Rijtest: Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI Business Executive

rijtest Opel Insignia Sports Tourer (13)

Voor wie een hybride of plug-in hybride nog niet ziet zitten, is er nog altijd de diesel. Veelrijders met de wens voor design en veel (bagage)ruimte komen al snel uit bij een praktische stationwagon. De keuze is reuze, maar wij hebben al een uitstekende kandidaat gevonden: de Opel Insignia Sports Tourer!

Hoe bevalt het exterieur van de Opel Insignia Sports Tourer?

Het design van de Insignia Sports Tourer is prachtig en onderscheidend. Het borduurt voort op het ontwerp van de vorige generatie, al beschouwen wij dat niet als minpunt. Een opvallend designdetail is de chromen strip die van de buitenspiegel doorloopt tot in het achterlicht. Daarbij oogt onze testauto extra sportief, dankzij het geïnstalleerde OPC-Line exterieurpakket. Ook springen de 18 inch lichtmetalen wielen in het oog en om het plaatje compleet te maken, is de auto uitgevoerd in de fraaie kleur Darkmoon Blue. Zowel de velgen als carrosseriekleur zijn een optie en kosten respectievelijk € 499,- en € 849,- extra.

Wat optisch nog meer opvalt, zijn de donker getinte achterste zijruiten en achteruit. Tot slot beschikt de geteste Insignia Sports Tourer over een onmisbare optie: de IntelliLux LED Matrix-koplampen. De lichtopbrengst is werkelijk fantastisch, waardoor je uitstekend zicht hebt bij nachtelijke ritten.

Hoe bevalt het interieur van de Opel Insignia Sports Tourer?

Ruimte is het toverwoord van de Insignia Sports Tourer. De hoeveelheid beenruimte voorin én op de tweede zitrij is ongekend voor deze klasse. Qua afmetingen is hij eigenlijk vergelijkbaar met auto’s als de Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. De auto is 4,99 m lang, 1,86 m breed en 1,50 m hoog. De instap is dus laag, maar dankzij de wielbasis van 2,83 m is het goed toeven qua beenruimte.

Rijtest Opel Insignia Sports Tourer
Veel beenruimte

Wanneer we de elektrisch bedienbare achterklep openen, ontdekken we hoe fijn een grote bagageruimte is. Zonder de achterbank neer te klappen, is er 532 liter ter beschikking. Heb je een verhuizing of grote reis op de planning staan? Dan kun je de tweede zitrij neerklappen en omtoveren tot een bagageruim van maar liefst 1.638 liter.

Rijtest Opel Insignia Sports Tourer
Maar liefst 532 liter bagageruimte

Ten opzichte van de vorige generatie Insignia, heeft Opel flinke stappen gemaakt qua afwerking en materiaalgebruik. Wanneer onze vingers langs de portierenpanelen, het stuur en het dashboard gaan, voelen we de zachte en hoogwaardige materialen die zijn gebruikt.

De door ons geteste versie, is bovendien van allerlei luxe extra’s voorzien. Denk aan prachtige Alcantara-bekleding voor de ergonomische comfortstoelen, een Head-Up Display het OPC-Line interieurpakket. Dit sportieve pakket omvat o.a. een lederen sportstuur, zwarte hemelbekleding en aluminium pedalen. Ook is het ‘Winterpakket’ een aanrader, zeker tijdens de frisse herfstdagen die in aantocht zijn. Tegen een meerprijs van € 799,- ontvang je stuurverwarming, verwarmbare voorstoelen en een elektrisch verwarmbare voorruit. Dat laatste is ideaal! Zo hoef je niet te krabben bij vorst.

Rijtest Opel Insignia Sports Tourer
OPC-line interieurpakket

De Insignia Sports Tourer is tevens voorzien van een infotainmentsysteem, dat zich via een 8 inch touchscreen laat bedienen. Het multimediasysteem kan overweg met Apple CarPlay en beschikt ook over DAB+ radio voor kraak- en ruisvrij radio-ontvangst. De bediening van het infotainmentsysteem vraagt in het begin om gewenning en steekt niet even logisch in elkaar. Een ander verbeterpuntje is de beeldkwaliteit van de achteruitrijcamera. Wanneer we achteruitrijden en de camera wordt geactiveerd, is het beeld schokkerig en niet altijd even scherp.

Rijtest Opel Insignia Sports Tourer
Scherm had scherper gemogen

Hoe rijdt de Opel Insignia Sports Tourer?

De Insignia Sports Tourer behoort absoluut tot één van de comfortabelste reisauto’s. De auto is perfect geveerd: een ideale middenweg tussen sportief en zacht. Op het gebied van aandrijving, zijn er nog wat verbeteringen. De 1.6 CDTi-diesel (136 pk en 320 Nm koppel) maakt bij een lage motortemperatuur een rumoerige indruk. Wij zijn stillere dieselmotoren gewend. Ook wanneer die nog niet op temperatuur zijn.

Een pluspunt is het zeer nette brandstofverbruik. Na onze testweek noteerden wij een consumptie van gemiddeld 5,1 liter/100 km. Dat is net geen 1 op 20, erg netjes!

Wij denken dat het brandstofverbruik en de rijbeleving nóg positiever uitpakt, wanneer Opel een andere automaat met meer verzetten toepast. De geteste 6-traps automaat is niet verkeerd, maar reageert soms wat traag. Opels nieuwe 8-trapsautomaat zou veel beter bij het karakter van de Insignia Sports Tourer passen.

Rijtest Opel Insignia Sports Tourer
6-traps automaat. Nog niet de nieuwe 8-traps.

Conclusie rijtest Opel Insignia Sports Tourer

De Opel Insignia Sports Tourer is een fijne reisauto. Hij oogt fantastisch, biedt ongekend veel been- en bagageruimte en ook het interieur is van een hoger niveau. Mooiere materialen en de afwerking is beter dan voorheen. De veelrijder zal de Insignia Sports Tourer met dieselmotor ongetwijfeld waarderen: hij is comfortabel én zuinig. Wel maakt de motor (bij lage temperatuur) een rumoerige indruk en heeft de automaat een wat lage reactiesnelheid. Echter, wie vooral veel snelwegkilometers aflegt, heeft aan de Insignia Sports Tourer de ideale reisgenoot!

Rijtest Opel Insignia Sports Tourer
Conclusie: heerlijke veelzijdige reisgenoot