Porsche staat al jaren bekend als merk dat perfect de combinatie weet te vinden tussen dagelijkse inzetbaarheid en sportauto. Daarnaast is het zo dat juist de modellen die door de puristen niet als echte Porsche gezien worden iedere keer de redding van het merk bleken te zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan de Porsche 924 en Cayenne. In het elektrische tijdperk komt Porsche met de Taycan. Volgens het Duitse merk nog steeds de sportauto die je van hen kunt verwachten, met het comfort om ook dagelijks goed inzetbaar te zijn. Of dat gelukt is lees je in deze rijtest van de Porsche Taycan.

Sterke PuntenZwakke punten
+ Sportief– Parkeersensoren
+ Stoelen– Middenarmsteun
+ Details– Optielijst

Wat is de Porsche Taycan?

Wat opvalt wanneer je naast de Porsche staat is hoe laag deze is, met een hoogte van 1,3 meter. Ondanks de sedanvorm is het echter overduidelijk een Porsche. Meer nog dan de Panamera, zijn daar de lijnen van bijvoorbeeld de 911. Met name de hoek van de voorruit en de daklijn die daaruit voortvloeit doet denken aan dit iconische model. De koplampen met de 4 ledstrips, zijn daarnaast een duidelijke verwijzing naar de 919 Le Mans racer. 

Feit is dus dat de Taycan een sportieve sedan is, die gezien kan worden als de elektrische variant van de Panamera. De basisuitvoering biedt daarin al dusdanig veel, dat je jezelf daar ook niet voor hoeft te schamen. Met 326 Pk is er serieus veel vermogen, dat allemaal naar de achterwielen gestuurd wordt. Met de Launchcontrol wordt dit kortstondig zelfs 408 Pk. Porsche geeft hierbij een bereik op van 444 kilometer (WLTP). In de praktijk blijkt dit toch wat lastig haalbaar, met name omdat de Taycan dus constant uitdaagt om dat bochtje toch net wat harder te pakken. Aan alles is duidelijk dat Porsche duidelijk kiest voor een sportieve afstelling.

Hoe rijdt de Porsche Taycan?

Bij het instappen valt op hoe laag de zit is. De drempel is ook aan de brede kant, waardoor instappen enige lenigheid behoeft. De stoelen zitten overigens uit de kunst en zijn veelvuldig instelbaar. Naast de standaard zaken, kunnen onder andere de zijwangen strakker of losser versteld worden. Hetzelfde geldt voor de zijwangen van de benen overigens. Gevolg is dus dat de zit comfortabel is, maar je ook stevig vastzit. 

Dit is ook nodig, want de rijervaring van de Porsche staat op een uitzonderlijk hoog niveau. Het is uit de kunst hoe Porsche de balans van de Taycan zo goed voor elkaar heeft. Door het zeer lage zwaartepunt wordt het gewicht van het accupakket volledig tenietgedaan. Het sturen gaat zeer scherp en direct. Gevolg? De Porsche voelt daadwerkelijk als een sportauto! Laat remmen, kijken, insturen en weer vroeg op het gas. De feedback die je als bestuurder krijgt is werkelijk ongekend. In de Sport+ stand, staat Porsche tot 90 graden drift toe. De balans van de Taycan is zo goed, dat dit vol vertrouwen kan.

Sterke Punten

Aan de andere kant biedt de Taycan comfort voor de lange afstanden en worden oneffenheden in het wegdek onverstoorbaar verwerkt. Waarbij dus ook die zeer goede stoelen echt voldoende ondersteuning bieden. Op de lange afstand blijkt dat Porsche dan ook inderdaad die combinatie tussen sportiviteit en dagelijkse inzetbaarheid, ook voor de Taycan weer goed voor elkaar heeft. Ja, de Taycan is straffer afgeveerd dan de concurrentie in dit segment. Oncomfortabel wordt het echter zelden. Gevolg is dus ook dat Porsche met de Taycan zeer nadrukkelijk die keuze kan maken voor sportiviteit.

Als laatste vallen de details op. Zoals de subtiel verwerkte rijstanden schakelaar op het stuur en het deels analoge klokje op het dashboard. Zelfs in de sleutel, die de Taycan vorm heeft, komt het oog voor detail terug.

Zwakke punten

Toch zijn er ook in de Porsche zaken die beter kunnen. Zo is de middenarmsteun onhandig qua vorm en blijft deze ook niet openstaan.  Als bestuurder kun je dus geen voorwerpen pakken uit het vak onder de steun. Ook de parkeersensoren zijn veel te gevoelig. Door een smalle straat rijden, zorgt ervoor dat de sensoren al beginnen te piepen. Idem dito voor drempels op- en afrijden.

Daarnaast kent de Taycan een veel te grote optielijst. Instappen kan vanaf €98.600. De uitvoering die wij mee hadden, kwam op €133.000 en wat wisselgeld. Punt is wel dat wij ons afvragen waar die bijna €40.000 aan opties dan inzitten? Ander punt is dat de snellere uitvoeringen ook direct flink meer kosten. Zonde, want duidelijk is dat het onderstel dus veel meer vermogen aankan.

Uitrusting

Climate control, stoelverwarming en koeling, adaptieve cruise control en draadloos Apple Carplay zijn allemaal aanwezig. Wel bijzonder, de bijrijder heeft een eigen scherm in het dashboard, die ook gekoppeld kan worden met de telefoon. In principe is de Taycan hiermee voorzien van alle opties die nodig zijn en te verwachten op een model in dit prijssegment. Dus ondanks dat de optielijst op deze ‘instapper’ niet heel erg lang is, ontstaat alsnog een overdadig gevoel. Wat met name komt door de sublieme afwerking en het hoogwaardige materiaalgebruik.

Conclusie Porsche Taycan

Is de Taycan de beste elektrische auto? Niet per se. Het verbruik van 25.6 kwh/100 kilometer is daardoor veel te hoog. Toch maakt 223 kW snelladen een hoop goed. Wel is de Porsche Taycan de rijdersauto bij uitstek. In principe kun je stellen dat Porsche dus de zaken heeft omgedraaid. Dus niet een elektrische auto die toevallig sportief is. Nee, de Taycan is een rasechte sportauto, die toevallig elektrisch is.

Foto’s door: Andrejs Guscins Media

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *