Na de Citroën C5X leek het ons ook tijd om de Citroën C5 Aircross te testen. De soortgelijke naamdrager van hetzelfde merk heeft een heel ander uiterlijk, een hele andere doelgroep en een heel andere proporties. Maar, het blijft natuurlijk een Citroën. Dit betekent dat ook bij dit model het comfort op de allerhoogste plaats staat. We kunnen het alvast verklappen: de Citroën C5 Aircross is een fantastische reisauto.

SterktesZwaktes
+ Ruimte – Moeilijk menu
+ Platte achterbank– Geluid achterin
+ Vering– Schermhelderheid niet automatisch

Wat is de Citroën C5 Aircross?

De Citroën C5 Aircross is de grootste personenauto die Citroën verkoopt. De auto gaat al een tijdje mee, maar hij heeft recentelijk een facelift ondergaan en die is goed gelukt. De auto heeft door onder meer een nieuwe neus en kont een verfrist uiterlijk gekregen dat de komende jaren nog prima mee kan. De vijfzitter wordt door Citroën de ‘meest comfortabele auto voor vijf personen’ genoemd, wij denken dat ze schrikbarend dicht in de buurt komen in ieder geval.

De update van het uiterlijk van de Citroën C5 Aircross geeft de auto onder andere nieuwe koplampen die meer in lijn zijn met de rest van het gamma. Ook de bumper is iets aangescherpt. Aan de achterkant is hetzelfde gebeurt, maar dan natuurlijk met de achterlichten. De auto is vrij recht vormgegeven, dit zorgt voor een oase aan ruimte in het interieur.

Wij reden in een Citroën C5 Aircross SUV Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 Shine. Dit is exact dezelfde aandrijflijn die onder andere verkrijgbaar is in de Peugeot 308 en de Citroën C5X. De Plug-In hybride levert een totaalvermogen van 225pk. De elektromotor voorziet de auto van een gemiddelde 40-50km elektrisch rijbereik. De motoren zijn gekoppeld aan de elektronische 8-bak automaat, dit zorgt voor een heel zuinige auto. 1 op 25 gemiddeld is geen probleem bij normaal gebruik en een beetje stekkerdiscipline. Soms rijd je zelfs volledige ritjes (nagenoeg) benzineloos!

Knappe kop

Hoe rijdt hij?

Er is geen moeilijkheid betrokken bij het instappen in de Citroën C5 Aircross. De deuren zijn groot maar licht, de instap is hoog maar gemakkelijk en het interieur is stijlvol maar eenvoudig. Geen verstopte startknoppen of moeilijke zitposities. Gewoon rechtoe, rechtaan en gaan!

Het interieur van de Citroën C5 Aircross is eenvoudig en makkelijk. Het is niet saai, maar wij vinden het wel iets té saai voor een Citroën. Het interieur is zeker niet slecht, het is hartstikke functioneel en stijlvol. Maar het mist de Citroënesque details.

Tijdens het rijden merk je dat de 225pk ruim voldoende zijn. De auto is vlot en comfortabel met de focus op dat laatste. Daarnaast prijzen wij de Plug-In Hybrid systemen van Stellantis altijd met hun fantastische brandstofverbruik. Ook de Citroën C5 Aircross is erg zuinig, zelfs met volle belading op de Belgische binnendoorwegen en alleen rijdend op de benzinemotor. De vering is extreem comfortabel en perfect voor wegen van slechte kwaliteit. Op alle wegen was het een enorm comfortabele rit, alle oneffenheden worden weggewerkt.  Het remmen en sturen gaat zonder op- of aanmerkingen en het zicht naar buiten is met hulp van de camera’s zeer goed.

Sterke punten

De ruimte in de Citroën C5 Aircross is een erg groot pluspunt. Door de vorm van de auto kan er enorm veel achterin. Zelfs met deze PHEV uitvoering is de achterbak nog erg ruim. Ook op de achterbank is genoeg ruimte voor drie personen. De voorstoelen hoeven niet ver naar voren totdat er een volwassene comfortabel kan zitten achterin. Een ander pluspunt is de geweldig doordachte platte achterbank van de Citroën C5 Aircross .Doordat ook de middelste zitting gewoon een volwaardige en platte zitting is, kunnen er daadwerkelijk drie mensen comfortabel op de achterbank vertoeven. Chapeau Citroën.

Handig!
Als drie goden in Frankrijk (op de achterbank)

Comfort is wel vaker een van de sterke punten in onze rijtesten, maar dat is meestal zo bij wat duurdere auto’s. De Citroën C5 Aircross is, zoals Citroën het noemt, een softroader. Een enorm comfortabele offroader, als het ware. Meestal zijn dit soort namen onzin, maar, Citroën heeft gewoon gelijk. Met vijf mensen en al hun bagage hebben wij een enorm comfortabele vakantie gehad in de Belgische Ardennen. Het is algemeen bekend dat de wegen van onze zuiderburen niet altijd even goed zijn. De Citroën C5 Aircross heeft zich absoluut perfect gedragen op die wegen. Altijd comfortabel, hoe ruig de weg ook werd.

Softroader velgen

Zwakke punten

Een minpunt van de Citroën C5 Aircross is het moeilijk navigeerbare menu. Opties en instellingen zijn verschillend en die knoppen leiden ook nog eens naar andere menu’s afhankelijk van in welk menu je zit als je ze aanklikt. Dit is overbodig ingewikkeld en zorgt voor irritante situaties. Dat brengt ons mooi bij puntje twee. Dat is namelijk dat de helderheid van het infotainmentsysteem zich niet automatisch aanpast aan het donker of licht. Dit zou geen probleem zijn als er gewoon een simpele draaiknop op het dashboard was zoals bij andere Stellantis auto’s. maar, nu moet je door dat enorme menu heen elke keer als je het wil aanpassen (elke ochtend of avond).

Een ander jammerlijk punt is dat de speakers voor de achterpassagiers niet erg goed zijn. De geluidsinstallatie van de Citroën C5 Aircross is vooral gefocust op de voorpassagiers. Er is een menu waarin je de richting van het geluid kan aanpassen, maar als je de focus naar achter verschuift, wordt zover wij hoorden, alleen het volume voorin zachter.

Ogenschijnlijk eenvoudig

Uitrusting

De hoogste uitvoering, de Shine, is standaard uitgerust met de vele gemakken die men tegenkomt op een auto tegenwoordig. De enige optionele dingen op onze volgeladen auto waren het panorama schuif-/kanteldak en de handsfree achterklep. De rest was allemaal standaarduitrusting op de C5 Aircross. Denk hierbij aan verwarmde en gemasseerde voorstoelen, lederen bekleding en allerlei veiligheids- en gemakssystemen zoals adaptive cruise control.

Netjes, maar niet spannend

Conclusie rijtest Citroën C5 Aircross

De Citroën C5 Aircross is een supercomfortabele SUV met genoeg ruimte voor alles en iedereen. Er kunnen comfortabel 5 mensen in dankzij de platte achterbank en zij kunnen al hun spullen meenemen dankzij de ruime kofferbak. De vering maakt de auto met welke belading en op welke weg dan ook erg comfortabel. Helaas is het menu wat ingewikkeld en zijn sommige kleine aanpassingen daardoor lastig te maken. Daarnaast is het geluid van de muziek op de achterbank niet super. Maar, al met al, is het een fantastische reisauto voor het hele gezin.

Guitig van buiten

De Citroën C5 Aircross in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 39.870,- euro. Het testmodel van ons is de duurste uitvoering in het gamma, de Shine. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 49.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger van Cinelabs Media.

De Citroën C5 Aircross zwaait u uit

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *