Rijtest: BMW M2 Competition, het einde nabij?

BMW M2 Competition 2020
SterktesZwaktes
+ Pure rijbeleving– Verouderd dashboard/instrumentarium
+ Prettige zitpositie zo gevonden– Te weinig hoofd- en beenruimte
+ De beste zes-in-lijn motor in productie?– Geluidsbeleving kan beter

Een BMW M2 Competition zie je niet elke dag. Laat staan dat je er zelf in rijdt. Desondanks behoort het tot één van de meest succesvolle BMW M-modellen en (hoe tegenstrijdig het ook klinkt) staakt BMW eind 2020 de productie. De reden hiervan achterhalen wij tijdens een week lang sturen.

Wat is de BMW M2 Competition?

De BMW M2 Competition is het instapmodel binnen de M-modellenlijn, maar waarschijnlijk is ‘instapper’ niet het juiste woord. Met een vanafprijs van € 94.277,- is hij namelijk alles behalve goedkoop. Wel kun je rekenen op heerlijk vermaak en een stukje BMW M-historie. Je kunt de M2 Competition beschouwen als opvolger van de 1 M Coupé, die geroemd werd door zijn pure rijgedrag. Dat model diende als kleinere broer van de M3 E92 (jawel, met 4,0-liter V8) en anno 2020 vervult de M2 Competition dezelfde rol, maar dan voor de M4 Coupé.

Dat de M2 Competition als kleiner model wordt gepositioneerd, is logischerwijs ook aan de buitenzijde zichtbaar. Hij oogt een stuk compacter en daardoor minder volwassen dan de M4 Coupé. Wel maakt ‘ie een gespierdere indruk, dankzij de grote luchtinlaten, de vouw in de motorkap en de verbrede wielkasten.

“Je kunt de M2 Competition beschouwen als opvolger van de 1 M Coupé”

Hoe rijdt hij?

Zoek je een onvergetelijke rijbeleving in een auto? Dan heb je de juiste aan de BMW M2 Competition. Het is een rasechte sportcoupé die meer opheeft met sportiviteit dan comfort. De auto beschikt over een zeer strak en circuitwaardig onderstel, maar is oncomfortabel voor lange afstanden. Zelfs in de meeste zachte rijmodus (je kunt kiezen uit Eco, Sport en Sport+), voelen bestuurder en passagiers ieder kuiltje in het asfalt. De wegligging is daarentegen uitmuntend en van ongekend niveau. Tijdens het rijden daagt de M2 Competition je continu uit om bochten sneller te nemen, waardoor je automatisch je grenzen verlegt én telkens verstelt staat van zijn rijprestaties.

Een ander aspect waar de BMW M2 Competition ons mee doet verbazen, is zijn krachtcentrale. De 3,0-liter zes-in-lijn is afkomstig van de BMW M3 Sedan en M4 Coupé en is in dit model qua vermogen iets teruggeschroefd. De aandrijving geschiedt nog altijd via de achterwielen, waarop 410 pk en 550 Nm koppel wordt losgelaten. Hierdoor heeft hij voor de acceleratie van 0-100 km/h slechts 4,2 seconden nodig en ligt de topsnelheid standaard op 250 km/h. Onze testauto beschikt echter over het M Driver’s Package, waardoor de M2 Competition het pas bij 280 km/h voor gezien houdt.

“Het is een rasechte sportcoupé die meer opheeft met sportiviteit dan comfort”

Uiteraard hebben wij de auto ook aan een hoge snelheidstest onderworpen. Tijdens het accelereren ervaren wij het genot van veel toeren maken (waar de M2 merkbaar om smeekt) en is het behalen van Autobahn-waardige snelheden (lees 250 km/h) zo geklaard. Desondanks voelt de auto met zo’n snelheid een beetje zweverig aan. De M4 Coupé kent een langere wielbasis en zal hier minder last van ondervinden.

Sterke punten

Zoals gezegd zijn het uiterlijk en de rijprestaties van de M2 Competition dik in orde. Sportiviteit staat hoog in het vaandel. De auto onderscheidt zich optisch door middel van dikkere bumpers, bredere wielkasten met daarin unieke 19 inch Y-spaaks velgen, een spoilerlip op de achterklep, vier uitlaateindstukken en M2-badges. Je ziet meteen dat je met een niet-alledaagse BMW te maken hebt, ongeacht de metallic zwarte carrosseriekleur. Kortom, BMW heeft werk gemaakt van het exterieurontwerp!

Binnenin wordt de sportiviteit geuit in de vorm van sportstoelen met gordels in typische M-kleurstelling, een lederen sportstuur en carbon details. De sportstoelen zitten als gegoten; ze zijn elektrisch verstelbaar en een prettige zitpositie is zo gevonden. Je voelt je één met de auto. Jij en de M2 Competition gaan samen op jacht naar een onvergetelijke rijervaring.

“Jij en de M2 Competition gaan samen op jacht naar een onvergetelijke rijervaring”

Daarnaast is de knoppenindeling net zo intuïtief als bij alle andere BMW-modellen. De functies bevinden zich waar je het verwacht. De rijstanden en assistentiesystemen (zoals traction control en parkeersensoren) bedien je aan de linkerzijde van de versnellingspook. Aan de rechterkant bevindt zich de bekende ‘bedienschijf’, waarmee je het gebruiksvriendelijke BMW Professional-infotainmentsysteem bedient.

Zwakke punten

Ook de BMW M2 Competition ontkomt niet aan enkele verbeterpunten. Dat het strakke onderstel sportief doch oncomfortabel aanvoelt, is inmiddels bekend. De 3,0-liter zes-in-lijn is in staat een fenomenale sound te genereren, maar dat komt helaas niet tot uiting met het geïnstalleerde uitlaatsysteem. De door ons gereden M2 Competition klinkt gretig, alleen niet genoeg. We missen de ploffen en knallen uit de uitlaten.

De wielen kennen een uniek velgdesign, maar zijn van groot formaat en daardoor extra gevoelig voor schades. De zwarte kleurstelling is tijdloos, incognito en een tikkeltje saai. Ons advies: kies voor een levendige kleur. Dat kan de M2 Competition prima hebben!

“De zwarte kleurstelling is tijdloos, incognito en een tikkeltje saai”

Achterin zit je als volwassene (+1,75 m) niet riant. Het ontbreekt aan voldoende hoofd- en beenruimte. Verder steekt het interieur nog altijd uitstekend in elkaar, al maakt het geheel wel een verouderde indruk ten opzichte van nieuwere BMW-modellen. Gelukkig heeft BMW dat ook opgemerkt en werkt het Beierse merk aan een waardige opvolger. Dat is dan ook de reden dat de M2 Competition (en dus ook de reguliere 2 Serie Coupé/Cabriolet) eind 2020 uit productie gaat. We verwachten hoe dan ook opnieuw een sportieve M-variant.

Uitrusting

Het betreft een M-model en dus kun je rekenen op een rijke uitrusting. Zo is de BMW M2 Competition standaard voorzien van adaptieve LED-koplampen, 19 inch lichtmetaal, een automatische M DCT-transmissie, dual-zone airconditioning en het BMW Professional-infotainmentsysteem. Onze testauto beschikt daarnaast over een groot aantal waardevolle opties, zoals een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, een Harman Kardon-audiosysteem, DAB-radio en het M Driver’s Package. Laatstgenoemde is verantwoordelijk voor de verhoging van de topsnelheid van 250 naar 280 km/h.

Conclusie rijtest BMW M2 Competition

BMW staat bekend om zijn kennis en expertise op het gebied van sportieve auto’s, wat o.a. resulteert in de M2 Competition. Het model staat garant voor een pure rijbeleving. De gretige motor uit de M3 Sedan/M4 Coupé vraagt om hoge toeren en dat wil je! De zitpositie en afwerking zijn uiteraard uitstekend, zoals we van BMW gewend zijn. Desondanks voelt het interieur (en met name het dashboard) gedateerd aan en is er voor volwassen achterin te weinig hoofd- en beenruimte. Het sportonderstel en de wielophanging voelen, ongeacht de rijconfiguratie, hard aan. Comfortabel wordt het nooit in de M2 Competition en daar is ‘ie ook niet voor gemaakt. BMW, kun je hem alsjeblieft nog even in productie houden?