Fiesta ST3

Sinds de eerste Ford Fiesta XR2 in 1981 trakteert Ford ons bij iedere Fiesta op een performance versie. Een hot hacthback die in de loop der jaren van sportieve versie van, naar echt serieuze performance auto is omgetoverd. Hoge verwachtingen dus. Sceptisch zijn we wel een beetje geworden van het nieuws dat de nieuwe Fiesta ST uitgevoerd wordt met een drie-cilinder met cilinderuitschakeling, we zijn benieuwd.

Liefde op het eerste gezicht

Met de vooroordelen over een driecilinder Fiesta ST gaan we naar de importeur. Daar krijgen wij de sleutels overhandigt van een in Perfomance Blue uitgevoerde 5-deurs Ford Fiesta ST3. Over het design van de ST kunnen we kort zijn, want wat is hij fraai. De combinatie van elegante- en sportieve elementen weerhoud ons er zelfs van om direct in te stappen, en eerst even rond de auto te lopen. Aan de voorzijde vinden we tussen de halogeen koplampen een stoere grille voorzien van het bekende ST logo. Zeker noemenswaardig zijn de 18 inch lichtmetaal Magnetied Machined velgen die zeker in combinatie met de Performance Blue kleur de sportiviteit naar boven halen. De dakspoiler en dubbel uitlaat complementeren de achterzijde en benadrukken de sportiviteit op een subtiele manier zonder te schreeuwerig te zijn.

Ook in de Fiesta ST vinden dezelfde mix van elegantie en sportieve elementen. De Recaro sportstoelen zitten als gegoten en bieden maximale steun. Ondanks dat deze stoelen redelijk groot zijn bied de ST ook op de achterbank redelijk veel ruimte. Ook de kofferbak is met 311 liter aangenaam te noemen. Het dashboard met 8 inch touchscreen is van alle gemakken voorzien en makkelijk te bedienen. Op het fijne afgevlakte sportstuurtje vinden we naast de bedieningsknoppen uiteraard het bekende ST logo. Kristal helder geluid wordt verzorgt via het 9 speaker en 1 subwoofer systeem van Bang en Olufsen.

200 pk uit drie cilinders?

Het design van de Fiesta ST scoort dus een dikke voldoende. Dan nu toch echt tijd om te kijken of een hot hatch met een drie-cilinder wel echt ‘’hot’’ is. Oké we moeten wel even vermelden dat de 1.5 liter drie-cilinder wel goed is voor 290 Nm/ 200 pk en voorzien is van een turbo. En eigenlijk is het ook zonde van de tijd om de spanning op te bouwen, want de Performance afdeling van Ford verdient echt de volle credit voor de Fiesta ST. Alleen al de soundtrack van de ST is met het diepe geluid dat de driecilinder levert geweldig. En oké er wordt wel een klein beetje vals gespeeld over de speakers maar dit komt natuurlijk over. Op gebied van vermogen komt de ST ook niks te kort. Een sprintje naar de 100 km/u is met 6.5 seconden gedaan. Ook tussentijds versnellen om bijvoorbeeld in te halen op de snelweg is makkelijk en vermakelijk. Je hebt dus geen moment het idee dat de driecilinder tekortkomingen heeft, het is en blijft dus een echte hot hatch!

Drie verschillende rijmodi

Om te zorgen voor de optimale setting kan de rijder kiezen uit drie rijmodi: Normal, Sport en Track. Afhankelijk van de gekozen rijmodi wordt motorresponse, stuurinrichting en stabiliteitssystem aangescherpt of juist comfortabeler. Hierbij is het niet zo dat bij ‘Normal’ de ST verandert in een normale comfortabele Fiesta, het blijft (gelukkig) in alle settings een sportieve hot hatch. Wel wordt in deze setting de cilinderuitschakeling ingeschakeld wat tijdens het cruisen op de snelweg een cilinder uitgeschakeld om het verbruik vriendelijk te houden. Dit uit- en inschakelen van deze cilinder is iets wat je nauwelijks merkt. Vanaf de Sport setting wordt naast bovengenoemde aanpassingen de Active Noise Control-klep geopend wat zorgt voor een nog sportiever geluid met regelmatig een roffel tussen het schakelen.  Om het maximale uit de ST te halen is er voor op het circuit de ‘Track’ modus die ervoor zorgt dat je het maximale uit de auto kunt halen.

Maximale wegligging, maximaal plezier!

Ford Performance heeft met de Fiesta ST zich puur gericht op maximaal rijplezier. Als je opzoek bent naar pure comfort en een zeer laag verbruik dan is waarschijnlijk de Fiesta Vignale de uitvoering voor jou. Ben je een echte petrolhead en zit jij voor je plezier achter het stuur dan behoor jij tot de doelgroep van de ST. De fijne sportieve wegligging en een overvloed aan vermogen maken van iedere rit een sportief avontuur. En voeg je net als bij onze ST het Performance Pack (€950.-) toe aan de optielijst dan heb je de beschikking over een Slip Differentieel en Launch control. Uiteraard gegarandeerd plezier! Maar wat de Fiesta ST vooral maakt tot best of the class is de uitmuntende wegligging. Om over- of onderstuur te creëren moet je echt je best doen. Mede door de ‘force vectoring’ veren is insturen op snelheid kinderspel en zal zelfs één van de achterwielen het luchtruim kiezen. Tijdens onze testdagen hebben meerdere malen de grenzen proberen op te zoeken maar de Fiesta ST heeft geen moment voor een onveilig gevoel gezorgd, alleen puur plezier!

Conclusie

In principe kan je deze rijtest ook zien als een ode aan. Een driecilinder in een Hot Hactback plaatsen is een risico, maar alle lof voor Ford! Naast een zeer geslaagd design, uitmuntende rijeigenschappen en plezier in overvloed is de Fiesta ST ook nog eens praktisch voor dit segment. En zoals eerder beschreven is de ST niet de auto voor iedereen. Maar voor het selecte groepje mensen die dit sportieve rijden kunnen waarderen heeft Ford Performance deze ST op de markt gebracht. En met een vanaf prijs van €31.790.- kunnen we zeggen dat de Fiesta ST ook nog eens tot de categorie met de beste prijs/rijplezier verhouding behoord. Want voor dit soort performance moet je normaal gesproken uitwijken naar een duurder segment. En als je dan toch van plan bent om voor de Fiesta ST te gaan vergeet dan niet het ‘Performance Pack’ aan de optielijst toe te voegen. De door ons gereden complete Fiesta ST kost rijklaar €35.210.-. Naar onze mening iedere euro waard!

Categorieën