongelukken.

Richtingaanwijzers links op het stuur… waarom?

Het verhaal dat Tesla’s kwalitatief niet super hoogstaand zijn is bekend. Helaas geldt dit verhaal ook nog steeds voor de Tesla Model S Plaid. De panelen zijn niet per se in de buurt van het paneel ernaast gemonteerd, zowel binnen als buiten. Het dashboard zat bijvoorbeeld dichterbij de linkerdeur dan bij de rechterdeur. Daarnaast kraakte onze achterklep enorm en liepen de richtingaanwijzers aan de voorkant vol met water bij het wassen.

Wat ook jammer is, is dat de Tesla Model S Plaid toch sterk afhankelijk is van het scherm. Dat scherm werkt meestal erg goed en heel intuïtief, maar soms moet je voor een simpele taak toch drie of vier menuutjes door. Dit is bijvoorbeeld voor het afstellen van de spiegels of het stuur een beetje vervelend.

Uitrusting

Standaard op de Tesla Model S zitten allemaal veiligheidssystemen die tegenwoord zo standaard zijn, dat ik ze nu hier niet ga benoemen. Denk aan lane keep assist, automatische cruise control etc. Bij de Tesla wordt dit allemaal geschaard onder autopilot. De extra dingen op de Tesla Model S Plaid ten opzichte van de normale S zijn natuurlijk de extra power die door de extra motor wordt toegevoegd. Hierdoor schiet de acceleratie van 0-100 naar de 2,1 seconden. Ook zitten er speciale remmen op en ook de hiervoor benoemde carbon spoiler komt erbij. Een erg fijne standaarduitrusting is trouwens ook de dubbele draadloze telefoonoplader voor en enkele achterin.

Als opties zaten de volgende dingen:

  • Ultra Red lak van 3200 euro
  • 21 inch Arachnid velgen van 4900 euro
  • Zwart leder (inbegrepen)
  • Rond stuur (inbegrepen, de Yoke kan worden gemonteerd voor 250 piek)
  • Enhanced Autopilot a 3800 euro
    • Hierbij kan de auto navigeren met Autopilot, dit betekent dat de auto zelf aangeeft wanneer je van baan moet verwisselen of moet afslaan als de auto op autopilot staat. Ook kan de auto zelf van baan verwisselen.
    • Bij deze optie zou men in de toekomst ook nog automatisch kunnen inparkeren en de auto kunnen oproepen met de Summon functie. Dit is nu nog niet mogelijk (en we weten allemaal hoe Tesla omgaat met dingen claimen).
  • Full Self Driving Capability a 7500 euro
    • Let hierbij op het woord ‘Capability’. Je betaald dus voor het feit dat de auto het hypothetisch gezien zou kunnen doen. Full Self Driving van Tesla kan en mag namelijk helemaal niet in Europa. Wat je daadwerkelijk krijgt is exact hetzelfde als de standaard en Enhanced Autopilot, maar dan met stoplicht- en verkeersbordherkenning.
    • Ook bij deze optie wordt iets beloofd. Zo zou de auto in de toekomst automatisch moeten kunnen sturen op straten binnen de bebouwde kom. Dit kan nu dus nog niet.

Conclusie rijtest Tesla Model S Plaid

In het kort is de Tesla Model S Plaid een enorm veelzijdige auto. Ruimte zat in het interieur en in de kofferbak, enorm comfortabel en rustig of bizar agressief en sportief wanneer je wil. De range is top en de laadsnelheid nog beter. De auto is volwassen geworden en is erg mooi en fijn, helaas loopt de kwaliteit op sommige delen nog achter en zijn de richtingaanwijzers een beetje vervelend. Daarnaast is het scherm een stuk minder belangrijk geworden, maar toch is het nog wel de basis. Dat is soms een beetje jammer als je snel iets wil aanpassen.

De Tesla Model S is verkrijgbaar vanaf 107.490,- euro. Ons testmodel was de Tesla Model S Plaid met bijna alle opties. Totaal kost hij 148,090,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *