We kunnen als Nederlanders al trots zijn op het Franse Renault. De huidige Renaults zijn namelijk ontworpen door niemand minder dan Laurens van den Acker, of ten minste onder zijn supervisie. Zo ook met de huidige generatie van de Renault Twingo. De eerste generatie echter was het ontwerp van Patrick le Quément. Toch krijgt juist die generatie van de Renault Twingo nu ook een Nederlands tintje. Om te vieren dat de Twingo 30 jaar wordt, heeft Renault namelijk ingeroepen van Sabine Marcelis, voor een moderne interpretatie van dit legendarische model.

Renault en kunst

Het is overigens niet de eerste keer dat Renault de hulp inroept van een bekende ontwerper. Eerder al vloog het Mathieu Lehanneur als ontwerper in, om een moderne interpretatie van de Renault 4 te leveren. Ter ere van het 60-jarig bestaan van dit model. Voor de 50e verjaardag van de Renault R5 werd Pierre Gonolons ingehuurd. Voor de 30e verjaardag van de Twingo gaat Renault dus in zee met Sabine Mercelis. Overigens niet de minste. Dit waar wist zij namelijk het prestigieuze Elle Deco International Designer of the Year Award te winnen. Marcelis staat bekend om haar werk met pure, elegante vormen, haar affiniteit met licht en haar beheersing van technologieën die de grenzen opzoeken van wat mogelijk is als het gaat om materiaalgebruik.

Renault Twingo by Sabine Marcelis

De kunstenares ging als eerste aan de slag om de meest in het oog springende kenmerken bloot te leggen. De Twingo is natuurlijk bekend om diens silhouet, maar meer nog om de guitige koplampjes. Het interieur krijgt ook een volledig eigen interpretatie. Volgens Renault wordt de ruimte die er al was nu nog meer benadrukt. In de eerste Twingo was deze ruimte overigens duidelijk aanwezig. Slim bedacht was de verschuifbare achterbank. Zo kon er gekozen worden voor of veel beenruimte en voldoende ruimte voor 4, of meer kofferbakruimte om spullen mee te nemen. Sabine zegt zelf over het project: “De samenwerking met Renault begon met de uitnodiging om de Twingo opnieuw te bekijken als onderdeel van de viering van de dertigste verjaardag. Het was een fantastische kans en nog onbekend terrein voor mij, want ik had nog nooit eerder een auto ontworpen. Werken aan zo’n iconische en populaire auto was een echte uitdaging, vooral gezien de omvang van het project. Het was een kans om iets echt innovatiefs en gedenkwaardigs te creëren.”

Het ontwerp

Wat opvalt is dat Sabine niet helemaal los gegaan is met vreemde vormen, of dat de auto totaal onherkenbaar is geworden. Uiteraard is de Twingo wel volledig elektrisch, want dat moet tegenwoordig. Toch is de Twingo nog duidelijk herkenbaar. Hierbij is er gebruik gemaakt van een semi doorzichtig plastic buitenzijde. De lichtunits zijn zodoende verwerkt achter het plastic. Zo blijft de iconische vorm van de verlichting behouden aan de voor en achterzijde. Voor extra detail voegde Marcelis wel een extra lichtbalk toe op de plek waar normaal de grill zit. Verder vallen de moderne vormen die zijn aangebracht op de panelen op.


Aan de binnenzijde is het, in tegenstelling tot de buitenzijde, wel een kleurrijke bedoeling. Met name rood voert hierin de boventoon. Oranje accenten zijn er voor de luchtroosters en bedieningselementen. Grappig detail: de sigarettenaanstekker mocht gewoon blijven, niet verwonderlijk gezien de rijke historie van de Fransen en het roken. De guitige tellers zijn (helaas) wel vervangen door een volledig digitaal dashboard. Door het glazen dak, wordt de ruimte binnenin nog eens extra benadrukt.
Of dit model in productie gaat? Natuurlijk niet, maar een gelegenheid om een auto als de Twingo in het zonnetje te zetten, grijpen wij altijd aan.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *