Enkele jaren geleden was Peugeot wel aanwezig in de autowereld en verkochten ze aardig wat auto’s, maar ze spraken niet echt tot de verbeelding. Hun auto’s waren prima, maar standaard. Maar, bij Peugeot hebben ze het kladblokje terug uit de la getoverd. Dit zorgt voor auto’s met een eigenzinnig en stijlvol design. Denk hierbij aan de 208, 508, 5008 en nu ook de 308 Hybrid. Maar, is hij naast mooi ook goed? Dat leest u hier.

SterktesZwaktes
+ Design– Nieuwe i-Cockpit
+ Comfort– Stuursituatie
+ Verbruik– Verbruik

Wat is de Peugeot 308 Hybrid?

De Peugeot 308 Hybrid is een hatchback met proporties die net iets groter zijn als die van een Volkswagen Golf of Fiat Tipo. Het is de opvolger van de oude 308, net zoals die uitgaande versie is deze ook verkrijgbaar in een hatchback als een stationwagen.

Wanneer wij langs de auto lopen, vallen onze ogen onmiddellijk op het ontwerp van de 308. De kenmerkende slagtanden springen eruit en de met glimmertjes afgewerkte grill pronkt met het nieuwe Peugeot logo. De achterkant is misschien nog wel mooier dan de voorzijde. De korte, sportief afgewerkte kont van de Franse berline is uitermate goed gelukt. De bekende drie-strepen-bevattende achterlichten schijnen je fris tegemoet.

Peugeot 308 Hybrid voorkant
Peugeot 308 Hybrid achterkant
Fraaie lijnen

Zoals we net al benoemde, is de Peugeot 308 groter dan de Volkswagen Golf. Hij is zelfs langer dan de Golf Wagon. Het grote deel van deze lengte is te vinden aan de voorzijde van de auto. Een forse overhang en een lange motorkap zorgen voor een laag en strak profiel. Ook is er ruim voldoende binnenruimte en een grote achterbak.

De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Peugeot 308 Hybrid Allure Pack Business Hybrid180 e-EAT8. Kijk, dat is pas een naam. De vele letters en cijfers refereren naar de motor en de versnellingsbak. De auto wordt aangedreven door een 1.6 liter viercilinder die in combinatie met een hybridesysteem 180pk levert. Dat vermogen wordt naar de voorwielen gestuurd door een elektronisch bediende automaatbak met acht verzetten. De accu heeft een capaciteit van 12,4 kWh en laadt van helemaal leeg, naar helemaal vol op in drie uur en vijftig minuten via een publieke 22kW 3-fasen laadpaal.

Peugeot 308 Hybrid zijkant
Een best lange auto, die Peugeot 308 Hybrid

Hoe rijdt hij?

Als je instapt en je laat zakken in de laaggelegen, met leder bekleedde bestuurdersstoel, heb je meteen zin om te gaan rijden. Bij het wegrijden met een volle accu is de Peugeot geruisloos. Die stilte blijft aanhouden voor een verrassend lange tijd, vooral bij het avonturen binnen de bebouwde kom. Op elektriciteit rijdt de 308 goed en komt hij goed met het verkeer mee.

Als dan toch de 1.6 start, klinkt hij zoals een 1.6 hoort te klinken. Niet te luid en niet heel spannend. De motor bromt, zo hoort het. De Peugeot 308 is vlot, zelfs al koop je de versie met 180pk. We kunnen ons voorstellen dat de 225pk sterke versie een zeer kwieke verschijning is.

Bij het navigeren door een woonwijk, is de Peugeot comfortabel en stil. De motor doet rustig aan en de stoelen en vering zorgen voor een aangename voortzetting van de reis. Toch is bij verkeersheuvels de Peugeot 308 iets te strak geveerd. Ook maken wij ons zorgen over de grote overhang aan de voorzijde. We moeten immers niet willen snoetschuiven met onze mooie nieuwe 308.

De Peugeot 308 laat zich makkelijk leiden. Het sturen is interessant en soms een tikkeltje onhandig door de positionering en het formaat ervan. Maar de stuurbewegingen zelf gaan soepel, heel soepel zelfs. Ondanks de kleine achterruit en de grote neus, voelen wij ons de baas tijdens het rijden. De vele hulpsystemen en mooie camera’s zorgen ervoor dat jij als bestuurder alle informatie hebt. Je kan alles goed zien en je bent op de hoogte van je omgeving.

Ruimte is er genoeg. Met vier volwassenen in de auto en al hun spullen achterin, kan je prima voor de dag komen. Er is geen probleem met beenruimte achterin en de kofferbak heeft genoeg inhoud voor de soort auto die het is.

Sterke punten

Karakter, design en eigenzinnigheid. Dat zijn woorden die bij ons opkomen als we een nieuwe Peugeot 308 zien rijden. Het merk is een nieuwe designtaal gaan spreken en wij verstaan die heel goed. De kenmerkende slagtanden, de mooi vormgegeven achterkant en het algemene design spreken ons erg aan. Ook is het interieur erg vernieuwend en interessant.

Als je wilt opvallen op de weg en wil pronken met een rijdende designstudie, is de Peugeot 308 echt iets voor jou. Er zijn daarnaast veel mooie kleuren beschikbaar. Niet alleen onze Rouge Elixir is een mooie, diepe kleur. Er is ook nog keuze tussen veel meer mooie en opvallende laklagen. Helder blauw, tropisch turquoise of diepgroen zijn andere mogelijkheden.

De Peugeot 308 heeft de rijeigenschappen en het kwaliteitsgevoel van een auto van een hogere klasse. Een Mercedes-Benz of BMW zou niet voor gek lopen met de kwaliteit van het interieur van de 308. Ook rijdt en stuurt de 308 comfortabel, duidelijk en soepel. De stoelen en de rest van het interieur zijn niet alleen mooi en handig in gebruik, maar ook nog eens comfortabel en kwalitatief hoogstaand.

Het andere, misschien wel doorslaggevende, sterke punt van de Peugeot 308 Hybrid is het verbruik onder normale omstandigheden. Peugeot claimt zelf een gemiddeld verbruik van 1,1 liter per honderd kilometer. Zo ver hebben wij het niet kunnen schoppen. Maar, bij stukken snelweg met de cruise control op 100 en een volle accu, hebben we wel 1 op 48 gereden. Dit is ontzettend zuinig, waarvoor hulde.

De mooie, dikke lederen stoelen met logopons
Het infotainmentscherm is mooi en duidelijk

Zwakke punten

Zoals we bij sommige andere plug-in hybride auto’s merkte, is het zuinigheidsfestijn snel voorbij als de accu leeg is geraakt. De teller schiet ineens van 1 op 48 richting de 1 op 18. De rapen zijn helemaal gaar als je kiest voor de accu opladen tijdens het rijden. Dit gebeurt op de verbrandingsmotor, met alle gevolgen van dien. Een verbruik van 1 op 12 is dan geen uitzondering meer. Zo zie je maar, het verbruik van een PHEV is geweldig, als je de accu maar op pijl houdt.

Terwijl we zojuist het interieur hebben omschreven als mooi en handig, zijn er toch wat dingen die ons niet helemaal aanstaan. Zo beginnen we met de plaatsing en vorm van het stuur. Naast dat de stuurrand heel dik is uitgevoerd, is het stuur ook nog eens vrij klein en vrij vierkant. Dit went op den duur wel aardig, maar aan het begin is het erg vreemd. Ook is het stuur onder het dashboard geplaatst.

Hiermee bedoelen we dat het stuur en de stuurstang erg laag zijn gemonteerd. Dit betekent dat je moeilijk kan instappen als je lange benen hebt. Je zal dan het stuur omhoog moeten verplaatsen. Maar, als je dan plaats neemt op de bestuurdersstoel, zit het stuur halverwege voor je instrumentarium en mis je de helft van de beschikbare informatie op je scherm. Mede omdat het stuur zo dik en zo vlak is aan de bovenkant.

Peugeot adverteert met hun nieuwe i-Cockpit systeem. Dit is een vernieuwde versie van de al beschikbare i-Cockpit welke onder andere te vinden is in de 508. In de 508 is het systeem mooi en duidelijk, terwijl het vernieuwde systeem in de 308 erg druk en onoverzichtelijk is. Geen van de stukken informatie heeft een rand of lijst, wat betekent dat alle stukjes info gewoon los rondzweven op je scherm. Dit maakt het soms moeilijk om dingen te vinden. Dit is erg jammer, want het idee is goed en het scherm is van goede kwaliteit.

Het stuur is fors en onhandig gepositioneerd
De i-Cockpit is een drukke bedoeling

Uitrusting

Veel van de voor u bekende systemen op het gebied van veiligheid en comfort zijn standaard op deze uitvoering van de Peugeot 308. Als optie hebben wij het inparkeerpakket (360 graden sensoren en camera’s) en de ‘lane positioning assist’. Die laatste is de overkoepelende naam voor de systemen die zorgen dat jij niet te hard rijdt, op de tegenovergestelde baan terechtkomt of achterin een willekeurige lijnbus cruisecontrolt. Dus, lane keep assist, adaptive cruise control en voetgangers- en verkeersbordenherkenning.

Ook heeft de nieuwe Peugeot 308 het eerder genoemde vernieuwde i-Cockpit systeem. Dit is een infotainmentsysteem waarin je allerlei dingen kan aanpassen, selecteren en gebruiken. Denk hierbij aan een aanpasbaar digital instrumentencluster en allerlei verschillende modi voor je tellers. Een klein ding wat wij wel miste, was een head-up display. Maar goed, wie zijn wij.

Mooie spullen

Conclusie rijtest Peugeot 308 Hybrid

Al met al is de Peugeot 308 een hele goede auto. Zowel voor gezinnen als voor zakelijke rijders is hij uitermate geschikt. Het ontwerp van de auto springt eruit en de kwaliteit is van hoog niveau. De 308 rijdt goed en enorm zuinig als je optimaal gebruik maakt van het plug-in hybride systeem. Het interieur is mooi en goed, het vernieuwde i-Cockpit systeem laat wat te wensen over. Ook is het stuur en de plaatsing daarvan een beetje vreemd. Maar, los van dat, is de nieuwe Peugeot 308 een echte goede, mooie en vernieuwende auto .

De Peugeot 308 is verkrijgbaar vanaf 28.890,- euro, de hybride vanaf 37.230,- euro. Onze auto is een vrij volgeladen model met veel opties, deze kost 43.430,- euro.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.