Een nieuw automerk beginnen is moeilijk. Je moet zuinig met je geld omgaan, want voor je het weet ben je failliet. Toch lijkt niet iedereen dat te snappen. Bij het Amerikaanse Canoo gaf men vorig jaar twee keer zoveel geld uit aan vluchten met een privé-vliegtuig dan men winst maakte.

Canoo bestaat sinds 2017. Twee jaar later toonde het zijn eerste elektrische auto aan het grote publiek. Dit modulaire voertuig, dat zowel als auto, pick-up of bestelauto dienst kan doen, werd met groot enthousiasme ontvangen. Met grote namen van Opel en Deutsche Bank achter zich ging Canoo een zonnige toekomst tegemoet. In 2021 vertrok oprichter Ulrich Kranz en nam Tony Aquila de rol van CEO over.

De Canoo people carrier voor NASA

Canoo lijkt een zonnige toekomst tegemoet te gaan. In 2022 bestelt Walmart 4.500 elektrische voertuigen bij het Californische bedrijf. Twee verhuurbedrijven hebben interesse in 10.000 exemplaren. De Amerikaanse post doet een order en ook NASA wil voertuigen van Canoo. Er is zelfs sprake van dat Canoo zijn auto’s laat maken bij NedCar in Born. Zoals bij elke start-up zijn liquide middelen een uitdaging. Canoo vindt met sterke concepten echter steeds nieuwe investeerders.

Uitgegeven aan privé-vliegtuig

In 2023 produceert Canoo 23 auto’s. Het bedrijf genereert voor het eerst in zijn geschiedenis inkomsten. Een totaal van 866.000 Dollar wordt bijgeschreven op de rekening. Dit is uiteraard niet genoeg voor zwarte cijfers: Canoo maakt een verlies van 302 miljoen Dollar in 2023. Desondanks zijn investeerders niet negatief: het gaat de goede kant op.

Misschien beter met de camper op vakantie dan met een privé-vliegtuig?

Een diepere duik in het jaarverslag levert echter een ander beeld op. Daar staat iets over het gebruik van het privé-vliegtuig van CEO Tony Aquila. Volgens een overeenkomst uit 2020 betaalt Canoo aan Aquila voor het gebruik van het vliegtuig. In 2023 is op deze manier ruim 1,7 miljoen Dollar betaalt. Dat betekent dat Canoo voor het gebruik van het privé-vliegtuig van Aquila twee keer meer betaalde dan er aan inkomsten binnenkwamen.

Uiteraard doet deze ontdekking menig wenkbrauw fronsen. Na de ontdekking daalden de aandelen van Canoo direct met 26% in waarde. Investeerders houden niet van kosten voor privé-vliegtuigen bij start-ups, zeker niet als dit geld rechtstreeks in de zakken van de CEO belandt. Daar komt bij dat de markt voor elektrische auto’s er niet meer goed bijstaat, zeker in de Verenigde Staten. En zeg nu eerlijk: hoe geloofwaardig is een fabrikant van duurzame elektrische auto’s als het al zijn inkomsten dubbel besteed aan privé-vluchten?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *