Rijtest: Renault ZOE R110 LIMITED

Renault ZOE R110 LIMITED

De Renault ZOE zien we nu al een jaar of 5 op het Nederlandse wegennet. De kleine volledig elektrische auto van Renault is na al die jaren dan eindelijk getrakteerd op een nieuwe elektromotor. Tijd voor ons om te kijken of de ZOE met de nieuwe R110 motor nog mee kan komen met het huidige aanbod elektrische auto’s

Herkenbaar Renault design

Met zijn golvende lijnen en het grote embleem straalt de ZOE echt het Renault design uit. De blauwe accenten in de verlichting laten de buitenwereld direct zien dat we volledig elektrisch rijden. Dit blauwe accent zien we tegenwoordig bijna bij alle elektrische auto’s (op Tesla na) wel op een bepaalde manier terugkomen. Het kleine voormaat van ZOE benadrukt het feit dat Renault de auto voornamelijk heeft ontworpen voor in de stad. De kleur ‘Blue Violet’ van onze ZOE R110 LIMITED is in eerste instantie even wennen maar past eigenlijk best goed bij de auto, zeker in het zonlicht springt deze kleur er echt uit.

Het interieur van de ZOE maakt een frisse indruk. Het R-link multimediasysteem springt met een redelijk groot scherm uit het dashboard. Het R-link systeem is via het touchscreen te bedienen en erg gebruiksvriendelijk te noemen. Snelheid en batterij capaciteit zijn voor de bestuurder af te lezen op een compact digitaal scherm. Onze ZOE LIMITED was uitgerust met speakers van Bose voor een scherp geluid.  De stoelen in de ZOE zitten comfortabel al is de voor de bestuurder wel wat aan de hoge kant. Hierdoor heb je samen met het design een beetje het gevoel dat je niet volledig op de snelheidsmeter kan kijken. Verder is het allemaal aangenaam rustig gehouden op het dashboard. Enige kanttekening is dat het gebruikte materiaal wat plastic doet aanvoelen.

Verrassend veel ruimte

Ondanks dat de ZOE zeer compact oogt waren we blij verrast door de ruimte in de wagen. Verwachting zou zijn dat de achterbank puur alleen voor de kids zou zijn, maar ook voor volwassen is er ruimte voor de benen. En oké het is wel wat aan de krappe kant maar wel te doen. Vooral de kofferbak was verrassend groot en bood zelfs ruimte aan een kinderwagen. Dus gezinswagen: check!

Gemiddelde actieradius van 300 km dankzij R110 elektromotor

Om mee te komen met het huidige aanbod aan elektrische auto’s is er voor de ZOE de nieuwe R110 elektromotor ontwikkeld. De accucapaciteit van de R110 is met 41 kWh hetzelfde gebleven als zijn voorganger de R90. Wel is het koppel en het vermogen gestegen naar 225 Nm/ 109 pk.

Het actieradius voor de R110 is gecombineerd gemiddeld 300 km. De actieradius wordt aanzienlijk vergroot wanneer de ZOE zich in zijn natuurlijk habitat de stad begeeft. Dit komt mede door het regenereren van elektriciteit vanuit het velen remmen. Op de snelweg zie je sneller het actieradius afnemen omdat naast de hogere snelheid je ook mindere regenereert omdat je minder vaak afremt.

Het rijden

Het fijne aan het elektrische rijden is dat je direct beschikt over het volledige vermogen. De ZOE trekt lekker vlot op en ook even snel iemand inhalen is geen probleem. Met 1.475 kilo is de ZOE natuurlijk geen lichtgewicht, dit is bijvoorbeeld voelbaar wanneer je een drempel overrijdt. Pluspunt is dan wel weer dat het zwaartepunt lager ligt, en dat is prettig in de bochten. Een andere fijne bijkomstigheid bij het elektrische rijden is het ontbreken van het motorgeluid. Een elektromotor maakt altijd wel een soort zoom geluid maar bij de R110 is dit echt minimaal.

Voornamelijk voor de zakelijke rijder

Dat de aanschaf van een elektrische auto niet goedkoop is algemeen bekend. Ook aan de ZOE hangt een aardig prijskaartje. Zo begint de ZOE LIFE bij €32.890.- en start de prijs van de door ons gereden ZOE LIMITED bij €35.090.-. Voor de meest complete ZOE BOSE starten de prijzen bij €37.890.-. Om de pijn wat te verzachten bied Renault ook de mogelijkheid om de batterij te huren in plaats van aanschaffen, hierdoor is de aanschaf van de auto rond de €8.000 goedkoper alleen betaal je wel hierdoor afhankelijk van het contract maandelijks voor de batterij. Toch is het elektrische rijden nog niet heel populair onder de particuliere rijder. Ondanks de hogere prijzen maakt de 4% bijtelling het elektrische rijden wel erg populair onder de zakelijke rijder. Zo is de ZOE afhankelijk van je inkomen al te rijden voor een paar tientjes aan bijtelling per maand.

Conclusie

Als je de Renault ZOE voor het eerst zou zien zou je niet direct zeggen dat het design al meer dan vijf jaar oud is. En ook de gecombineerde actieradius van 300 km is momenteel nog aardig veel. Al zal dit niet heel lang meer zo blijven, concurrenten zoals bijvoorbeeld Hyundai (kona EV) en Nissan (LEAF) zijn wel al met een volledig nieuwe uitvoeringen gekomen en hebben al motoren aangekondigd met een groter bereik. Maar mocht je voor op een korter termijn opzoek zijn naar een elektrische auto dan is de Renault ZOE zeker het overwegen waard.