Rijtest: Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: veel beter dan z’n reputatie

rijtest Mercedes EQC

Je zal maar Ola Källenius heten, in 2019 je charismatische voorganger Dieter Zetsche opvolgen, de baas zijn van Daimler en meteen met mega-crises geconfronteerd worden. Je drie grootste aandeelhouders hebben volkomen tegengestelde belangen; Kuwait wil meer brandstofauto’s geproduceerd zien worden, het Chinese Geely en BAIC willen juist meer elektromobiliteit. De slimme investering in Tesla is verkocht, de opkomst van dat bedrijf en van de wereldwijde focus op elektrisch rijden werd jaren schromelijk onderschat en je organisatie zit vol mensen die decennialang vooral diesels wilden verkopen. Dan heb je het niet eenvoudig. En vervolgens wordt er ook nog in media gepubliceerd dat je eerste elektrische auto van een nieuwe generatie, de Mercedes-Benz EQC, een flop is. Maar is dat zo? Wij reden er langer mee dan de gebruikelijke testweek. Conclusie rijtest EQC: in een aantal opzichten minder dan je van ‘Das Haus’ zou verwachten, maar het is een indrukwekkend fijne auto, een échte Mercedes en zeker koopwaardig.

EQC, een echte Mercedes?

Vorig jaar werd, na wat vingeroefeningen met o.a. een elektrische B-Klasse, de eerste elektrische auto van het merk met het nieuwe label EQ op de markt gebracht, de EQC. Daarmee wilde Mercedes-Benz voorzichtig opbouwen. Maar bij Audi verkopen ze vele duizenden exemplaren van hún eerste elektrische topmodel e-tron méér. Dat leidde tot berichten dat die EQC een flop is en dat Mercedes-klanten ‘m niet willen.

Hij verdient beter. Want wil je de beste elektrische auto van dit moment, dan kies je niet de EQC. Is het budget geen probleem, dan bestel je een Porsche Taycan en wil je de beste actieradius dan neem je een Tesla Model S of Model X. De voorsprong van Tesla op alle andere fabrikanten van elektrische auto’s moet gerekend worden in jaren. Respect verdienen ook de aanzienlijk eenvoudiger Kia Niro en Hyundai Kona met 64 kW batterij. Want die rijden voortreffelijk, zijn luxueus en snel en je haalt er probleemloos een actieradius van 450 km mee. Maar als je welstand en status wilt uitstralen en sublieme afwerking naar waarde schat, biedt de Mercedes-Benz ook ten opzichte van zijn concurrenten Audio e-tron en Jaguar i-Pace absoluut veel kwaliteiten en een interessante prijs-/kwaliteitverhouding.

Hemd

Jaguar zet haar Duitse concurrenten in hun hemd door wel een volledig als EV-ontwikkeld model uit te brengen, terwijl Audi en Mercedes het welbeschouwd zochten in geëlektrificeerde versies van bestaande modellen. De e-tron deelt veel met de Q7 en Q8, de EQC met de GLC die op dezelfde productielijn in Bremen wordt gebouwd. De Jaguar is daardoor lichtvoetiger en flink ruimer. Maar volgens geruchten kaapte Audi alle 3-fase laders weg, waardoor de i-Pace noodgedwongen van een tragere 1-fase lader is voorzien. Dat speelt hem parten. De Mercedes heeft een 2-fase lader. Resultaat: met de Audi ben je bij een laadpaal het snelste weer weg, snelladen kan tot 150 kW terwijl dat bij de EQC maximaal 110 kW is en bij de i-Pace 100 kW. Inmiddels heeft Ola Källenius in recente interviews onderstreept dat er met extra veel inspanning wordt gewerkt aan de introductie van veel meer elektrische modellen. Hij zal wel moeten, want de te verwachten Europese milieuboetes zijn angstaanjagend. Er zijn bovendien niet alleen heel goede en attractief geprijsde elektrische modellen nodig, de hele organisatie moet enthousiast worden over EV’s, het modelprogramma moet veel kleiner worden en alle kosten moeten enorm omlaag. Inderdaad, je zal maar Ola Källenius heten…

Comfortabele rijtest EQC

De testauto is een EQC 400 4Matic met een AMG-line interieur en exterieur, een Premium Plus pakket en een Rijassistentiepakket plus. Bovendien heeft hij deels Designo lederen bekleding. De serie begint bij de EQC Business Solution van € 73,595,-. De testauto met zijn opties staat voor rond 91 mille in de prijslijst. Maar wij selecteerden in de configurator een auto met al onze wensen, inclusief schuifdak en alle veiligheidsvoorzieningen maar zonder AMG-pakketten en kwamen uit op goed 77 mille. Dat is scherp; voor een vergelijkbaar uitgeruste Audi of Jaguar ben je flink meer kwijt, een Tesla Model S Long Range kost € 87.800,-.

Mercedes-Benz EQC interieur
Mercedes afgewerkt interieur

Binnenin heb je een heel andere sfeer dan in andere Benz-modellen en dan bij de concurrentie. De afwerking is creatief en indrukwekkend, je krijgt bij alles het gevoel dat je iets bijzonders rijdt. Mooie, deels bijzondere materialen, veel uitrusting. Het dashboard komt overeen met dat in andere eigentijdse Mercedes-modellen en is volledig digitaal. Je kunt veel met je stem bedienen en dat werkt beter dan we tot dusver bij enige andere auto hebben ervaren. Er is ook ongelooflijk veel info op te roepen, deels via de makkelijke touchpads op het stuur, via het aanraakscherm en via de ‘muis’ op de middenconsole. Wel het vermelden waard: de dakstijlen zijn vrij dik en de ruiten (gelaagd glas) niet erg groot. Dus kies altijd het parkeerpakket met 360 graden camera om parkeren te vereenvoudigen. Het werkt echt subliem.

Mercedes vering

Negentig mille is veel geld, maar de auto oogt, voelt en rijdt daar wel naar. De vormgeving is indrukwekkend en redelijk sportief. Het is een grote auto en je merkt dat die hoge neus en het gewicht veel energie kosten. Daar komen we zo op terug. Maar hij is duidelijk compacter dan de Audi. De uitrusting van deze uitvoering is aangenaam compleet; wat we eigenlijk alleen misten (en wat er voor dit geld simpelweg op hoort) is Apple Car Play. Je zit voorin als een vorst en achterin voldoende goed, stoelen en stuur zijn elektrisch exact naar smaak instelbaar. Omdat de batterijen in de vloer zitten, lever je geen binnenruimte in. De bagageruimte is voldoende. De sfeer is typisch Mercedes-Benz: mooie hoogwaardige materialen afgewisseld met moderne techniek. De EQC heeft luchtvering achter en daarmee wordt veel comfort geboden. Maar op richels op de snelweg en op verkeersdrempels heeft de vering het door het hoge gewicht merkbaar zwaar. Het lijkt ook alsof de achterkant steeds wat beweegt. Daar wen je snel aan en je kunt met de auto verrassend snel op- en afritten nemen; de wegligging is uitstekend en de stabiliteit blijft ondanks die carrosseriebewegingen vertrouwenwekkend. Bij hard remmen merk je wel dat er veel massa vertraagd moet worden. Maar de combinatie van grootse stilte met comfortabele vering en de verwennerij aan boord maakt dit een reisauto par excellence. Overigens, de testauto stond op 19 inch velgen en wij zouden niet voor groter kiezen: de banden zijn duurder en grotere wielen verminderen de actieradius.

Range test Mercedes EQC

‘Ja maar,’ horen we u nu zeggen, ‘hoe zit het dan met die actieradius?’ Volgens Mercedes-Benz kan de EQC op een volle batterij (80 kWH lithium-ion) 417 km afleggen (WLTP-norm)). Wij haalden bij relatief koud weer (4 tot 7 graden) meestal tussen de 320 en 360 km. Dan reden we wel met ingeschakelde verwarming en airco en doorgaans in ‘Comfort’ of ‘Eco’ en met de regeneratie (instelbaar met flippers aan het stuur)  in stand 1. Tijdens het rijden geeft de EQC duidelijke informatie over de resterende actieradius. Bij het plannen van ritten wordt zelfs rekening gehouden met het type landschap, zodat een rit door de bergen geen onaangename verrassingen oplevert. De verlaging van de maximum snelheid op snelwegen is voor de meeste elektrische auto’s een zegen: zat je daarvoor met de Mercedes doorgaans op een verbruik van 36/37 kWh per 100 km, als je netjes rond de 100 rijdt zakt dat naar 25 kWh. Dan kom je een stuk verder op een lading. Opladen via een gewone laadpaal kost een paar uur van leeg naar vol, bij een snellader hangt het van de lader en de batterijconditie af: 110 kW is het maximum, wij zagen ook wel 77 kW op het dashboard staan. In onze handen presteerde de EQC duidelijk beter dan de Audi e-tron 55, die we meestal na zo’n 250 km weer moesten opladen. Voor dagelijks gebruik is de actieradius veelal voldoende, voor lange ritten naar het buitenland is een Tesla meer geschikt.

max 110 kW laden bij snellader

Wel fijn: de EQC kan een aanhanger tot 1.750 kg trekken. De laadklep zit rechtsachter, dat is fijn. Overigens is de topsnelheid beperkt tot 180 km/u; accelereren van stilstand naar 100 km/u kan in 5,1 sec. Hij heeft zoals de concurrentie motoren op de voor- en achterwielen, dus vierwielaandrijving, en is na de Tesla Model S de snelste in deze topgroep.

Bij 4 tot 7 graden = 320 – 360 km actieradius

Conclusie rijtest Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz zou alles op alle moeten zetten om meer EQC’s te bouwen en om haar dealers ervan overtuigen die auto’s dan ook actief onder de aandacht te brengen. Want zeker, hij is te zwaar, van binnen iets krapper dan zou kunnen en niet zuinig genoeg qua energieverbruik. Dat had beter gekund en moet voor de toekomst ook echt beter worden. Maar het is een heerlijke auto om te rijden, met het superieure comfort waarop Mercedes-Benz patent lijkt te hebben, uitstekende prestaties en een voor dit niveau attractieve prijs-/kwaliteitverhouding. Hij verwent met een rust en verfijning die geen enkele brandstofmotor kan bieden. Schakel de adaptive cruisecontrol in en via radar kan de EQC de afstand tot het overige verkeer meten en uit gegevens van het navigatiesysteem bepaalt de computer de verkeerssituatie (komt er een kruispunt of een scherpe bocht aan?). Die gegevens worden dan gebruikt om automatisch te remmen en maximaal energie terug te winnen. Dat werkt echt verrassend goed. Wij vonden het een feest om te rijden: minder steriel dan een Tesla, minder log dan een Audi, gemakkelijker te bedienen en mooier gebouwd dan een Jaguar. Wel hoort hij heel snel een driefaselader te krijgen om het praktisch gebruiksgemak nog wat te verhogen. Oh, en wat minder pianolak in het interieur, want dat wordt snel minder mooi. Maar verder: de mensen die in deze prijsklasse winkelen en niet met een EQC gaan rijden hebben echt ongelijk, dit is een zeer goede en begerenswaardige elektrische auto.

Specificaties Mercedes-Benz EQC

Lengte 4761 mm, breedte 1884 mm, hoogte 1623 mm.

Wielbasis 2873 mm, massa leeg 2495 kg

Bagageruimte 500 l, trekgewicht geremd 1800 kg

Motor: 2 elektromotoren voor en achter, totaal vermogen: 408 pk, koppel 760 Nm

Aandrijving: voorwiel, vierwiel automatisch indien nodig

Accupakket: 80 kWh

Topsnelheid: 180 km/u (begrensd)

Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 seconden

Basisprijs: vanaf € 73.595,- Prijs testauto: € 90.919,-

WLTP-actieradius 417 km

Realistische actieradius ca 360 km

Accucapaciteit 85.0 kWh

Laadvermogen 7.4 kW AC

Snellaadvermogen (max) 112 kW DC

Snellaadsnelheid 430 km/u