Je ziet ze wel eens gaan, mensen die geluk hebben gehad in hun leven of gewoon hard hebben gewerkt in een blitse bak met veel lawaai en poespas. Ikzelf vind het allemaal wel lachen, maar ik kon me niet voorstellen dat ik zulk soort auto’s zou waarderen als ik erin reed. Dus, ik dacht, laat ik het eens proberen. De Mercedes-AMG SL63 Roadster is een knetterdikke, asociale, overbodige en onzuinige auto. Wij willen er vier.

SterktesZwaktes
+ Uitstraling– Volgeladen interieur
+ Kracht– Piepende remmen
+ Rijervaring– Onhandigheid

Wat is de Mercedes-AMG SL63 Roadster?

De Mercedes-AMG SL63 Roadster is veel dingen. Het is een luxe, supersnelle cabriolet van Mercedes. Het is een supercar met daarbovenop de kwaliteiten van een luxe grand tourer en de uitstraling van de auto van Cruella DeVil. In het kort is de auto het topmodel van de luxe Mercedes SL-lijn op het gebied van performance. Ook heb je de Maybach SL, dat is de tegenhanger gebaseerd op luxe en comfort.

De neus wordt gekenmerkt door de prominente Mercedes gril met verticale spijlen en een grote ster in het midden. Langzaam lopen de lijnen oneindig naar achter totdat de motorkap uiteindelijk overgaat in de voorruit. De relatief kleine cockpit wordt soms afgedekt door een stoffen dak, maar natuurlijk probeer je hem zo veel mogelijk open de rijden. Achter wordt de auto fraai maar abrupt afgerond door de ronde achterzijde. De auto heeft een ouderwets krachtig profiel met een grote neus die ruimte biedt voor een substantiële motor.

Het lijnenspel vertoont elegantie, agressie en kracht, een combinatie die we niet vaak meer zien. Ook de kleur helpt mee, het platte maar toch sportieve grijs is een combinatie van klassiek en modern. Ook de velgen zijn zeer sportief, hetzelfde geldt voor de spoiler. Deze kan overigens in- en uitklappen waardoor ook de spoiler een sportieve toevoeging is, maar ook kan wegklappen zodat het profiel meer klassiek oogt. Het interieur is superluxe en enorm comfortabel en volgeladen, dit laatste zorgt ook voor wat drukte in de cockpit.

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de Mercedes-AMG SL63 4MATIC+ Roadster. Dit is de meest sportieve uitvoering van de SL-Lijn van Mercedes. Terwijl de twee uitvoeringen onder de 63 een viercilinder hebben, is dit de enige met een V8. Die V8 is een 4.0 met twee turbo’s. De 585pk die de motor produceert wordt naar alle vier de wielen gestuurd via de negentraps automaat. In 3,6 seconden ben je bij de 100.

Hoe rijdt hij?

Wanneer je richting de Mercedes-AMG SL63 Roadster loopt, schuiven de deurhendels naar buiten om je toegang te geven tot de 2+2 cockpit. De achterste stoelen zijn echter volledig onbereikbaar voor mensen van langer dan 1 meter 50. Dit is prima, maar je kan er niet met vier volwassenen in rijden. Het interieur is erg mooi en elegant, de materialen zijn prachtig en alles voelt erg solide en kwalitatief. De startknop zit ver weg tussen allerlei knoppen en hendels verstopt, maar als je hem indrukt, gebeurt er iets magisch…

…De startmotor begint te draaien en kondigt met zijn gezoem een orkest aan gerommel, geknal en gebrom aan. De vierliter V8 met dubbele turbo dondert tot leven en produceert een symfonie waar elke autoliefhebber van zal smelten. Tussen de massief aluminium sierelementen en de met glimmend carbon afgewerkte interieurpanelen bevind zich een groot scherm met daarin het infotainmentsysteem en de allerbelangrijkste knop in de auto: de slider voor het dak.

Swipe de slider naar ‘open’ en de hemel opent zich met een vloeiende beweging. Tot zeventig kilometer per uur kan het dak worden geopend. Het enige wat u nog rest, is het draaien van de rijmodusknop naar ‘sport +’. De uitlaatkleppen openen zich dan en trakteren u op een nog mooier en rauwer motorgeluid. Gebruik de Mercedes-eigen schakelpook aan het stuur en zet de auto in D. Het stuur en de gas- en rempedalen voelen, afhankelijk van de rijmodus, soepel en gemakkelijk of zwaar en sportief aan. De SL laat zich met gemak besturen, ook al is hij zo onhandig gevormd en enorm zwaar.

In woonwijken, op de snelweg of waar dan ook. De Mercedes-AMG SL63 Roadster blijft altijd comfortabel en/of sportief aanvoelen. Op welke weg je ook rijdt, elke modus die je selecteert wordt fantastisch uitgevoerd. Binnen anderhalve stuuromdraai naar beide kanten, heb je full-lock bereikt. De wielen wringen wat bij het sturen door de enorme breedte van de banden en velgen. Ook piepen de remmen altijd bij het remmen, tenzij ze lekker warm worden. Dit zijn beide voorbeelden van suffering from succes, alle onderdelen zijn zo luxe, professioneel of van hoge kwaliteit dat er bij normaal gebruik wat eigenaardigheden ontstaan. Maar, dat valt volledig weg in vergelijking met de positieve punten van de gehele ervaring rondom de SL.

Sterke punten

Je hebt auto’s met een uitstraling en auto’s met een uitstraling. De Mercedes-AMG SL63 Roadster is écht een auto met een aanwezigheid op de weg en een gezicht alsof hij het meent. De boze ogen en de giga-gril waarschuwen andere automobilisten voor de aanwezigheid van een roofdier. De lange motorkap met krachtige lijnen vertellen de buitenwereld dat er power schuilt onder de schil van de SL. De gesmede, zwarte velgen en daarachter gele remklauwen schreeuwen om aandacht, terwijl de exterieurkleur juist rust en klasse uitdrukt. De gehele auto is een spel van drama en aandachtrekkerij, maar ook van klasse en bedaardheid. Deze tegenstrijdigheid maakt het een ervaring om de auto te zien.

Dan, logischerwijs willen wij de kracht van de Mercedes-AMG SL63 Roadster noemen. De vierliter V8 met dubbele turbo levert 585pk aan alle vier de wielen. Op geen enkel moment zal je ooit kracht tekortkomen. Vanuit stilstand of op de snelweg bij een inhaalmanoeuvre levert de motor altijd enorme emmers aan paardenkrachten. Een auto met deze uitstraling en dramatische productie van geluid is niet altijd ook écht snel. De SL is dat absoluut wel. De SL heeft ook nog meer kracht dan alleen de motor. Het is ook een krachtige auto op het gebied van rijervaring en het gevoel wat je krijgt als je hem bestuurt.

Daarover gesproken, de rijervaring van Mercedes-AMG SL63 Roadster is niet te evenaren. Althans, niet door wat ik persoonlijk ooit gereden heb. De combinatie van de vorm van de auto, de bizarre specificaties, het geluid wat de auto produceert en de enorme hoop exclusieve en exotische materialen en opties maken dit een uitzonderlijke auto. Een cabriolet met massagestoelen die verwarmd en gekoeld kunnen worden, een fantastisch geluidssysteem en een enorm multimediascherm in het midden van het dashboard klinkt als een pure luxeauto. Totdat je erbij benoemd dat er 585pk richting alle vier wielen wordt gestuurd via een negentraps automaat met schakelflippers en dat de auto remt door carbon-keramische remmen met meer cilinders in één klauw dan in mijn gehele Fiat Punto (inclusief motor en remmen). Een onbeschrijflijk gevoel, dat is wat het rijden in de SL63 je geeft.

Zwakke punten

De optielijst en de lijst van de standaarduitrusting van de Mercedes-AMG SL63 Roadster zijn erg lang. Begrijp ons niet verkeerd, dat vinden wij niet erg. Maar, hetgeen wat resulteert is een enorm volgeladen interieur. Normaliter heeft een luxewagen een ruimer interieur, vier stoelen en een grotere voetafdruk. Hierdoor is er meer ruimte voor alle knoppen, schuifjes en toeters en bellen die in het interieur geplaats moeten worden om alle moois te bedienen en in te stellen.

Maar, al die opties die normaalgesproken in bijvoorbeeld een S-Klasse sedan te vinden zijn, moeten nu in een interieur gepropt worden met de helft van de ruimte en zonder vast dak. Dit resulteert in een drukke bedoeling. Vier spijlen in het stuur zijn volgeladen met knoppen, ook zitten er nog twee draai-druk combinatieknoppen in het stuur verwerkt. De deur is ook volgepropt met knoppen. Veel bedieningselementen zijn verwerkt in het scherm, zo ook die van het dak, maar dat zorgt op zichzelf ook voor onoverzichtelijkheid in het scherm.

Dan, als je met het dak open rijdt, ga je meestal geen 275 kilometer per uur. Sowieso doen wij dat in het dagelijks leven weinig. Ook remmen wij niet continu met volle kracht. Dit betekent dat bij normaal gebruik, de remmen van de SL vrij vaak en veel piepen. Normaalgesproken worden remmen warm genoeg om te stoppen met piepen, maar bij carbon-keramische remmen ligt die temperatuur een stuk hoger, waardoor ze piepen. Dit is niet super vervelend, totdat je met het dak open rijdt en wordt belaagd door een waterval aan gepiep. Wij snappen de reden voor het gepiep, maar het is wel storend.

Als laatste willen wij nog even de algehele onhandigheid van de Mercedes-AMG SL63 Roadster noemen. Er is geen ruimte voor vier volwassenen, daarnaast is de kofferbakinhoud prima, verrassend groot zelfs, maar zeker niet ruim. De remmen piepen, de wielen wringen bij vol insturen. Elke verkeersheuvel is een schietgebedje waard (ook al hebben wij nooit de aslift gebruikt en nooit de bodem geraakt). Sturen in een krappe straat? Geen idee waar de auto eindigt, vanaf welke kant dan ook. De draaicirkel is enorm en met het dak dicht verdwijnen er hele dorpen in je dode hoek. Daarnaast reden wij gemiddeld 1 op 5, maar dat kan ook door ons kinderlijke enthousiasme komen. Het is simpelweg geen handige auto, maar, dat is geen probleem. Wij willen er gewoon eentje hebben en hem elke dag besturen.

Uitrusting

Standaard komt de Mercedes-AMG SL63 Roadster met een boel dingen. Zo zijn er kleine dingen zoals smartphone integratie en de luchtroosters in je nek die standaard op deze uitvoering zitten gemonteerd. Ook zijn er grotere items die je geleverd krijgt. Denk hierbij aan de actieve AMG-vering, automatische airco, een uitgebreid parkeer- en camerasysteem en allerlei andere veiligheids-, beveiligings- en comfortsystemen.

Optioneel op ons testmodel zitten achter-airbags en een soort van meetsysteem voor rondetijden met uitgebreide ritinformatie. Daarnaast heeft ons model de optionele aslift-mogelijkheid en de alcantara plafondbekleding. Daarnaast zijn de velgen optioneel en zit er nog voor zo’n twaalfduizend euro aan extra comfort- en rijassistentiepakketten op onze uitvoering.

Conclusie rijtest Mercedes-AMG SL63 Roadster

De Mercedes-AMG SL63 Roadster is een absoluut onnodige en knettergekke roadster van Mercedes-AMG. De motor is groot en enorm krachtig, het geluid is absurd en magisch en de uitstraling van de auto is als een dubbelzijdig A4-tje met aan de ene kant een elegant landhuis met lavendel en kroonluchters en aan de andere kant een brandend leeuwenskelet met laserogen en kogels als tanden. Hij zuipt veel, is onmogelijk te manoeuvreren in krappe straten en hij is een beetje onoverzichtelijk van binnen. Maar hij is ook fantastisch. Superluxe, alle opties die je kan bedenken, geweldige rijeigenschappen en een supermotor die prachtige klanken produceert. Hij is ontzettend onnodig, maar wij willen er heel graag eentje hebben. Of misschien twee.

De Mercedes-AMG SL Roadster is verkrijgbaar vanaf 165.689,- euro. Het testmodel van ons kostte vrij veel meer meer omdat het de duurste uitvoering is met de grootste motor, namelijk de Mercedes-AMG SL63 Roadster. Deze kost namelijk  289,499- euro.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *