Rijtest: DS3 CROSSBACK E-TENSE is fijn maar (te) duur

Rijtest DS3 E-TENSE
SterktesZwaktes
+ Opvallende vormgeving– Beperkte actieradius
+ Mooie afwerking– Te weinig uitrusting
+ Erg stil– Te duur
Sterkte / zwakte analyse DS3 CROSSBACK E-TENSE

Moet je deze elektrische auto hebben?

In vrij korte tijd reden wij achter elkaar de Peugeot e-208, de Opel Corsa-e en de DS3 Crossback e-Tense. Ze delen de bodemsectie, aandrijving en 50 kWh batterij, hebben ongeveer hetzelfde formaat en ze hebben ook met elkaar gemeen dat ze uiterlijk en van binnen nauwelijks verschillen van de versies met benzine- of dieselmotor. Qua prijs, positionering en rijeigenschappen zijn ze echter zeer verschillend. Dat heeft moederconcern PSA goed voor elkaar. Jammer is wel dat PSA-auto’s steeds duurder worden, en de optielijsten langer. Er wordt blijkbaar erg gekeken naar Duitse fabrikanten. Dat geldt zeker voor deze DS3. De testauto kost bijna vijftigduizend euro. Daarmee is hij zo’n vijftien mille duurder dan de Opel Corsa-e die we kortgeleden reden, terwijl die o.a. ook nog adaptieve cruisecontrol bood. Bij DS Automobiles zeggen ze dat ze aan een luxe merk bouwen en daarvan geen erg grote aantallen hoeven te verkopen. Dat gaat met deze prijsstelling ook niet gebeuren en dat lijkt ons spijtig voor DS dealers. De DS3 Crossback is door zijn concept en uitvoering zeker een meerprijs waard ten opzichte van zijn familieleden. Maar zeggen dat je een luxemerk wilt zijn betekent niet dat je dat al bent. Wij vinden hem nu te duur. Op rationele gronden kies je deze auto daarom niet, houd je van luxe en exclusiviteit, dan wellicht wel. Vervolgens heb je er beslist een erg leuke auto aan.

DS3 e-Tense in het wild
DS3 e-Tense in het wild

Zet je een luxemerk zo echt goed neer?

In het verleden had ik twee jaar een vorige generatie DS3, toen nog een Citroën. Die bood voor een scherpe prijs veel uitrusting en rijplezier. Geweldige auto. Gaandeweg zag je hem duurder worden, en de uitrusting minder. Nu haastte de PR-manager van DS zich te melden dat voor de elektrische DS3 de focus ligt op de Business Performance uitvoering van net onder de 45 mille. De vraag is of je een luxemerk goed neerzet als je de nadruk legt op een met veel zwart uitgevoerde ‘Performance’-uitvoering die de naam ‘Performance’ welbeschouwd niet verdient. Als DS klanten wil verwennen met luxe en stijl, moet je een interieur bieden dat luxueus is afgewerkt, fraai oogt en geen wens onvervuld laat. Een interieur zoals dat in de testauto, zeker, maar dan wel met de uitrusting en het gebruiksgemak van de Opel Corsa-e. Zo’n auto mag dan best tien mille duurder zijn, en er mogen ook nog wat onlogische ‘gimmicks’ inzitten, zoals her en der verspreide aanraaktoetsen. Maar doe het dan wel echt goed en laat die toetsen bij het aanraken even haptisch reageren. En als je na een week nog steeds de toetsen van de portierruiten zoekt omdat ze niet in dat portier zitten maar in de middenconsole, slaat het ‘anders’ willen zijn te veel door.

Interieur DS3 e-Tense
Interieur DS3 e-Tense

Cruciaal bij het terugbrengen van een testauto is altijd het antwoord op de vraag ‘zou ik ‘m zelf willen  hebben?’ Het antwoord is ‘Jein’. Je moet hem vergelijken met de e-208 en de Corsa-e, maar ook met de e-Honda en de Mini electric. De eerste drie bieden meer voor minder en zelfs de Mini in z’n meest luxueuze vorm is goedkoper. Zeker, die heeft minder actieradius, maar hoe belangrijk zijn die enkele tientallen kilometers verschil nou echt? De DS3 Crossback e-Tense is absoluut aantrekkelijk maar zou met méér standaarduitrusting echt goedkoper moeten zijn.

De feel-good factor van de DS3

Goed, de auto zelf. Die heeft onmiskenbaar karakter. Het uiterlijk is karakteristiek. Je zit lekker hoog maar niet tè en zaken als de automatisch uitklappende portiergrepen, goede stoelen en het fraai met leer beklede dashboard zorgen voor een feel-good gevoel. Maar dat dashboard is ook meteen zo druk en eigenzinnig dat je lang moet wennen aan de plaats van de knoppen. En pianolak is niet echt luxueus meer.

Uitklapbare portiergrepen
Uitklapbare portiergrepen

De uit-toets voor de nogal aanwezige rijstrookassistent zit onhandig verstopt en moet na het starten steeds opnieuw worden ingeschakeld. Bij de Corsa-e hoeft dat niet. Vreemd. De cruisecontrol zit op een onhandige en onzichtbare stengel aan de stuurkolom; waarom niet op het stuur? De vormgeving van de achterportieren leidt tot een aanzienlijke dode hoek en op de achterbank zit je niet lekker door de kleine, hoge zijruiten en nogal krappe zitruimte. De bagageruimte is wel groot genoeg, maar na het omklappen van de bankleuning is de laadvloer ongelijk. Ook dat had gemakkelijk beter gekund. Anderzijds ogen dashboard en portierpanelen wel aangenaam luxueus, zeker in de lichte tint van de testauto. Er is ook minder hard kunststof gebruikt dan in de goedkopere broertjes. Zo heurt het.

licht interieur elektrische DS3
licht interieur in deze elektrische DS3

Toen wij de auto ophaalden toonde het digitale dashboard, dat je helemaal aan je eigen smaak kunt aanpassen, een bereik van 290 km. Dat hebben wij daarna niet meer gezien. Doorgaans haalden wij rond de 250/260 km op een lading. Dat is een stuk lager dan het WLTP-resultaat van 320 km. Daarbij wel de kanttekening dat de DS3 meer tot snel rijden stimuleert dan bijvoorbeeld de Corsa-e, dus zuiniger rijden en meer actieradius realiseren kán.

DS3 e-Tense 11 kW AC (thuis en publieke laadpaal) en 100 kW DC (onderweg)
DS3 e-Tense 11 kW AC (thuis en publieke laadpaal) en 100 kW DC (onderweg)

De prijs van de DS3 Crossback eTense begint bij € 43.290,-. Maar er is ook de genoemde Business-uitvoering, die voor een paar honderd euro meer een 3-fase lader, connected navigatie, keyless entry en start, stoelverwarming, parkeersensoren en achteruitrijcamera en een Performance-line uitvoering biedt. Altijd doen. Je wilt echter ook LED verlichting rondom, en DAB-audio, en een oplader voor je telefoon, en adaptieve cruisecontrol. Dat kan allemaal, maar tegen meerprijs.

LED-verlichting DS3
LED-verlichting op de DS3

Niet alleen gelast, ook gelijmd

Wel is de carrosserie met merkbaar meer aandacht gebouwd dan die van de familieleden. Volgens PR-manager Mark Heiligers is ze gelijmd en gelast. Dat geloven wij meteen, de DS3 Crossback e-Tense is stijf en opvallend stil. In combinatie met de voor dit formaat auto opvallend comfortabele vering draagt dat beslist bij aan het luxegevoel. DS maakt echter ook dezelfde fout als de Volkswagen Groep door bijvoorbeeld de draaiknop voor het audiovolume weg te laten. Nu moet je stapsgewijs het volume aanpassen met toetsen op stuur of dashboard. Niet handig. Dat geldt ook voor de bediening van de klimaatregeling via het beeldscherm. Opnieuw: dat is in de Opel Corsa zoveel beter. Echte luxe is toch ook het bieden van optimaal gebruiksgemak?

Chique achterkant DS3 e-Tense
Chique achterkant van de DS3 e-Tense

Wel goed is dat de auto standaard geleverd wordt met 3 fase AC-laden en een DC laadvermogen bij snelladers tot 100 kW. Hij laadt dus lekker vlot. De top is afgeregeld op 150 km/u en je kunt in 8,7 sec naar 100 km/u sprinten. Dat wil zeggen: als je de rijmodusschakelaar op Sport hebt gezet. Want alleen dan levert de motor zijn maximale vermogen, in Normaal en in Eco wordt dat verlaagd. In de Normaal-stand is de DS3 overigens vlot genoeg voor dagelijks gebruik.

11 kW AC laden of 100 kW DC laden
11 kW AC laden of 100 kW DC laden

DS3 e-Tense heeft wel zes jaar gratis onderhoud

Nog iets dat in het kader van de genoemde prijsstelling wel even genoemd moet worden: op de DS3 Crossback e-Tense geeft DS zes jaar (of 180.000 km) gratis onderhoud. Dat is ook geld. En als we zeuren over de dure opties, standaard biedt elke DS3 Crossback e-Tense wel zaken als een automatisch noodremsysteem, actieve rijstrookbewaking, verkeersbord-herkenning, dodehoekbewaking, parkeersensoren voor en achter, cruise-control, elektrische parkeerrem, regensensor, automatische klimaatregeling, 7 inch infotainmentscherm met Apple CarPlay, Adroid Auto en MirrorLink, 17 inch lichtmetalen wielen, een 3-fase onboard AC-lader (11 kW), snellaadmogelijkheid DC tot 100 kW en hoogteverstelling van beide voorstoelen. Dat is niet slecht. De testauto had als La Première-uitvoering echter ook led-matrix koplampen, een head-up display, achteruitrijcamera, inductielader voor smartphones, radiografisch ontgrendelen en starten, 18 inch lichtmetalen wielen en een bijzondere zwarte bekleding van dak en spiegels. Zo wil je ‘m eigenlijk hebben, en dan bovendien met adaptieve cruisecontrol. Toch? Is hij vervolgens minder duur dan nu, dan gaan we ‘m echt wel in het verkeer zien en dan wordt DS Automobiles bekender. Want aan de DS3 Crossback e-Tense zelf ligt het niet!