Bij een pick-up van Ford denkt iedereen meteen aan de Amerikaanse F150. En dat terwijl de Ford Ranger op meer plekken verkocht wordt. In deze rijtest van de Ford Ranger kijken we of deze stoere pick-up ook een plaats in Nederland verdient.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Sterk | – Verbruik |
+ Automaat | – Felheid scherm |
+ Gebruiksvriendelijk | – Dode hoek |
Wat is de Ford Ranger?
Vergeet de Ford F150: de Ford Ranger is dé pick-up van Ford. Op maar liefst vier continenten wordt deze pick-up verkocht. Ontwikkeld door Ford Australië wordt de Ranger onder andere in Thailand, Zuid-Afrika en Argentinië gebouwd. Wereldwijd is deze pick-up zo populair dat zelfs de Amerikanen, ondanks hun F150, mee wilden doen. Sinds 2019 is er daarom een Amerikaanse versie van de Ranger.
De Ford Ranger die wij reden, is niet zo’n Amerikaanse. Noem het dus geen Amerikaanse pick-up, want dat is het niet. Van Ford kregen we de Wildtrak-editie mee. Dit is de meest luxueuze uitvoering, boven de gewone XL en XLT. Alleen de gestoorde Raptor komt nog boven de Ranger Wildtrak. De Ford Ranger is overigens een echte bedrijfswagen. Hij heeft dan ook een grijs kenteken, wat helaas met zijn beperkingen komt. Daar komen we op terug.
Hoe rijdt hij?
Onder de motorkap van deze Ford Ranger vinden we een 2-liter viercilinder dieselmotor, die voorzien is van twee turbo’s. Deze is goed voor 205 pk. Snel is deze Ranger dus niet. Dit maakt hij echter meer dan goed door brute kracht. Dankzij 500 Nm is dit een sterke auto. Niet voor niets mag hij een aanhanger tot 3500 kilo trekken, naast de 1156 kilo laadvermogen.
Tijdens het rijden merk je dit heel goed. De Ford Ranger voelt krachtig. Het geeft een gevoel van onoverwinnelijkheid, overmoed bijna. Achter het stuur denk je dat je de hele wereld aan kan. Ongeachte wat er voor je ligt: je kunt er overheen. Of doorheen. Het voelt alsof niets je tegenhoudt, en dat is ook zo. Wij namen de Ranger off-road en zonder een krimp te geven worstelde hij zich door mul zand en over steile hellingen.
Het meest zal een Ford Ranger echter de weg opzoeken. De vierwielaandrijving laat zich eenvoudig uitschakelen: met alleen de achterwielen aangedreven wordt het beest enigszins getemd. Nu is de Ranger echter een zeer beleefde verkeersdeelnemer, al is het met mate. Onze ‘cyber oranje’ (maar volgens mijn dochter ‘Amerikaanse-kaas geel’) gekleurde Ranger is niet te missen in het verkeer. De pick-up laat zich echter als een gewone auto door het verkeer sturen, al is hij dan wat groter.
Sterke punten
Dat is dan ook meteen een groot pluspunt van de Ford Ranger: hij is eigenlijk zo gewoon. De zitpositie is natuurlijk wat hoger, maar de Ranger rijdt als een normale auto. Alles wat je van een auto verwacht, vind je ook hier. Dankzij de Wildtrak-uitvoering hebben we verwarmbare stoelen en een verwarmbaar stuur. Je hebt de beschikking over lane departure warning en adaptive cruise control. Alleen heeft de adaptive cruise control helaas geen file-functie: hij schakelt zichzelf uit onder de 30 km/u. Midden op het dashboard zit een groot scherm waar Sync 4 op draait. Dit kennen we al als een prettig systeem. Er zijn ook nog genoeg fysieke knoppen, zodat je het scherm meestal met rust kunt laten.
Het prettige gevoel achter het stuur wordt versterkt door de uitstekende tientraps automaat. Deze doet namelijk zo goed zijn werk dat je bijna vergeet dat hij bestaat. Tijdens onze rijtest met de Ford Ranger vonden we op geen enkel moment dat de automaat te vroeg of te laat schakelde. Het maakte hierbij niet uit welke van de zes rijmodi we kozen, of welke wielen aangedreven werden.
Waar de Ford Ranger vooral in uitblinkt, is het geven van vertrouwen. Je voelt dat je alles onder controle hebt en dat je alles aankan wat op je pad komt. Het is als de automotive vorm van de ‘verlaat de gevangenis zonder te betalen’-kaart. Daarbij is het natuurlijk een heel handig stuk gereedschap. Je beschikt immers over een grote laadbak, veel trekvermogen en vierwielaandrijving. Handige details, zoals de stopcontacten in de laadbak, versterken dit.
Zwakke punten
Ondanks dat je de aandrijving op de voorwielen kunt uitzetten als je de gewone weg opzoekt, blijft de Ford Ranger een dorstig beestje. Op één litertje diesel komt hij niet veel verder dan 10 kilometer, en dat is zonder lading of aanhanger. Leeg weegt deze auto dan ook al 2265 kilo. Binnenkort kunnen we de hybride Ford Ranger verwelkomen: deze zal een stuk beter scoren.
Zoals gezegd is de Ford Ranger Wildtrak een bedrijfsvoertuig. De belastingregels in Nederland zitten de Ranger een beetje in de weg. Ondanks zijn verlengde SuperCab-cabine en halve achterdeuren mogen er maar twee stoelen in. Ford kan dit aanpassen voor je, maar daar hangt een flink prijskaartje aan. De ruimte achter de stoelen kun je gebruiken om spullen neer te leggen, maar eigenlijk is het nutteloze ruimte. Maar goed, dat is niet helemaal Ford zijn schuld.
De zitpositie in de Ford Ranger is uitstekend, zo merkten we tijdens de rijtest. Dankzij de grote ramen heb je goed zicht op wat er om je heen gebeurt. De grote vierkante spiegels bieden een goed zicht naar achteren. Het betekent helaas wel dat je schuin voor een vrij grote dode hoek hebt achter de spiegelhuizen en de A-stijl. Bij het manoeuvreren zie je moeilijk wat zich direct naar de Ranger bevindt. Gelukkig kan de optionele 360-graden camera hierbij helpen.
Uitrusting
Om het brandstofverbruik een beetje in toom te houden, is de Ford Ranger uitgerust met een start-stopsysteem. Vaak is zo’n systeem irritant, maar bij de Ranger valt dit reuze mee. De motor schakelt uit zodra je even stilstaat, ook al staat de automaat nog in D. Je kunt dan ook je voet van de rem halen en dat is wel zo prettig. Geef je een tikje gas, dan springt de motor weer aan. Dit duurt een seconde, maar met goed anticiperen ben je net zo snel weg van de lijn.
Het grote scherm in de middenconsole oogt luxe, maar is eigenlijk alleen handig bij het gebruik van de navigatie. De kaart wordt lekker groot weergegeven, maar verder heb je eigenlijk vrij weinig aan de grootte van het scherm. De aanwijzingen van de navigatie komen immers ook in het scherm achter het stuur. Daarom is het vervelend dat dat grote scherm zoveel licht uitstraalt. Het is echt heel fel. In de nachtmodus kleurt het scherm zwart met blauw, wat veel beter bij de rest van het interieur past. Wij reden dus vooral zo. Alleen dan is de kaart weer minder goed leesbaar.
Conclusie rijtest Ford Ranger
Wereldwijd is de Ford Ranger onwijs populair. Of het nu in Azië, Australië of Zuid-Amerika is, mensen die voor werk of privé een degelijke pick-up nodig hebben, komen vanzelf uit bij de Ranger. Zelfs sommige Amerikanen laten er de F150 voor staan. Het is dan ook niet heel verrassend dat de Ford Ranger is uitgeroepen tot de International Pick-Up of the Year 2024. Met het aangekondigde hybride-model zal deze pick-up alleen maar populairder worden, ook hier in Nederland. En dat is niet gek.
De Ford Ranger is de ideale mix tussen een stuk gereedschap en een fijn vervoermiddel. Op de weg rijdt hij als een grote, hoge personenauto. In de door ons gereden Wildtrak-uitvoering kom je helemaal niets tekort. Daarbij kun je heel wat lading meenemen en/of trekken. Mocht de weg ophouden, dan geeft de Ford Ranger ook geen krimp. De Ford Ranger laat zich niet tegenhouden, en dat is een fijn gevoel.