Sterktes Zwaktes
+ Goedkoopste elektrische 7-zitter – Uiterlijk niet ieders favoriet
+ Mercedes afwerking voor deze prijs – Met alle zitrijen omhoog enkel nog bagageruimte voor laadkabel
+ Prima elektrische prestaties + 1.800 kg trekgewicht – Rijgedrag is aangepast op functionaliteit

Als je op CBS.nl kijken, dan zien we dat de meeste gezinnen (45%) twee thuiswonende kinderen hebben. Daarna volgen de één kind gezinnen (30%) en daarna met 24% de drie of meer kindergezinnen. De keuze, al is het niet altijd een keuze, voor drie of meer kinderen is bepalend voor je autokeuze,  je shortlist aan nieuwe auto’s wordt ineens een stuk kleiner. En als je daarnaast ook nog iets aan het milieu wilt doen en elektrisch wilt gaan rijden, dan is er verrekte weinig keuze. Tot nu toe, de Mercedes-Benz EQB is een welkome aanvulling in het 7 persoonssegment. Hij is door ons onderworpen aan een rijtest

witte Mercedes EQB op bospad

Wat is de Mercedes EQB?

Zoek je een 7-persoon elektrische auto, dan biedt Tesla twee modellen aan, waarvan er één ruim 100.000 euro kost (Tesla Model X) en de andere (Tesla Model Y) kan nog niet besteld worden met de optionele 3e zitrij. Passen deze auto’s niet bij jouw voorkeur of portemonnee, dan kun je altijd uitwijken naar een personenwagenversie van een elektrische bestelwagen. Denk aan de Citroën e-Space Tourer of Mercedes EQV, maar we kunnen ons goed voorstellen dat dat niet aan je beeld voldoet van een personenauto. En zie daar de ruimte die de Mercedes-Benz EQB pakt. Vanaf 56.400 euro (55.400 euro fiscale waarde) koop je nu al een elektrische personenauto waarmee je 7 personen kunt verplaatsen. En dan ook nog eens van een Duits premiummerk. Dat ‘premium’ merk je ook aan bijvoorbeeld de ramen van de voorportieren, deze zijn extra dik uitgevoerd, nog net niet dubbelglas. Voor de achterportieren is dat opvallend genoeg niet het geval. Speciale vermelding verdient ook de carkit. Zoals we eerder bij onze rijtest met de EQC merkte is deze van top kwaliteit. Een autotelefoongesprek is van uitmuntende kwaliteit, men merkt niet dat je in de auto aan het bellen bent.

zwart interieur Mercedes EQB met rode lichtlijnen
disco!

De Mercedes EQB is een afgeleide van de Mercedes GLB, wat een voor- en nadeel betekent. Om met het zuur te beginnen, de auto is niet vanaf de tekentafel enkel als elektrische auto ontworpen. Het chassis en de opbouw diende aan zowel een brandstof- als elektrische aandrijflijn te voldoen. Daardoor bijvoorbeeld geen ruimte onder de motorkap (frunk). Maar het voordeel is wel dat de ontwikkelingskosten van bijvoorbeeld de 3e zitrij voor passagier 6 en 7 verspreid konden worden over de diverse aandrijflijnen. En laat die 3e zitrij nu zijn USP zijn. Je kunt nergens voor minder geld een zevenpersoons elektrische auto kopen. Een Tesla Model Y, waarbij de 7e zitrij nog niet als optie besteld kan worden, kost 10.000 euro meer.

Hoe rijdt de EQB?

Tja, ons gevoel wordt bevestigd door de weegschaal. Zet daar de GLB op en hij geeft minimaal 1.455 kg aan. Bij de EQB is dat minimaal 2.010 kg. Het is bevestiging van zijn rijgedrag die je al verwacht had. Een SUV waar 7 personen in kunnen en die ook nog eens een Mercedes is, nee, die heeft geen AMG-achtig sportief rijgedrag. Elke kilometer wordt in opperste comfort afgelegd, binnen de normen van de zwaartekracht. Bij twee korte stuurbewegingen achter elkaar voel je zijn gewicht in combinatie met zijn SUV-hoogte. Verder dat is dan ook het enige moment waarbij dit merkbaar is.

foto van rijdende witte Mercedes EQB

Wat verder opvalt is dat onze 228 pk sterke EQB 300 (EQB 250 heeft 190 pk, EQB 350 heeft 292 pk) zijn vermogen niet gelijk tentoonspreidt. Veel elektrische auto’s laten je de acceleratiekracht van de elektromotoren voelen door onmiddellijk bij elke ‘gaspedaal’ beweging elke pk aan te bieden. Niet bij Mercedes, daar wordt het vermogen opgebouwd. Het lijkt bijna op een verbrandingsmotor. Daardoor voelt hij niet spectaculair snel, wat hij eerlijk gezegd met een 0-100 km/u sprint in 8 seconden ook niet is. Zijn 390 Nm koppel zorgt voor een ontspannen en indien nodig krachtige rit.

Mercedes EQB aan het snelladen

Laten we laden

Qua actieradius scoort Mercedes dikke voldoendes, ruim 400 km WLTP. In de praktijk (voorjaar) is dat al snel 350 km, maar dat is dan ook goed te halen. De AC laadsnelheid is met 3-fasen 11 kW keurig op niveau. DC laden met 100 kW is net aan een voldoende, maar weet wel dat hij deze DC laadsnelheid lang vasthoudt. Dat is veel belangrijker dan een hoge DC piek. Omdat de EQB zijn onderstel deelt met de benzine GLB heeft hij geen frunk (ruimte onder motorkap), waar je je laadkabel op kunt bergen. Alhoewel  dat met een paar kleine aanpassingen geen probleem had hoeven zijn.

snelladen 100 kW EQB

Elektrische 7-zitter

De derde zitrij is zo uniek bij een elektrische auto in dit segment, dat we daar een aparte alinea aan wijden. Zoals gezegd is deze EQB de goedkoopste elektrische personenauto met plek voor zeven personen. In de testperiode kwam dat zeer goed uit vanwege het kinderfeestje van onze Jort (7 jaar). Met de 3e zitrij in gebruik moet je niet rekenen op veel bagageruimte. Die heb je op geofferd. Er is net aan genoeg plek voor de laadkabel voor openbare (en thuis) laadpalen én voor de laadkabel die je op je stopcontact kunt aansluiten (mode 2 laadkabel). Normaal gesproken kun je de mooie tas met Mode 2 kabel thuis laten.

tweede zitrij Mercedes EQB
in delen verschuifbare 2e zitrij en instelbare leuning

Opvallend is wel de flexibiliteit van het gebruik van de 3e zitrij. Je hoeft niet vooruit te plannen en je bagagerolhoes vooraf thuis te laten. Deze kun je nog in de kleine bagageruimte kwijt. Dat is niet bij alle auto’s met een 3e zitrij het geval. Zie onze andere rijtest.

Sterke punten

Uiteraard zijn 3e zitrij. Voor velen zal dit dé reden zijn om voor dit model te kiezen. Je kunt geen goedkopere elektrische auto kopen met meer dan 5 zitplaatsen. De eerst volgende zEVen-zitter kost 10.000 euro meer.

Voor ongeveer 55.000 euro koop je geen goedkoop afgewerkte auto. Alle draai, druk en duwende knoppen werken perfect en voelen zeer aaibaar aan. Alle naden zijn keurig gestikt en recht, deuren vallen dicht als een kluis en stoelen zitten goed. Al had de achterbank wel een klein beetje hoger mogen zitten. Omdat het accupakket bij elke elektrische auto in de vloer ligt heeft iedere autofabrikant hier last van.

bagageruimte Mercedes-Benz EQB met 3e zitrij omhoog
met twee zitrijen 495 liter bagageruimte

Opvallend is trouwens ook dat de EQB de prijspakker van Mercedes is. De EQB is er als EQB 250 vanaf een kleine 55.500 euro (fiscale waarde). De GLB (benzine drinkende broeder) is 5 mille goedkoper, maar dan krijg je ‘maar’ 136 pk. Bij de EQB krijg je 190 pk én 185 Nm meer koppel (385 Nm). Wil je een GLB kopen met evenveel vermogen als onze EQB (63.000 euro) én vierwielaandrijving, kom je uit op een GLB 250 AMG Line van 67.500 euro. De elektrische auto is dus al goedkoper dan een gelijkwaardige benzineauto!

interieurfoto EQB vanuit schuifdak

Let op: Wel moet je bij de EQB 70 liter bagageruimte inleveren ten opzichte van de GLB. Qua trekgewicht lever je slechts 200 kg in (EQB = 1.800 kg).

De elektrische specificaties zijn prima in orde! Een 66,5 kWh accupakket voor zowel de EQB 250 als de EQB 300 als de EQB 350, 3-fasen 11 kW AC laden en 100 kW DC laden. Ruim 400 km WLTP actieradius en nu in maart (enigszins winter) nog 360 km actieradius, waarbij de EQB óók aangeeft dat de hij in eco-modus 385 km ver kan komen.

oplaadinstellingen dashboard scherm
Genoeg laadinstelling zoals preconditioneren, laadtijd instellen en maximum accucapaciteit instellen

Zwakke punten

Zijn uiterlijk. Het merendeel van de reacties tijdens onze testperiode was niet positief. Sommige vonden hem mooi, maar het is blijkbaar moeilijk om hem mooi te vinden.

achterkant witte Mercedes EQB
zijn functionaliteit maakt hem niet direct mooier

Maar je koopt hem voornamelijk vanwege zijn functionaliteit. Dat je bij drie opgeklapte zitrijen geen bagageruimte overhoudt zal niet heel verwonderlijk zijn. Je hebt dan nog net genoeg ruimte over voor je noodzakelijke laadkabel. Opvallend genoeg geeft Mercedes geen duidelijke opgave voor het aantal liter bagageruimte, maar na even zoeken komen we uit op ongeveer 120 liter.

kleine bagageruimte EQB met alle zitrijen omhoog
Het is kiezen tussen óf bagageruimte óf personen

Zijn hoogte (1,7 meter), zijn gewicht (2.010 kg) en zijn 7 zitsconfiguratie zorgden voor een uitdaging voor de Mercedes- onderstelengineers. Weet dat Mercedes voor comfortabele auto’s staat. De EQB houdt ook niet van stuurbewegingen snel achter elkaar. Met de hoge koets krijg je al snel een elandproef gevoel, maar de software houdt alles keurig in toom.

Witte Mercedes-Benz EQB bij openbare laadpaal met witte Volvo XC40
flinke maat groter dan de Volvo XC40

Conclusie rijtest Mercedes EQB

Je kiest de EQB niet vanwege zijn sportieve rijgedrag, heftige elektrische acceleratie of zijn extreem hoge laadsnelheden. Daarin excelleert hij allemaal niet. De EQB is een ‘betaalbare’ elektrische 7-zitter waarbij het Mercedes comfort afgestemd is op zijn elektrische aandrijflijn. Daarin excelleert deze EQB. Weet ook dat hij goedkoper is dan zijn  benzinebroeders. De EQB is gewoon de betaalbare en functionele elektrische auto. Punt!

Fotografie: Fotograaf van Hoof

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.