MG ZS EV, is het een aantrekkelijk elektrisch aanbod?

MG ZS EV
SterktesZwaktes
+ Rijke standaarduitrusting incl. ADAS– Onduidelijke restwaarde
+ Actieradius is voor velen genoeg– Beperkte actieradius voor mensen met actieradius angst
+ Veel ruimte– Nog geen ervaring qua onderhoudsgeschiedenis
+ Nette rij-eigenschappen– Beperkt aantal verkoopdealers
+ Zeer scherp geprijsd en korte levertijd

MG, zijn dat niet die Engelse sportwagens? Ja, daar ken je het merk van, maar helaas heeft die combinatie het niet gered en hebben de Chinezen de merknaam in 2005 overgekocht. Zes jaar later, in 2011, hervatte MG de verkoop van nieuwe MG-modellen in Engeland. Op dit moment worden er in Engeland vijf MG-modellen aangeboden, waarbij de MG ZS EV als apart model gezien wordt naast de brandstof MG ZS.

Old meets new.

Voor Europa ligt dat iets anders. De MG ZS EV is namelijk de enige MG die hier aangeboden wordt. Men verwacht met dit model de meeste orders binnen te halen. Voor Nederland zal dat zeker het geval zijn, gezien de bijtellingskorting voor elektrische auto’s. Één van de grote voordelen is dat deze MG EV snel te leveren is. Na de introductie in oktober 2019 konden er in november al gelijk 53 MG’s op kenteken worden gezet. Met een doelstelling van 1.500 registraties in 2019 dient december 2019 wel een absolute topmaand te worden. We vermoeden dat dit iets teveel van het goede is voor een merk dat net op de Nederlandse merk geïntroduceerd is, maar sta er niet raar van te kijken als je in januari/februari 2020 nog MG’s kunt kopen met 4% bijtelling. Oftewel, deze auto’s zijn dan in december 2019 op Nederlands kenteken gezet. Daarvan kan de zakelijke rijder nog steeds 59/58 maanden lang van de bijtellingskorting profiteren.

MG ZS EV Recharge yourself
De slogan van MG is Recharge yourself. Hoe toepasselijk.

Range (actieradius) van de MG ZS EV

De eerste vraag bij een elektrische auto is altijd: “Hoe ver kun je er mee rijden?” Volgens de meetmethode WLTP is dat 263 km, maar reken op een praktisch gemiddelde van 225 km. Daarbij zitten pieken van 345 km (zomers en in de stad) en dalen van 160 km (’s winters en op de snelweg).

Hiermee zet MG absoluut geen nieuwe standaarden neer. Dit is eerder een actieradius die hoort bij een kleiner type auto. Wij zien deze actieradius niet als een minpunt. Als dit voor jou niet voldoende is, dan behoor je niet tot de doelgroep. Hoe vaak rijd je namelijk op één dag meer dan 225 km zonder te tanken? Met een elektrische auto vertrek je namelijk elke dag met een volle accu, mits je hem ’s nachts oplaadt. En op de dag dat je meer dan 225 km rijdt, dan laad je hem onderweg genoeg op dat je nog thuis kan komen. Eenmaal thuis plug je hem aan de lader en de volgende dag heb je weer een nieuwe 225 km (WLTP 268 km) tot je beschikking.

Hoe snel laadt deze EV op?

De MG ZS EV heeft een 44,5 kWh accu. Deze kan met een standaard Type 2 CCS stekker geladen worden. Dat kan thuis met een maximale snelheid van 7,4 kW (32 km/u) AC en onderweg met 80 kW DC (260 km/u). MG zegt dat je in minder dan 40 minuten 80% opgeladen kan zijn (Recharge yourself), onderweg aan de snellader uiteraard. Dat betekent dat je tóch heel gemakkelijk door Nederland kan crossen?!?!

MG ZS EV 80 kW DC 11 kW AC
Laadplek zit op de juiste plek (neus), maar onhandig dat het klepje naar boven scharniert.

De MG ZS is best groot

Nou groot! Aan de buitenkant niet enorm, maar vergelijkbaar met de Nissan Qashqai. Door zijn vormgeving lijkt hij wel groter. Dat gevoel wordt versterkt aan de binnenkant. Je hebt een prettige hoge zit en een niet te brede middenconsole. Er is immers geen versnellingsbak nodig. Je hebt voldoende hoofdruimte en armvrijheid. Op de achterbank is dat niet anders. Je voeten kun je goed onder de voorstoelen steken, de knieën hebben in mijn geval (1.85 meter lengte) nog enkele centimeters over en de petjesgeneraties hoeven niet te vrezen voor hoofddeksel. Er is ruimte genoeg. Het grote panoramadak in de Luxury versie geeft je gevoelsmatig nog meer ruimte, terwijl het dak wel een paar centimeter opsnoept…

MG ZS EV 448 liter bagageruimte
448 liter bagageruimte is RUIM

Qua bagageruimte is het verre van behelpen. Je hebt 448 liter bagageruimte. Oké, er zijn brandstofauto’s met meer ruimte, maar dat geldt niet voor elektrische auto’s. Er zijn weinig elektrische auto’s met meer bagageruimte.  

Hoe rijdt de MG ZS EV?

Best goed! De wijze van remregeneratie (energie opwekken tijdens het remmen) is in drie standen in te stellen. In de sterkste stand, kun je one-pedal driving toepassen, oftewel als je je gas loslaat dan remt hij hier zo stevig op dat je (bijna) niet meer hoeft bij te remmen. Qua acceleratie heeft hij het voordeel van een laag gewicht, voor een elektrische auto. Hij weegt maar 1502 kg en daardoor sprint hij naar 100 k/u in 8,5 seconden. Daar is de 143 pk, maar vooral 335 Nm (trekkracht) elektromotor verantwoordelijk voor.

Verder is de afstemming van het onderstel eerder comfortabel dan sportief. Eerlijk gezegd past het wel bij een SUV (hoge auto) en zijn stille elektromotor. Sportief rijgedrag zou hem niet goed staan. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat je dit té comfortabel vindt.

De MG staat op ‘maar’ 205/50-16 banden. Qua auto zou 225 cm breed en 18 inch grootte banden hem ook goed staan en dat zou zijn sportiviteit ten goede komen, maar dat is helaas niet af-fabriek leverbaar.

Rijk uitgeruste MG ZS

Wat kan het leven soms heerlijk simpel zijn. De MG wordt geleverd in vijf kleuren (wit, donkerblauw, lichtblauw, rood en zwart) en twee uitvoeringen (Comfort en Luxury). Qua uitvoering zouden we de Comfort gelijk wegstrepen, want de Luxury kost slechts € 2.000,- meer en daarvoor krijg je een panoramadak, een maat grotere velgen (17 inch i.p.v. 16), (kunst)lederen bekleding met verwarming, dode hoekwaarschuwing en … en …

MG ZS EV interieur
Standaard rijk uitgerust. Ook met Apple Carplay en Android Auto

Alhoewel de Luxury de aantrekkelijkste aanbieding is, is de Comfort zeker niet de spreekwoordelijke kale kip. De Comfort-uitvoering beschikt namelijk standaard over onder andere:

Adaptive Cruise Control DAB (digitale) radio Navigatiesyseem
Keyless Entry Startknop 8 inch touchscreen
3 USB uitgangen Verkeerbordherkenning Lane Departure Assistance
Front Collision Warning Automatic Emergency Braking Elektrische parkeerrem

Het is wel jammer dat het stuur alleen in hoogte afgesteld kan worden en niet naar je toe en van je af getrokken kan worden.

MG ZS EV achteruitrijdcamera
Raar gebruik van hoofdletters. Wel netjes die centimeter aanduiding tot botsing.

Goede veiligheidsscores Euro NCAP voor MG

Dat de auto voorzien is van veel veiligheidsvoorzieningen werpt ook zijn vruchten af bij de Europese botsproeven. De MG scoort maar liefst de maximale vijf sterren bij Euro NCAP. En dat is knap voor een nieuw model. Deze vijf sterren komt natuurlijk mede doordat MG al vele jaren in Engeland ervaring op heeft kunnen doen én dat het moederbedrijf SAIC zeven miljoen auto’s per jaar bouwt.

Feest van herkenning

Bij deze MG is het een beetje raar. De merknaam is namelijk bekend, maar de nieuwe eigenaar, het Chinese SAIC, presenteert een geheel nieuwe en onbekende auto die niet alleen qua uiterlijk, maar ook voor wat betreft interieurdelen (knopjes e.d.) wel weer herkenbare trekjes heeft. In het uiterlijk zien we diverse lijnen van andere Aziatische modellen terug en in het interieur herkennen we diverse knoppen en ventilatieroosters van een grote Duitse fabrikant. Dat laatste komt doordat SAIC in licentie modellen voor o.a. Volkswagen (maar ook GM) bouwt, zodat de Volkswagens in China verkocht mogen worden.

Veel herkenbare (en degelijke) onderdelen op deze MG.

De prijs en bijtelling MG ZS EV

De prijs is het bewijs. De MG ZS EV kost € 30.000,- (afgerond) voor de Comfort versie. De Luxury versie kost € 32.000,- (afgerond). Dat betekent € 76,- netto bijtelling per maand (in 2020) voor de Comfort of € 81,- bijtelling per maand voor de Luxury versie.

Conclusie test MG ZS EV

Als we alles tegen elkaar afwegen, dan kunnen we dit model van harte aanbevelen, maar wel enkel voor de berijders die niet dagelijks veel kilometers (> 200 km) maken.

MG ZS EV exterieur kleuren
Een aantrekkelijk aanbod, maar in dit lichtblauw…