Ach Ford, wat ken je de markt toch goed. Naast dat de Fiesta en de Focus worden gekilld, verkopen jullie ook nog eens dit apparaat in Nederland. Dat is toch helemaal niet nodig? Nee. Zeker niet. Maar léuk dat het is! Iedereen moet aan de Ranger Raptor, zo leuk is hij. Daarnaast is hij ook nog eens erg handig voor bedrijven.

SterktesZwaktes
+ Geluid van de V6– Verbruik
+ Interieur– Slechts tweezits op grijs kenteken
+ Hij kan alles– Afdekking laadbak

Wat is de Ford Ranger Raptor?

De Ford Ranger is de enige pick-up die je in Nederland direct via Ford kan kopen. Het is zogezegd het kleinere broertje van de in Amerika bekende F-150. De Ford Ranger Raptor is een speciale variant ervan. Hij is alleen verkrijgbaar met vier deuren en vijf plaatsen, al is de Nederlandse zakenuitvoering met grijs kenteken alleen verkrijgbaar met 2 zitplaatsen. Hierover later meer.

Qua uiterlijk is niks subtiel aan de Ford Ranger Raptor. De knaloranje kleur is optioneel en het Raptor stickerpakket ook, maar de rest van het ontwerp is helemaal gratis. Enorme offroad banden, het grootste logo ooit in de grille en een enorm agressieve ontwerptaal kenmerken de Ford Ranger Raptor.

Een subtiel logo voorop

Ons testmodel is de Ford Ranger Raptor met de drieliter EcoBoost V6 en automaat. Die 3.0 V6 heeft 292pk en 491Nm aan koppel. De Ford Ranger Raptor is ook verkrijgbaar met de 2.0 EcoBlue viercilinder diesel met 205pk en 500Nm aan koppel. Beide zijn gekoppeld aan een tienbak automaat. Dat leest u goed: tien versnellingen. De Ford Ranger Raptor kan worden gereden in vier standen. Achterwielaandrijving, 4×4 hoge giering, 4×4 lage giering en 4×4 automatisch, dan kiest hij zelf. Ook zijn er allerlei rijmodi van sneeuw tot modder en van woestijn tot diepe sporen. Dat klinkt allemaal leuk, en dat is het ook. Totdat je bij de benzinepomp komt dan, gemiddeld verbruik is namelijk niet best. Hierover later ook meer.

Hoe rijdt hij?

Instappen in de Ford Ranger Raptor is een bijzondere ervaring die ik nog nier eerder heb mogen meemaken. Je moet namelijk niet alleen hoog instappen, je moet ook nog de treeplanken navigeren. Ga je erop staan? Stap je er overheen? En hoe stap je eigenlijk überhaupt in? Vragen die ik had gedacht nooit te hoeven stellen nadat ik in een Lamborghini Murcielago had gezeten. Nadat je die horde hebt gehad, is het vrij eenvoudig.

Starten gaat met een knop en schakelen met een ouderwetse ratelpook, zoals het hoort. Je hebt verschillende instellingen voor het stuur, de vering en de uitlaat. Deze reiken van comfort/stil naar Sport/Baja voor respectievelijk de vering/het stuur en de uitlaat. Onze favoriete configuratie was alles op comfort behalve de uitlaat, die op standje burenruzie. Het rijden zelfs is enorm comfortabel. De zachte vering en dikke banden maken voor een echte Amerikaanse springkasteel-ervaring. Ook naast de weg is het allemaal een comfortabele en zelfverzekerde rijervaring. Het moet alleen niet gaan regenen, dan hebben je noppenbanden op het asfalt er geen zin meer in en worden rotondes ineens een stuk spannender.

Naast de grootte van de auto en het feit dat je echt heel hoog zit, is er eigenlijk niks spannends aan rijden in de Ford Ranger Raptor. Door de hoge zit is het zicht helemaal dikke prima. Alleen naar achter rijden is een beetje spannend, de vorm van een pick-up is namelijk erg gek. Je hebt namelijk veel auto achter je zitten, maar dat deel is een stuk lager dan jij. Dat is af en toe een beetje gek, gelukkig is de achteruitrijcamera van Ford een van de beste die ik heb gezien. De buitenspiegels zijn per stuk groter dan het totaaloppervlak van spiegels op sommige auto’s, dus ook dat zit snor.

Sterke punten

Een heel kinderachtig pluspunt maar wel eentje waar we echt achterstaan is het fantastische geluid van de Ford Ranger Raptor drieliter V6 met open uitlaat. Heerlijk. Brommen, grommen, turbogeluiden en in hoge toeren zelfs een heus sportautogeluid. Meer willen we niet, radio uit, ramen open, glimlach op ons gezicht. Dat maakt ons echt blij.

Een wat serieuzer pluspunt is het interieur van de Ford Ranger Raptor. De Raptor details, stoelen en stuur zijn allemaal super mooi. Maar het interieur is ook echt goed uitgewerkt. Logisch geplaatste knoppen, duidelijke layout en een prettige en gebruiksvriendelijke algehele sfeer. Complimenten naar Ford. Ook zijn de stoelen trouwens erg comfortabel.

Daarnaast is het misschien een beetje kort door de bocht om te zeggen dat de auto alles kan. Toch gaan we het doen. De Ford Ranger Raptor kan alles. Comfortabel over de snelweg, door alle vormen van offroad rijden als een echte tank en ook nog eens prima in de stad rijden. De auto is groot en normaal is parkeren dan een probleem, maar door de enorme units van banden die eronder zitten, kan je met gemak over stoepjes heen walsen, dit maakt het dan weer een heel stuk eenvoudiger.

Zwakke punten

Met de dikke V6 en dat prachtige geluid komt helaas ook een ongezellig brandstofverbruik. Gemiddeld rijdt de auto 1 op 7,2. Dat is niet leuk. Als je lekker vlot optrekt in sportmodus omdat je een klein kind bent, zorgt dit vanzelfsprekend voor een nog ongezelliger getal. Maar goed, je moet ook af en toe even pauzeren tijdens het rijden, dus het is ook wel weer handig.

Jammer genoeg is de Ford Ranger Raptor als bedrijfswagen met grijs kenteken alleen maar beschikbaar met de twee voorste stoelen. De achterbank is er uitgehaald en vervangen met een laadruimte met vlakke vloer en tussenschot. Anders voldoet de Ford Ranger Raptor niet aan de regels voor een grijs kenteken van die categorie. Dit is jammer, want het zorgt ervoor dat zakenmensen met een gezin nog een auto moeten kopen of zich blauw moeten betalen aan een geel kenteken Raptor. Daarnaast maakte het tussenschot ook nog eens herrie op de maat van de bas van de radio, ook jammer.

Ons testmodel had de optionele elektrische bakafdekking. Een soort aluminiumkleurig horizontaal rolluik. Dit is handig, alleen toch niet helemaal. Hij gaat vrij langzaam open en dicht en haalt daarbij ook niet helemaal het uiteinde van de bak als hij is opgerold. Dit is gek en onhandig. Daarnaast is de gehele auto oranje met zwarte accenten en is dat luik ineens aluminium. Dat verstoort volgens ons de hele look.

Uitrusting

De Ford Ranger Raptor heeft alle veiligheidssystemen die men nodig heeft. Denk aan adaptieve cruise control, lane keep assist en allerlei andere snufjes die je op de meeste nieuwe auto’s vindt. Dingen die eruit springen zijn natuurlijk de vele offroad standen en de aandrijflijn selecties, bijvoorbeeld 4×4. Andere leuke dingen zijn de Baja uitlaatstand die nog luider is dan de sportstand, deze kan alleen worden gekozen in een offroad rijdmodus. Ook standaard is de draadloze telefoonoplader en Bang & Olufsen geluidsinstallatie.

Op onze auto zit ook het Raptor pakket, daarbij komt die aluminium bakafdekking. Ook hebben wij het optionele stickerpakket met de coole graphics erop.

Conclusie rijtest Ford Ranger Raptor            

De Ford Ranger Raptor is een super veelzijdige pick-up die op elk terrein thuis is. Comfortabel en hilarisch luidruchtig op elke ondergrond. Het interieur is erg volwassen en fantastisch uitgedacht en het motorgeluid verveelt nooit. Helaas moet je wel veel tanken en kan je als zakenman slechts één extra persoon meenemen. Maar ja, je kan niet alles hebben, zoals een matchende bakafdekking bijvoorbeeld.

De Ford Ranger Super Cab is verkrijgbaar vanaf 32.710,- euro, de Raptor is verkrijgbaar vanaf 53.900,- euro.  Ons testmodel was de Ford Ranger Raptor met bijna alle opties. Totaal kost hij 59.625,- euro.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *