De Nissan Juke is voor niemand een onbekende auto. Sterker nog, een tijd terug hebben we er al eentje getest. Voor deze rijtest rijden we echter een hybride versie van de Nissan Juke, en wel in de luxe Tekna-uitvoering. Deze auto toont hoe ongecompliceerd autorijden kan zijn.

SterktesZwaktes
+ Simpel– Versnellingsbak
+ Duidelijk menu– Verbruik
+ Eco-modus– Instellingen niet onthouden

Wat is de Nissan Juke?

Ik zal eerlijk zijn: de eerste generatie Nissan Juke vind ik spuuglelijk, met zijn bolle vormen en rare lampen. De tweede generatie ziet er beter uit, al wil dit niet zeggen dat het een mooie zwaan is geworden. Met zijn grote ronde koplampen blijft de Nissan Juke een opvallende auto. Volgens Nissan geven deze lampen de Juke een stoer gezicht, maar eigenlijk oogt hij vooral guitig.

De rest van de auto is vrij strak gelijnd. De grille loopt opvallend door in de dagrijverlichting en richtingaanwijzers, die op de motorkap zitten. Anders dan bij de eerste Juke zie je ze echter niet van achter het stuur. De achterlichten zijn, in tegenstelling tot de koplampen, erg hoekig. Dit geeft hem een zelfverzekerde maar ook eigenwijze uitstraling.

Nissan Juke Tekna hybrid

De Nissan Juke deelt de bodemplaat met de Renault Captur, maar waar deze Fransoos een ronde vorm heeft voor optimale interieurruimte, is de Juke breed van onder maar smal van boven. Daardoor lijkt hij kleiner dan hij is. Ondanks dat Nissan spreekt over een coupé-crossover loopt de daklijn naar achteren niet erg af. De sportieve uitstraling komt vooral door de hoge heupen over de achterwielen en de lage zijruiten.

Onze testauto, de Juke Tekna, is voorzien van zowat elke optie die er te krijgen is. Van buiten vallen de 19-inch velgen en de two-tone lak op. De Juke ziet er in het blauw fris en toch netjes uit. In het interieur nodigen synthetisch leren stoelen uit tot relaxen. Het donkere hemeltje en de donkere bekleding stralen rust en luxe uit, maar benadrukken ook de opvallende elementen in het interieur, zoals de ventilatieroosters.

Hoe rijdt hij?

Nissan biedt enkele interessante elektrische modellen, maar de Juke doet daar niet aan mee. Hij is er alleen met een ouderwetse benzinemotor of als hybride. Stekkeren hoef je niet. De hybride Juke komt standaard met een automatische versnellingsbak met zes versnellingen.

Rijtest Nissan Juke hybrid

Hoewel Nissan ook race-versies van de Juke bouwt, hoef je geen snelle auto te verwachten. Het gecombineerde vermogen van 143 pk klinkt weinig indrukwekkend, maar dankzij een bescheiden gewicht van 1400 kilo voelt de Juke niet traag. Sterker nog, dankzij de hulp van de elektromotor bij het optrekken komt hij goed van zijn plaats.

De rest van de rij-eigenschappen maakt weinig indruk, en dat bedoel ik als compliment. De Juke rijdt volwassen, eigenlijk precies zoals het hoort. De vering is niet te hard en niet te zacht, de wegligging en het stuurgedrag zijn precies zoals je wil dat de auto reageert. Hierin ligt de kracht van de Nissan Juke: zonder dat je het doorhebt, biedt hij precies wat je nodig hebt.

Sterke punten

Tijdens de rijtest met de Nissan Juke viel vooral op hoe gecompliceerd andere auto’s tegenwoordig zijn. In de Nissan Juke is rijden nog simpel. Het is een kwestie van starten, versnelling kiezen en gaan. Dit is waar het bij de Nissan Juke om gaat: autorijden. Niks ‘lifestyle-vehicle’ of elektronische gadgets. Op de Nissan Juke vind je alleen het noodzakelijke.

Deze ouderwetse insteek geeft de Nissan Juke iets verfrissends. Eindelijk een auto die je meteen snapt. Er zijn grote knoppen met duidelijke beschrijvingen erop. In het menu van het kleine 8 inch schermen kun je zonder enige ervaring direct vinden wat je zoekt. De simpliciteit is een openbaring. Het doet je afvragen waarom auto’s tegenwoordig zo ingewikkeld moeten zijn.

Het ontbreken van een sportstand past in deze filosofie. Een eco-stand is echter wel aanwezig. Echter waar deze in andere auto’s vaak een afgeknepen stand is die er puur verplicht op zit, biedt hij bij de Nissan Juke een aparte ervaring. Dankzij de hybride aandrijving rijdt de auto soms volledig elektrisch – kleine stukjes bij constante snelheid. De 1.6 liter viercilinder benzinemotor houdt dan even zijn mond en de auto glijdt elektrisch verder.

Dat rijdt uitermate prettig en in de eco-stand wordt dit gemaximaliseerd. De auto schakelt nu sneller over naar elektrisch rijden en dat rijdt veel relaxter. Het in- en uitschakelen van de benzinemotor merk je nauwelijks. Toegegeven, in de eco-stand moet je het gaspedaal verder intrappen om vlot weg te komen, maar eenmaal op gang is dit de fijnste rijstand. Ook omdat je dan minder last hebt van de versnellingsbak.

Nissan Juke

Zwakke punten

Want oh boy, die versnellingsbak voelt archaïsch. Bij het optrekken vind je jezelf schreeuwend naar de auto dat hij moet schakelen, zo traag gaat hij. Dan ontkoppelt de bak, gebeurt er een seconde of twee niets en ga je naar de juiste versnelling. Dit gaat gepaard het bijbehorende snelheidsverlies, terwijl jij je voet op het gaspedaal houdt.

Vreemd genoeg verdwijnt dit gedrag grotendeels in de eco-stand. De bak schakelt dan veel soepeler. In combinatie met meer elektrisch rijden zorgt dit voor een veel rustiger rijgedrag. We vragen ons af waarom de versnellingsbak in de normale rijstand zo schakelt. Voor de zuinigheid lijkt het niet te zijn, want ondanks (of dankzij?) dit rijgedrag bleef het verbruik tijdens onze rijtest steken rond de 1 op 17.

Wij vonden de Nissan Juke tijdens lange ritten het prettigst rijden in de eco-stand en met het e-pedal ingeschakeld. Met deze optie ingeschakeld remt de auto extra af als je het gaspedaal loslaat en genereer je meer elektriciteit voor de accu. Helaas moet je deze opties wel elke keer zelf inschakelen na het starten van de auto. De Nissan Juke onthoudt namelijk geen enkele instelling van de vorige rit.

Interieur

Uitrusting

Zoals vermeld valt de Nissan Juke op door alle overbodige opties die hij niet heeft. Het is echter zeker geen kale auto, want alle nuttige opties waren aanwezig. Let wel: wij reden natuurlijk de luxe Tekna-uitvoering. Met een prijs boven de 35.000 Euro is dit een dure uitvoering. De vraag is hoe goed die verkoopt: voor dat geld kun je ook auto’s uit een duurdere klasse krijgen.

Opvallend zijn de speakers in de hoofdsteunen van de Nissan Juke. Deze zijn onderdeel van het Bose Personal audiopakket. Onze muziek klonk prima, maar we konden niet afleiden of dat nu echt door die speakers achter onze oren kwam. Het infotainment-scherm is prettig in gebruik. Zelfs een 360-graden camera ontbrak niet in onze testauto.

Sowieso doen de camera’s in de Nissan Juke goed werk. De adaptive cruise control reageert goed op het verkeer om de auto heen. Ook de systemen die waarschuwen voor kruisend verkeer bij achteruitrijden en verkeer in de dode hoek helpen de bestuurder, zonder overbodige piepjes. De spraakassistent begreep echter geen woord van wat we zeiden en de grootlicht-assistent zorgde voor een waar knipperfeest in het donker. Misschien is die laatste optie voor de drukke Randstad wat onnodig.

Voorkant Nissan Juke

Conclusie rijtest Nissan Juke

Na onze rijtest met de Nissan Juke bleven we met een dubbel gevoel achter. Is deze auto, als mild hybrid en zonder gadgets, nu hopeloos ouderwets of verfrissend ongecompliceerd? Hoe dan ook is de Nissan Juke een auto zonder poespas, waarbij de aandacht puur op het autorijden ligt. Ondanks enkele tekortkomingen blijkt de Nissan Juke vooral een handige reisgenoot.

Het is dan ook niet verrassend dat de Nissan Juke bij twee groepen automobilisten geliefd is. Enerzijds zijn daar de jongeren, aangetrokken door het eigenwijze uiterlijk van de Juke. Anderzijds zijn daar de oudere rijders, die een auto zoeken die eenvoudig te begrijpen is.

Hopelijk zet het concept van de Nissan Juke zich voort in het elektrische tijdperk. Het is immers vooral de aandrijving die deze auto tegen zit. Met een elektrische aandrijving zou de Nissan Juke nog eigenwijzer zijn met zijn no-nonsense attitude.

Categorieën

1 REACTIE
Reageren

  1. Miranda schreef:

    Het stukje omschrijft precies mijn ervaring met de automaat. Ik ga de Ecostand dus maar eens vaker gebruiken. Ondanks dat ik nu in een automaat rijdt schakel ik nog steeds zelf door telkens heel lichtjes gas terug te nemen voor een seconde en dan schakelt hij door. Verder ben ik er super blij mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *