Graag klagen we hier bij dagelijksauto.nl over al die SUV’s die op de weg verschijnen. Maar soms is het niet zo erg dat iets trekjes van zo’n auto krijgt. Neem de nieuwe Ford Transit Courier: die smoelt erg goed.

Ford werkt tegenwoordig nauw samen met Volkswagen. Zo mag Ford voor zijn elektrische auto’s gebruik maken van Volkswagens MEB-platform en in ruil bouwt Ford enkele bedrijfswagens van Volkswagen, zoals de Caddy en de nieuwe Transporter. Ford ontwikkelt echter zelf ook nog bedrijfswagens. Zo staat de nieuwe Transit Courier op het platform van de Puma en is hij ontwikkelt samen met het Turkse Ford Otosan.

Stoere looks

De Ford Transit Courier is de kleinste telg van de Transit-familie. Dit model begon ooit als bestelversie van de inmiddels overleden Fiesta, maar ondertussen is hij flink doorgegroeid. Het nieuwe model is een stuk groter: de laadruimte is een kwart gegroeid naar 2,9 m3. Dat is genoeg voor twee pallets.

Stoere bedrijfswagen

Wat echter vooral opvalt, zijn de stoere looks. Ford wilde de Transit Courier en de personenvariant, de Tourneo Courier, het uiterlijk van een SUV mee geven. Nu verzuchten we regelmatig dat alles tegenwoordig maar een SUV moet lijken, maar in dit geval pakt het heel goed uit. Busjes ogen vaak maar een beetje saai en ongelukkig, maar dat is hier zeker niet het geval.

Net een personenauto

Ook het rijgedrag neigt eerder naar een personenwagen dan naar een bestelbus. Omdat de elektrische versie pas eind van dit jaar komt, moeten we het doen met diesel- en benzinemotoren van 100 of 125 pk. Dat lijkt niet veel, maar zelfs met lading is dit voldoende. Je verwacht toch niet het gedrag van een sportwagen als je hier instapt. Opvallend genoeg kun je alleen bij de benzinemodellen een automatische versnellingsbak krijgen. Dankzij het lichte stuurgedrag vergeet je dat je een flinke laadbak achter je hebt.

Praktisch interieur in de Ford Transit Courier

Ook achter het stuur lijkt het nauwelijks of je een bedrijfswagen bestuurt. Het dashboard is volledig digitaal, met een 8-inch scherm in de middenconsole. Er zijn weinig fysieke knoppen op het dashboard, dus je moet alle functies bedienen met het scherm of via de knoppen op het stuur. Alleen de vele opbergvakken maken duidelijk dat dit een bedrijfswagen is: je kunt echt van alles kwijt.

De Ford Transit Courier is al te bestellen: de eerste exemplaren verschijnen binnenkort op de weg. Prijzen beginnen bij 17.850 Euro.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *