Mercedes EQC-killer: dit is de Audi e-tron

Audi e-tron 2018

Nadat we vorige week kennismaakten met de Mercedes EQC, hebben we nu te maken met zijn concurrent. Maak kennis met de volledig elektrische Audi e-tron!

Audi virtual mirrors optioneel

Deze SUV is het eerste, 100% elektrische productiemodel van Audi. De Duitsers hebben de EQC en Tesla Model X in het vizier, en dat is aan veel zaken te zien. Denk aan het formaat, want hij is 4,90 meter lang, 1,94 m breed en 1,62 m hoog.

De buitenzijde toont veel overeenkomsten met de Audi Q8, die inmiddels in de showroom staat. Hiermee bedoelen we voornamelijk de carrosserievorm. Echter ontdekken we ook een aantal verschillen, zoals de grille, buitenspiegels en velgen. Alle drie hebben ze een vormgeving in het voordeel van de aerodynamica, al kunnen we de ‘buitenspiegels’ beter camera’s noemen. Ze heten Audi virtual mirrors en zijn niet standaard.

Minder koppel dan EQC

De Audi e-tron concurreert met de Mercedes EQC, en dat is ook aan de specs te zien. Het vermogen bedraagt 408 pk en het maximumkoppel is 660 Nm, iets minder dan zijn rivaal. De topsnelheid bedraagt 200 km/h.

In het geval van de e-tron gelden er belangrijkere cijfers: de accucapaciteit en actieradius. De batterij is 95 kWh groot, wat volgens Audi voldoende is om ruim 400 km ver te komen. In de praktijk zal de actieradius lager uitvallen, aangezien er met de WLTP-testmethode wordt gerekend. Deze test is op de theorie gebaseerd.

Ruim 84 mille

Je e-tron opladen kan bij je thuis of op een oplaadpunt, met een 11 of 22 kW-lader. Het kan ook bij een van de 400 laadpunten met 150 kW-laders, waar Audi samen met een aantal andere autofabrikanten aan werkt. Het project moet rond 2020 af zijn.

De Nederlandse vanaf prijs bedraagt € 84.100,-. Een order plaatsen kan vanaf 22 november a.s.