In 2023 verrast BMW met de XM. Eindelijk heeft BMW hiermee een SUV beschikbaar in het topsegment. Uiteraard waren er al de BMW X7 en BMW X6. Beide modellen die dik aangekleed konden worden en beschikbaar zijn in snelle uitvoeringen. Toch had BMW tot de komst van de XM geen echt alernatief voor bijvoorbeeld de Porsche Cayenne en Lamborghini Urus. In mindere mate is het ook concurrentie voor de Range Rover Velar en Jaguar F-Pace. Of BMW nu echt meedoet in dit segment? Lees het in deze rijtest van de BMW XM.

Sterke puntenZwakke punten
+ Uiterlijk– Versnellingsbak
+ Stoelen– Tank inhoud
+ Stereo– Comfort

Wat is de BMW XM

Het model zelf weet sinds de introductie al de tongen los te maken. Het extreme uiterlijk met de grote nieren en smalle achterlicht units kent eigenlijk geen middenweg. Men vindt het of fantastisch, of juist niks. Feit blijft wel dat de BMW XM een flinke verschijning is, die zelfs in het zwart de aandacht weet te trekken. Dat het overigens niet all show, no go is, blijkt wel uit de cijfers. In het kort: een 4.395 cc V8 is gekoppeld aan een elektromotor. Samen zorgen deze voor een vermogen van 653 pk en 80 Nm koppel. Hiermee is de 2.685 kilo (!) zware BMW XM in staat om in 4.3 seconden de 100 km/u te bereiken. Het feest houdt naar goed Duits gebruik op bij 250 km/u.


Dit alles combineert de BMW XM met een fantastische afwerkingen, mooi gebruikte materialen en een rijke standaarduitrusting. Mag ook wel, gezien de flinke instapprijs van €177.896. Standaard is de BMW XM onder andere voorzien van het prachtige Merino leder, dat niet enkel de stoelen siert, maar ook het dashboard en portierpanelen. Achterin loopt dit leer prachtig door van de achterbank in de portieren, waarbij de welving overigens ook bijdraagt aan het zitcomfort. Zelfs de bekerhouders kennen temperatuurregeling. Om maar even aan te geven in welk segment de BMW XM opereert.

Hoe rijdt de BMW XM

Qua rijden is het een beetje waar de schoen begint te wringen. De XM is ontwikkelt door BMW’s Motorsport afdeling. Waarmee de XM dus een echt M-product is. De verwachting is dus dat de flinke SUV alsnog sportief moet zijn. In basis is dit zeker zo. Het motorblok sleurt er behoorlijk aan en met name op de tussensprint is de BMW XM echt bizar rap. Deels komt dit door de ondersteuning van de elektromotor, die extra ondersteuning biedt als het benzineblok nog op toeren moet komen. Erg prettig is ook dat rijmodi naar wens zijn aan te passen en op te slaan onder de m1 of m2 knop op het stuur. Op deze manier is het eenvoudig wisselen naar de gewenste rijmodus. Waarbij motorrem, vering, stuurinrichting en versnellingsbak volledig naar wens in te stellen zijn. Even puzzelen op het begin, maar in basis is het gewoon erg prettig dat er twee rijmodi binnen handbereik opgeslagen zijn.

Blijkt in de praktijk ook wel nodig, want in de ‘normale’ hybrid mode is de samenwerking tussen elektro- en verbrandingsmotor niet heel erg soepel. Al snel wordt duidelijk dat de XM simpelweg het beste rijdt in een semi-sportieve afstelling. Elektromotor en benzinemotor werken dan zeer prettig samen en er is altijd vermogen, overal. Toch wordt de XM dus nooit echt sportief. De BMW is hiervoor simpelweg te zwaar, groot en log. Lange doordraaiers op hoge snelheid nemen zijn geen enkel probleem, maar een klaverblad is bijvoorbeeld eigenlijk al te krap. Al met al ontstaat het idee dat de XM vooral een bovengemiddeld capabele GT is, in plaats van de hyper-SUV die BMW Motorsport marketing technisch vooral neer wil zetten.

Sterke punten

Over het uiterlijk hebben we het al kort even gehad. Dit verdeeld het publiek behoorlijk in twee kampen. Toch zijn wij fan. Vooral omdat het ondanks het extreme uiterlijk lukt om redelijk anoniem door het verkeer te rijden. Het is immers ‘gewoon’ een BMW. Zeker in het zwart valt de XM niet per se heel erg op. In tegenstelling dus tot bijvoorbeeld een Cayenne en influencers favoriet de Urus. Wie echter goed kijkt, ziet dus wel dat BMW iets bijzonders is. De verlichtte nieren, de smalle dagrijverlichting en vier stortkokers aan uitlaten verraden aan de kenner dat de BMW XM een bijzondere auto is.


Daarnaast zitten de stoelen uit de kunst. De instelmogelijkheden zijn eindeloos. Zelfs het bovenste gedeelte in de rug, vlak onder de hoofdsteun kent een los instelbare hellingshoek. Kost een kleine 15 minuten, maar als de zit eenmaal gevonden is, zijn er weinig merken die het beter voor elkaar hebben. Eveneens een losse vermelding voor het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem. Kost een flinke €4.750 extra, maar de geluidsbeleving is werkelijk fenomenaal. Passagiers gaven aan dat het beter is dan gemiddelde bioscoop ervaring.

Zwakke punten

De versnellingsbak in handmatig zetten, zorgt ervoor dat de XM ook echt gewoon lomp de toerenbegrenzer inbeukt. Precies zoals het hoort! Het is alleen erg jammer dat de eerste en met name tweede versnelling erg kort zijn. Rond de 70 kilometer per uur hangt de tweede versnelling al in de toerenbegrenzer. Terwijl het motorgeluid het gevoel geeft juist nog meer toeren te willen draaien. Zonde want juist een motorblok dat zo goed klinkt, geeft de neiging om lekker ver door te halen. In de vierde versnelling gaat dit al een stuk beter, alleen kosten de behaalde snelheden dan direct een rijbewijs. Daarbij komt dus ook nog dat in hybrid mode de bak gewoon te hakerig schakelt.


Bij modellen als dit over verbruik praten heeft geen zin. Iedereen weet: een 4,4 liter V8 gaat gewoon niet zuinig zijn. Geen probleem verder. Dat de benzinetank echter maar 69 liter inhoud heeft, is gewoon te karig. Het verbruik is zelden beter dan 1 op 10, waardoor de daadwerkelijke range uiteindelijk gewoon te beperkt is. Daarnaast is het zo dat de XM uiteindelijk te weinig comfort weet te bieden. Vering en demping blijven stug, zelfs in comfort stand. Geen probleem als de auto echt sportief is, maar dat valt dus ook tegen. Een Range Rover Velar of Porsche Cayenne maken hierin een duidelijke keus, terwijl de BMW XM dus een beetje op twee gedachte blijft hinken.

Uitrusting

Zelfs de instapper ontbreekt het aan niets. Eigenlijk zit alles erop wat verwacht mag worden. Dus vier zones climate control. Stoelverwarming, ook achterin. Stoelventilatie voorin, draadloos opladen van de telefoon, Apple Carplay en Android Auto. Iedere luxe optie die verwacht mag worden is simpelweg aanwezig. Ons model is dan nog eens voorzien van een inklapbare trekhaak. Want trekgewicht tot 2.700 kilo! Driving Assistant Professional. Erg prettig, want remt dus zelf af voor rotondes, kruispunten en bochten. De snelheden hiervan zijn overigens ook weer instelbaar. En als laatste natuurlijk dat geweldige geluidssysteem van Bowers & Wilkins.

Conclusie BMW XM

Uiteindelijk is de indruk die de BMW XM achterlaat echt wel heel erg goed. De afwerking en materiaalgebruik staan simpelweg op een zeer hoog niveau. De stoelen zitten uit de kunst en al met al ontstaat een overdadig gevoel. Dat het elektrische bereik rond de 50 kilometer hangt is ook meer dan prima. Toch ontstaat dus dat gevoel dat er ergens meer in had gezeten. Of meer comfort, of een dynamischer rijkarakter. Nu blijft de BMW XM vlees nog vis, waardoor beide niet 100 procent goed uit de verf komen. Dit neemt echter niet weg dat het motorblok uit de kunst klinkt en in de juiste afstelling dus wel iedere keer die grijns op je gezicht tovert.

Prijzen starten dus bij €177.896,- voor de al zeer rijk uitgeruste ‘instapper’. Ons model komt met wat opties uit op €191.840,70. In België staat de BMW XM in de prijslijsten vanaf €177.450,-. Voor de verandering valt het prijsverschil dus eens mee, wat vooral komt door de lage geclaimde CO2-uitstoot op de eerste 100 kilometer, want die kunnen met een zeer lichte rechtervoet nagenoeg elektrisch.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *