Range Rover Velar, ouderwets?

Het is je vergeven als je denkt dat er maar één of twee Land Rover’s zijn. Tot niet zo heel lang geleden was dit namelijk ook het geval. Inmiddels staat het getal al op zeven, waarvan vier modellen de Range Rover badge dragen. Het model dat wij testen is de Land Rover Range Rover Velar, in de volksmond gewoon Range Rover Velar. De Velar wist in 2017 een flinke indruk te maken door zijn sportieve lijnen en krachtige uitstraling, maar is er anno 2023 nog steeds wel ruimte voor de Velar?

SterktesZwaktes
+ Minimalistisch interieur– Beenruimte achterin
+ Luxe styling– Ergonomie touchscreen
+ Soepele aandrijving– Stoelverwarming standen

Wat is de Range Rover Velar?

In 2017 was de Range Rover Velar een ultieme design expressie, van hoe een sportieve Range Rover eruit kon zien. Anno 2023 ziet het model er nog steeds zeer modern uit, wat een testament is aan de prioriteit dat Land Rover heeft geplaatst op design de afgelopen jaren. Vooral met grote multispaak velgen en een two-tone zwart dak is de Velar een plaatje om te zien. Ons testmodel is helaas iets minder uitgesproken, maar oogt ondanks de minder flamboyante uitvoering nog steeds modern.

Dit is ook terug te zien in de prijs, want ons testmodel kost ‘slechts’ €91.495. Voor deze prijs krijg je zes rijstanden, vijf zitplaatsen, vier uitschuifbare deurgrepen, drie stoelverwarming standen en het meest cruciaal van allemaal, twee motoren. De Range Rover Velar is namelijk een plug-in hybrid, een essentieel stukje techniek voor autorijdend Nederland. Niet dat dit de Velar nou zo zuinig maakt, maar het bespaard het model wel een prijskaartje van ruim boven de ton.

Hoe rijdt het?

De Range Rover Velar neemt zijn plaats in, binnen het modellengamma als budget Range Rover. Net boven de Evoque maar ruim onder de Range Rover en Range Rover Sport. Op het eerste gezicht zou je dit niet zeggen. Achter het stuur ziet het interieur er vrijwel hetzelfde uit als zijn duurdere stalgenoot, ook dezelfde hoge rijpositie mag niet ontbreken. Dit komt goed uit, want de Velar komt met zes verschillende rijstanden, waaronder drie voor het zwaardere onverharde werk.

Voor zand, onverhard en sneeuw zijn individuele rijstanden, die de Velar erg sterk maken offroad. Je zal het niet snel gebruiken in Nederland, maar mocht de boerenweg opeens ophouden dan is er geen reden tot paniek. Ook de diepere waterplassen hoeven geen zorg te zijn, want de Velar kan door 55 centimeter hoog water heen rijden.

Toch is er in de praktijk geen reden om over te schakelen van de comfort stand. Zowel op de snelweg als op het onverhard is de gasrespons goed te controleren, de vering is ook in beide gevallen comfortabel en capabel genoeg om je door de meeste situaties heen te krijgen. De 2,0 liter viercilinder levert 300 pk en in combinatie met de elektromotor is het gecombineerd vermogen 404 pk. Het bijkomend gewicht van de elektromotor houdt de Velar niet bepaald tegen, de 100 km/u is bereikt in 5,4 seconden. Dat dit gaat met een hoop geweld en redelijk wat bodyroll, mag hierbij geen verrassing zijn.

Sterke punten

Het is Land Rover goed gelukt om het gevoel van de grotere Range Rover te krijgen in de Velar. De lay-out van de schermen in de middenconsole zijn hier een groot onderdeel van. Je krijgt het gevoel dat je in een veel duurdere auto zit, ondanks dat er bespaard is op de kosten. Dit hebben ze voor elkaar gekregen door waar mogelijk te kiezen voor kunststof in plaats van metaal zoals in de duurdere Range Rover. Toch voelen de knoppen niet goedkoop aan en hebben ze dit trucje goed uitgevoerd.

De behoefte van het schakelen naar een andere rijstand is wellicht niet zo groot, maar er kan daarnaast ook gekozen worden voor het soort aandrijving. Standaard zal de Range Rover Velar als Hybrid rijden, maar er kan ook volledig elektrisch gereden worden. In beide gevallen is de aandrijving erg soepel en met een volledig elektrisch bereik van 44 kilometer, is het elektrisch bereik ook voldoende voor de meeste woon-werkverkeer situaties.

44 kilometer elektrisch bereik Range Rover Velar PHEV

Het is onmogelijk om van de daken te schreeuwen dat €90.000,- een koopje is, maar de Velar biedt wel veel waar voor je geld, zeker in Nederland. Door een gunstige BPM dankzij de plug-in hybrid aandrijving, is de Range Rover Velar het goedkoopst in de snelste P400e variant. Ter vergelijking een P400E R-Dynamic is als plug-in €40.000 goedkoper, dan de vergelijkbare P400E R-Dynamic in mild-hybrid variant. Je doet er dus een hoop voordeel mee door de snelste versie te kiezen, die overigens al begint vanaf net geen €80.000.

Zwakke punten

Helaas is het niet alleen maar positief nieuws, zo is de ruimte binnenin verrassend klein. Zowel in de bagageruimte als in de cockpit is het duidelijk dat dit niet de meest praktische SUV op de markt is. Beenruimte was eigenlijk net niet genoeg om met vier personen voor langere periode comfortabel te kunnen reizen. De bagageruimte achterin heeft een quote van 558 liter, maar voelde een stuk kleiner. De oprolbare hoedenplank is dan wel weer handig om deze ruimte maximaal te kunnen gebruiken.

Het gebruik van twee schermen om de meeste functies te herbergen ziet er strak uit, maar is niet heel praktisch. Tijdens het rijden moet je goed naar het scherm kijken om te zien wat je doet, want er is geen feedback. De oplossing van de stoelverwarming is dan wel weer slim bedacht. Je drukt de draaiknop in en de climate control verandert naar de stoelverwarming standen. Hier is een keuze uit drie standen, maar eigenlijk is de eerste stand al net iets te warm. Standen twee en drie zou ik dan ook afraden tenzij je nog een tosti moet opwarmen in de auto.

Range Rover Velar P400E

Uitrusting

Ondanks dat de P400e de goedkoopste versie is, blijft het in de rest van de wereld juist één van de duurdere. Dat betekent dan ook dat de Range Rover Velar met genoeg opties is uitgevoerd. Een elektrisch glazen kanteldak is een van deze opties en ook privacy glas achterin mag niet ontbreken. Waar wij vooral heel blij mee waren tijdens deze winterse periode, is de verwarmde voorruit.

Tijdens het rijden in deze donkere dagen, is de Adaptive Driving Beam Technology ook een must. Door te herkennen wanneer er een tegenligger aankomt, weet deze techniek ervoor te zorgen dat je maximaal gebruik maakt van het groot licht, zonder andere mensen te verblinden. In ons geval kwam dit goed uit op de verlaten, donkere, maar tegelijk wel bochtige wegen van Zeeland.

Conclusie Range Rover Velar

Aan het begin van het artikel stelde wij de vraag of de Velar anno 2023 nog steeds relevant is. Het antwoord daarop is een niet geheel overtuigend, maar toch wel positieve ja. Het grootste dilemma met de Range Rover Velar is dat de interne concurrentie dichterbij is gekomen in vergelijking met 2017. De grote Range Rover is nu ook verkrijgbaar met een Plug-in hybrid aandrijving, waardoor de vanafprijs aanzienlijk is gezakt naar €140.000.

Daarnaast is de Land Rover Defender vanaf net geen €85.000,- beschikbaar, en deze is een stuk jonger en dus meer gewild bij wat in feite, dezelfde doelgroep is. Een lastige situatie dus, maar zie dat vooral als een kans om als koper een bijzonder stukje automotive design in huis te halen. Het ontwerp mag dan wel zes jaar oud zijn, het is nog steeds een van de mooiste zo niet de mooiste Land Rover verkrijgbaar. De aandrijving is soepel, vlot, en daarnaast ook nog eens veelzijdig met 44 kilometer volledig elektrisch bereik. Het interieur oogt luxe en voelt alleen op enkele plekken iets goedkoper aan dan de duurdere Range Rover.

Bovendien is de kans groot dat Land Rover geen vervolg gaat uitbrengen van de Velar, gezien de Defender en de nieuwe Range Rover Sport. De tijd zal het leren of onze glazen bol helder was of toch wat mistig, maar de Velar heeft de mogelijkheid om een daadwerkelijke toekomstige klassieker te worden.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *