Iedere generatie van de Twingo had slimme oplossingen om in een compacte A-segmenter toch voldoende ruimte te bieden. Zo ook in de huidige generatie Twingo. De brandstof variant is ondertussen geschrapt, waardoor nu enkel de volledig elektrische Twingo beschikbaar is. Wederom is er gebruikgemaakt van slimme oplossingen om ruimte te winnen. Of deze kleine stadsauto ook tegenwoordig nog voldoende te bieden heeft? Lees het in onze Rijtest van de Renault Twingo E-Tech!

Sterke puntenZwakke Punten
+ Ruimte– Scherm
+ Draaicirkel– Luidruchtige Airco
+ 22 kW laden– Fluittoon bij laden

Wat is de Renault Twingo E-Tech

Bij het ontwerp van de Twingo is er direct al rekening gehouden met de plaatsing van een accupakket. De Twingo oogt daardoor misschien wat hoog en bol, maar juist hierdoor is er voldoende ruimte onder de vloer voor de accu’s en binnenin voor de inzittenden. De Twingo is achterwielaangedreven en de elektromotor is achterin geplaatst. Het effect? Een vlakke laadvloer zonder tildrempel. Klap de bank en er ontstaat een flinke 980 liter. Dat is echter nog niet alles. De passagiersstoel aan de voorzijde klapt eveneens naar voren. Een kleine boekenkast naar binnen schuiven was nog nooit zo makkelijk.

Vier volwassenen van gemiddelde lengte is niet direct een probleem, ook al zullen die het niet volhouden tot aan Zuid-Frankrijk. Met de Twingo wordt dit sowieso een probleem, want daar is actieradius niet groot genoeg voor. Een snellader ontbreekt eveneens.

Hoe Rijdt de Renault Twingo E-Tech

Feit is dus dat Renault de Twingo echt in de markt zet als stadsauto of tweede auto binnen het gezin. Ergens is dit zonde, want de rij eigenschappen zijn dik op orde. De Twingo is duidelijk comfortabel, maar niet zompig. Sturen gaat licht, maar met voldoende precisie en gevoel. Helaas grijpt het ESP vroegtijdig in, want verder nodigt de Twingo uit tot vlot rijgedrag. Dit heeft wel een flink effect op de actieradius. In de praktijk kwamen wij niet verder dan een kleine 150 kilometer gecombineerd gebruik bij temperaturen rond de 25 graden.

Sterke punten

We hadden het al even over de ruimte in de Twingo. Het blijft verbazingwekkend wat Renault hier weet neer te zetten. Zeker voor de bestuurder ontstaat niet het idee dat de Twingo klein is. Doordat de deuren ver openen, is ook instappen voor- en achterin eenvoudig.
Door de motor achterin, ontstaat ook meer ruimte voor de voorwielen. Gevolg is dat deze bizar ver kunnen insturen, waardoor een bijna komisch kleine draaicirkel ontstaat. Zeker in onze drukke en historische binnensteden is een straatje keren zonder steken echt een uitkomst.
Daarnaast is het feit dat de Twingo standaard een 22 kW omvormer heeft een flinke plus. Het kleine accupakket (22 kWh) is hierdoor in praktisch een uur vol.

Zwakke punten

Het A-segment is binnen Europa niet heel groot meer. Er zijn nog maar enkele fabrikanten die een kleintje aanbieden. Hierdoor moet de prijs competitief zijn en wordt er dus bespaard op dingen. Zo ook bij Renault. Met name het scherm. Dit blinkt al niet uit in scherpte, wat niet per se een probleem is. Met de zon erop weerkaatst het vervelend in het gezicht en is het onleesbaar. Wat eveneens opvalt (juist door de stilte) is dat de airco unit een flink kabaal maakt. Zonde want het doet echt afbreuk aan de rust binnen.
De Twingo mag dan wel snel laden, toch ontstaat een vervelend hoge fluittoon. Aan publieke palen geen punt, je bent er toch niet. Thuis kan het echter vervelend worden.

Uitrusting

De Twingo is redelijk rijk uitgerust voor dit segment. Climate control, cruise control en multimedia display zijn allemaal mogelijk. Apple Carplay en Android Auto is ook mogelijk, zij het niet draadloos. Nieuw in deze generatie is overigens het dashboardkastje. De vorige moest het doen met een vak.

Conclusie Renault Twingo E-Tech

Renault heeft als één van de weinige nog een aanbieding in het A-segment en dan ook nog eens elektrisch. Kijken we naar de concurrentie, dan komt die gek genoeg uit eigen huis in de vorm van de Dacia Spring. Tegenover de zeer scherpe prijs van de Spring, zet Renault met de Twingo dan weer meer ruimte, een betere rijervaring en 22 kW laden. Gevolg is dat de Twingo dus meer volwassen aanvoelt en dit ook is.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *