De Toyota Corolla is een klassieker, maar dit keer in een nieuw, sportief jasje. Voor sommige klinkt een Toyota Corolla oudbollig en een auto die menig grootouders rijden. Bij deze generatie zit je dan helemaal mis. Toyota heeft een goede balans gevonden tussen luxe, ruimte en rijgedrag in combinatie met een vleugje sportiviteit. Hopelijk ben je na het lezen van deze rijtest meteen van de ‘dertien in een dozijn auto’ mening af.

Sterke puntenMindere punten
RijcomfortMatige kwaliteit camera
RijhulpsystemenOverheersend touchscreen
SportiviteitStoelverstelling
Deze kleur en de sportieve tint van de GR Sport lijn maakt van de Corolla een mooie verschijning.

Wat is de Toyota Corolla GR Sport Plus

De Toyota Corolla is al sinds 1966 in productie bij de Japanse fabrikant. Wereldwijd is dit de best verkochte Toyota. In 2021 werd de vijftig miljoenste Corolla aan de man gebracht! De afgelopen jaren is dit model ook de meest verkochte auto wereldwijd, met de Toyota RAV4 als nummer twee. De oorzaak van deze duizelingwekkende getallen zit in betrouwbaarheid, kwaliteit en ruimte. De Corolla is geschikt voor een breed publiek, zowel gezinnen als mensen die veel ruimte nodig hebben voor bijvoorbeeld hun hobby’s.

In een minder flitsende kleur kun je heel anoniem rijden.

Als je iets meer wilt dan ruimte en betrouwbaarheid is er bij deze generatie Corolla de GR Sport Plus uitvoering. De GR Sport lijn kennen we natuurlijk van het sportieve bommetje genaamd de Yaris. Maar ook voor de Corolla heeft Toyota gekozen voor een sportieve touch. Dat is, buiten de looks om, ook goed voelbaar.

De aandrijflijn van deze Corolla GR Sport Plus is een mild hybride 2.0 liter met een gecombineerd vermogen van 196 pk. Hiermee heb je genoeg vermogen om even snel in te voegen op de snelweg als dat nodig is. Tijdens parkeeracties of op constante snelheid is de aandrijflijn elektrisch. Wel zo lekker om op je eigen oprit of op een parkeerterrein geen fijnstof uit te stoten.

De 18 inch velgen zijn sportief en passen goed bij de auto.

In de praktijk komen we uit op een verbruik van 5,5 liter per 100 kilometer, zonder eco-stand te gebruiken. Dit is netjes voor een auto met een leeggewicht van 1415 kilogram. In theorie zou het verbruik 4,7 liter per 100 kilometer moeten zijn, maar dat is onder ideale omstandigheden en dan moet je echt goed op je rechtervoet letten.

Alle ingrediënten

Stations zijn auto’s met een ruime kofferbak en genoeg ruimte op de achterbank. In dit geval gaat die vlieger ook op voor de Corolla. De kofferbak heeft 581 liter bagageruimte. Als je de achterbank naar voren klapt komt het totaal uit op zo’n 1606 liter. De beenruimte op de achterbank is ruim voldoende, maar lange personen kunnen wel met hun kruin het dak raken. Er zit namelijk een verlaging aan de achterkant van het dak, wat iets aan hoofdruimte opoffert. Mogelijk komt dit door het grote panoramadak.

Er is ruimte genoeg voor boodschappen en kinderwagens.

Naast ruimte wil je ook luxe en zitcomfort. De leren voorstoelen zitten goed, de zijkussens zorgen ervoor dat je bij sportief rijgedrag niet van links naar rechts wordt geslingerd. De rode stiksels zijn in het hele interieur terug te vinden, onder andere in het middenconsole, op de stoelen en op het stuur. Het dashboard is overzichtelijk en alle gewenste knoppen zitten op het stuur. Met de cruise control knop kun je meerdere modi te selecteren. Wel of geen adaptieve cruise en het snelheidslimiet.

De stoelen zijn sportief en de rode stiksels maken het geheel af.

Hoe rijdt de Toyota Corolla GR Sport Plus

De Corolla is eigenlijk een mix tussen comfort en sportiviteit. Als je rijmodus eco of normaal kiest kun je lekker cruisen. Het onderstel vangt de hobbels en oneffenheden prima op, ook in stedelijk gebied. Daarnaast kun je bochten met redelijke snelheid nemen zonder het gevoel van stabiliteit te verliezen. Als je even gas wilt geven, moet je de sport stand selecteren. Ook kun je de versnellingsbak los in sport mode zetten. Het automatisch opschakelen gebeurt dan pas bij een hoger toerental. Je kunt ook handmatig schakelen als de versnellingsbak in sport mode staat, via zowel de pook als de flippers achter het stuur.

De motor is goed hoorbaar bij het gas geven, ook zonder sport stand. Tijdens sportief rijgedrag draagt dat bij aan de beleving, maar het is minder wenselijk in de andere rijmodi.

De sportiviteit aan de voorkant zit hem in de grill, de zwart-zilveren onderlip en de zwarte accenten.

Sterke punten

Het rijcomfort is gewoon erg prettig in de Corolla. Je zit in een lange auto, terwijl je daar eigenlijk niks van merkt. Zoals eerder aangegeven zitten de stoelen lekker en is alles binnen handbereik. De mix tussen dit comfort en sportiviteit is eigenlijk wel het grootste plus punt van deze auto. Uiteraard dragen rijhulpsystemen bij aan het rijcomfort. We hebben de Corolla niet kunnen betrappen op onnodig ingrijpen of vervelend, automatisch stuurgedrag. Hij blijft zelf keurig in het midden van een rijstrook rijden en hoeft daarom ook niet veel te corrigeren. De adaptieve cruise control werkt goed en remt niet abrupt af, maar doseert netjes de snelheid.

De belangrijkste reden waarom klanten de GR Sport Plus uitvoering kiezen is de sportiviteit. Ondanks dat je gedachte aan een Corolla niet meteen wordt gelinkt aan sportiviteit is dat juist het uitgangspunt. De reactie op het gas is, in sport stand, fel en de Toyota blijft eraan sleuren, zonder comfort te verliezen. Heb je dit nodig? Nee, maar het is op z’n tijd wel leuk!

Het interieur is mooi afgewerkt en je hebt beschikking over Apple CarPlay en Android Auto.

Mindere punten

Over veel dingen is nagedacht, maar de stoelverstelling is nog heel standaard in deze uitvoering. Het is niet elektrisch, met de hendel onder de stoel kun je de stoel naar voren en naar achteren verplaatsen. Met een hendel aan de zijkant van de stoel verander je de zithoek. Elektrische stoelen zouden standaard moeten zijn bij een uitvoering als de GR Sport Plus.

Het touchscreen overheerst nogal in het interieur. Je ziet dat natuurlijk bij veel auto’s, maar het scherm in de Corolla is redelijk hoog en lijkt op het dashboard geplakt. Dit leidt af en voelt ook als latere toevoeging op een bestaand interieur. Als je achteruit rijdt gaat de camera aan voor beter zicht. De beeldkwaliteit is niet goed en de lijnen op het scherm sturen niet mee. Een camera aan de voorkant en een 360 graden camera ontbreken op de Corolla.

De stoelverwarming is in twee standen te zetten door grote schakelaars, dit is goed bedienbaar maar voelt ouderwets. In deze punten zie je het praktische van Toyota terug. Het moet robuust zijn, wat er niet op zit kan niet kapot gaan en zonder is ook goed mee te leven. In het geval van de camera kwaliteit moet je echter wel met de tijd mee gaan.

De kwaliteit van de achteruitrijcamera is niet super.

Uitrusting

De testauto betreft een Toyota Corolla Touring GR Sport Plus in de kleur Juniper Blue metallic. Hierbij krijg je standaard een head-up display, draadloos opladen van je telefoon, keyless entry, elektrisch bedienbare achterklep, Apple CarPlay en Android Auto. Het geluidssysteem bestaat uit 8 speakers van JBL. Bij de GR Sport Plus is het interieur altijd volledig leer met rode stiksels. Stuurverwarming ontbreekt en is ook niet configureerbaar.

De testauto heeft, inclusief de opties, een prijs van €48.285. Mocht je nooit naar boven kijken, kun je het panoramisch schuif- kanteldak weglaten. Dat scheelt je dan weer €1.295. Als dat alles te veel van het goede is, kun je een ‘normale’ Toyota Corolla Touring Sports bestellen vanaf €35.795.

Conclusie Toyota Corolla GR Sport Plus

Wil je in de basis een betrouwbare, zuinige en praktische auto hebben? Dan zal de Corolla ongetwijfeld op de radar staan. Met de GR Sport Plus kun je de kinderen naar school brengen, maar ook op z’n tijd eens een dot gas geven. Buiten de matige kwaliteit van de achteruitrijcamera en het ontbreken van elektrische stoelverstelling is dit een complete auto voor een breed publiek. Eigenlijk is het dus een alleskunner. Het verbruik is gunstig, er is veel ruimte, luxe en natuurlijk het vleugje sportiviteit zijn de ingrediënten van de Toyota Corolla GR Sport Plus.

Met de GR Sport Plus kun je de kinderen naar school brengen en af en toe goed gas geven.
Categorieën

1 REACTIE
Reageren

  1. Chris van Veluw schreef:

    Mooi artikel maar de hulpsystemen zijn een ramp. Grootste minpunt. Je kan niks echt uitschakelen en zoja, elke keer na starten moet je weer alles uitschakelen. Rijd echt beroerd, de chauffeur word ook passagier. Nee, niks voor mij, ik wil plezier beleven tijdens het rijden..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *