Nog altijd zijn er puristen boos over de watergekoelde Porsche 911. Een echte 911 hoort luchtgekoeld te zijn, vinden ze. Ongetwijfeld halen ze helemaal de neus op voor een Porsche 911 die voorzien is van een elektrische aandrijving. Liefhebbers van klassieke auto’s zullen deze mening delen. Toch zijn er bedrijven die complete ombouwkits verkopen. En met een reden.

Electrogenic uit Groot-Brittannië is één van die bedrijven die klassieke auto’s ombouwen naar elektrisch. Hun site toont een grote verscheidenheid aan bekende auto’s, van Kevers en T1-busjes tot Land Rovers en Rolls Royces. Blijkbaar is de Porsche 911 ook een auto die zeer geschikt is voor deze ombouw. Zo geschikt, dat Electrogenic een kant-en-klare kit ervoor heeft.

Eenvoudig ombouwen

Al die Porsche-puristen en autoliefhebbers ten spijt is er blijkbaar voldoende vraag naar een ombouwkit voor klassieke Porsches. Misschien is er een hele groep mensen die zegt: ik wil best elektrisch gaan rijden, maar dan wel in stijl. Laten we eerlijk zijn, dan is de G-body Porsche 911 wel een geschikte kandidaat. Van dit type zijn tussen 1974 en 1989 veel exemplaren gebouwd, maar is ook tijdloos in ontwerp.

De kit van Electrogenic bevat alles wat je nodig hebt, van motoren en accu’s tot alle benodigde elektronica. Het hele pakket is zo gemaakt dat het eenvoudig te monteren is. Zo bevestig je de accu eenvoudig op de montagepunten van de benzinetank voorin. De motoren, compleet met omvormer, koeling en lader wordt geleverd op een subframe dat je eenvoudig op de plaats van de benzinemotor schroeft.

Elektrische Porsche 911 kit

Enorm koppel

Ook inbegrepen in het ombouwpakket is een nieuwe aandrijfas. Dat lijkt overbodig, maar gezien de specificaties is dat waarschijnlijk een verstandige toevoeging. Je kunt kiezen uit twee typen motoren. De basisversie produceert een nette 215 pk. Er is echter een sportievere optie met 322 pk. Hiermee trek je in 3,8 seconden op naar 100 km/u.

Het bizarre van deze motor is echter hoeveel koppel hij levert: volgens Electrogenic levert deze 3.900 Nm trekkracht op de wielen. Ter vergelijking: de krachtigste vrachtwagen af-fabriek te koop in Europa, de Scania 770S met een 16-liter V8 met 770 pk moet zich behelpen met 3.700 Nm. Reken maar dat die elektrische Porsche de straatstenen uit de grond trekt als je het pedaal intrapt.

Blijven rijden

Uiteraard is bij het ontwerpen van de Porsche 911 geen rekening gehouden met een grote accu. Toch bedraagt de capaciteit een keurige 62 kWh. Dit levert hem naar verluid dan ook een keurig bereik van maximaal zo’n 320 kilometer op. Je kunt zelfs snelladen, al vermeldt de fabrikant niet hoe snel dit gaat.

Met zulke specificaties is er dus wel wat te zeggen voor een elektrische Porsche 911. Dankzij de elektrische aandrijving kun je lekker blijven rijden met je klassieker, ongeacht milieuzones en hoge brandstofprijzen. In dat licht gezien is het ombouwen van een klassieke Porsche 911 naar elektrisch beter dan hem als investering te laten verstoffen in een donkere garage. Auto’s zijn immers bedoeld om te rijden.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *