rijtest Cupra Born
Sterktes Zwaktes
+ zijn uiterlijk, aan de binnen- en buitenkant – Infotainment systeem + app
+ rijeigenschappen – niet een 230V kabel standaard
+ scherp geprijsd – geen frunk

Zeg je Cupra, dan zeg je Seat. Zeg je Seat, dan zeg je Volkswagen-group. Zeg je Cupra Born, dan zeg je Volkswagen ID.3. Deze Cupra variant is in feite de sportieve versie van de Volkswagen ID.3. De overeenkomsten zijn duidelijk, maar zeker ook de verschillen. In deze Cupra Born rijtest kijken we of hij zijn meerwaarde waard is.

Joeri van Dam bij neus Cupra Born
love the Born

Rijtest video Cupra Born

Wat is de Born?

Zoals gezegd is de Born het sportschoolbroertje van de ID.3. Zijn voorbumper is meer open, het lijkt bijna een brandstofauto, de achterkant is sportiever door de lichtlijn tussen de achterlichten, de in kleur meegespoten dakspoiler en de diffuser aan de onderkant van de bumper. Het laatste onderscheidende vermogen, naast de lichtmetalen velgen, is de c-stijl (het plaatwerk tussen achterdeur en achterklep). Bij Volkswagen is de C-stijl voorzien van een sticker, de Cupra heeft meer staal en écht plastic er tussen gezet.

Cupra logo en lichtlijn tussen achterlichten
c stijl Cupra Born plastic gewelfde plaat
ID.3 heeft een sticker, Born heeft een nette plastic plaat

Het sportievere uiterlijk zie je ook aan de binnenkant. Een hogere middenconsole, mooiere materialen en een groter touchscreen (nog zonder navigatie) en vooral meer koperkleurige accenten. Plastic koper is bij de Born blijkbaar niet zo duur als het edelmetaal, want de Born maakt er zowel in het interieur als exterieur veelvuldig gebruik van.

stuurwiel Cupra Born
koper of brons?

De meerwaarde van de Cupra moet je in dit geval wel in het juiste perspectief zien. De ID.3 is een stuk bereikbaarder, vanaf 34.000 euro voor een 45 kWh accu (346 km actieradius) met 150 pk. De Cupra Born heeft een 58 kWh accu (420 km actieradius) in combinatie met 204 pk. Wil je een ID.3 met 204 pk én de 58 kWh accu, dan ben je bijna 38.500 euro kwijt. De Born kost dan slechts 37.000 euro. De ID.3 zit dan wel iets ruimer in zijn uitrustig waarbij het standaard aanwezige navigatiesysteem het meest opvalt.

Hoe rijdt de Cupra Born?

Nou, erg goed! De neus staat 1,5 centimeter dichter bij het asfalt en de kont 1 centimeter. In combinatie met onze van 19 inch grootte lichtmetalen velgen voorziene Born rijdt het erg goed. Zowel sportief als relatief comfortabel. Enige speelsheid in zijn kont is bij deze achterwiel aangedreven EV aanwezig.

Cupra Born rijdend

De stoelen houden je goed op je plek en óók deze passen goed bij zijn karakter. Net als de 204 pk sterke elektromotor. De wielen staan ver op de hoeken van de auto, wat hem een wendbaar karakter geeft én een kleine draaicirkel van 10 meter.

draaiende rijdende voorwielen grijze Cupra Born
wielen op de hoeken geven een draaicirkel van slechts 10 meter

Hoe laadt de Born?

De netto 58 kWh accu, bruto 62 kWh, kun je altijd opladen bij openbare laadpalen en thuisladers met 3-fasen 11 kW. Keurig! Bij snelladers kan dat met 120 kW DC. Ook keurig voor een 58 kWh accu! Opladen kan ook door te regenereren, oftewel het terugwinnen van stroom voor de accu door middel van gas loslaten of remmen. Dat doet de Cupra Born keurig. Hiervoor heb je naast het instrumentarium de automaat “hendel” die je in D van Drive kunt zetten of B van Brake waarbij er harder op de motor afgeremd wordt. Meer smaken heb je jammer genoeg niet.

geopende laadopening met kabel er in en hand op kabel op grijze Cupra Born
11 kW 3-fasen AC of 120 kW DC

Sterke punten

Zijn uiterlijk! In elk opzicht is dit een mooiere ID.3. Hij degradeert de ID.3 tot saai, iets wat hij niet verdient. Er worden in deze Cupra ook mooiere materialen gebruikt in het interieur. Daardoor heb je een meer premium gevoel.

voorstoelen en interieur Cupra Born
het is allemaal koperkleur wat de klok slaat

Zijn rijeigenschappen passen goed bij zijn uiterlijk. Sportief, maar tegelijkertijd nog voldoende comfortabel.

panning shot Cupra Born
de Born rijdt bovengemiddeld goed

Hij is betaalbaar! Hij voelt rijker uitgerust en meer premium aan dan een Volkswagen ID.3, maar is niet duurder. Gelijk gemotoriseerd en met hetzelfde accupakket is hij zelfs goedkoper dan een ID.3.

Zwakke punten

Duidelijk het infotainmentsysteem. Er lijkt té veel over nagedacht te zijn. Zaken zijn niet gemakkelijk te vinden. Het systeem had ook net wat sneller mogen werken. De app werkt ook nog verre van prettig, maar dat zal straks een kwestie van tijd zijn. Updates, lees verbeteringen, van apps krijg je op je telefoon dagelijks aangeboden, net als dat bij elektrische auto’s tegenwoordig het geval is. Daarvoor heb je OTA (Over The Air) updates die de auto meer range, verbeterde functionaliteiten of een hogere laadsnelheid geven.

stuur en dashboard Cupra Born
infotainment werkt niet zo goed als dat hij er uit ziet

De Born heeft enkel een elektromotor op de achterwielen. Dit past ook bij zijn sportieve inborst. Maar je zou toch denken dat er daardoor voldoende ruimte over is onder de ‘motorkap’ aan de voorkant voor een frunk. We hebben gezien dat de ruimte daar beperkt is, maar het kan net genoeg zijn voor een laadkabel. Dan hoef je die vieze en natte slang niet meer in de kofferbak te leggen. Het zou ons niets verbazen als aftersales leveranciers hier op inspelen, wat ook gebeurt is bij onder andere de Hyundai KONA electric / Kia e-Niro.

geopende motorkap grijze Cupra Born
geen frunk (front trunk) of froot (front boot)

Uiteraard is een Mode 3 laadkabel om te kunnen opladen bij openbare laadstations altijd aanwezig, maar dat geldt niet voor een Mode 2 laadkabel. Deze kun je op je thuisstopcontact aansluiten om je auto ‘langzaam’ met 2,3 kW op te laden. Snel gaat het niet, maar het is een life saver op vakantieparken en buitenlandse locaties waar een hoeveelheid aan openbare laadpalen niet gemeengoed is. Vanaf de 10 mille duurdere Performance One is deze kabel wel standaard.

kofferbak Cupra Born met Mode 3 laadkabel
geen frunk, dus vieze kabel achterin of in bak onder deze vloer

Conclusie rijtest Cupra Born

De Cupra Born is bewust gepositioneerd als het buitenbeentje van de ID.3 familie. Sportiever en meer premium materialen. En omdat de prijzen gemiddeld lager liggen dan de ID.3 kwalificeert dit hem gelijk tot dé EV van de familie. Hij rijdt zoals hij er uit ziet, sportief met genoeg comfort. Qua opladen laadt hij geen steek vallen, maar een Mode 2 laadkabel had er wel standaard bij gemoeten. Het infotainment systeem is zodanig ver doordacht, dat je hem niet meer begrijpt. In onze testweek hebben wij er niet aan kunnen wennen en daarom zou dit software-dingetje de enige reden zijn om niet voor deze ‘goed ogende en rijdende aanbieding’ te kiezen.

Fotografie: Frank van Hoof

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.