Je hebt zomerchecks en winterchecks voor je auto. Helaas maakt lang niet iedereen hier gebruik van. Toch kun je je auto beter wel twee keer per jaar laten checken op de specifieke onderdelen die in de zomer of juist in de winter veel te lijden hebben. Zo voorkom je schade aan je auto of ongelukken. In dit artikel kom je erachter waarom je altijd een zomercheck voor je auto zou moeten uitvoeren en wat er tijdens die check gedaan wordt.

Wat is een zomercheck?

Een zomercheck houdt in dat je auto grondig wordt gecontroleerd door de monteur. De monteur zal dezelfde onderdelen checken als bij een normale keuring, en ook wat extra onderdelen die risico op schade lopen in de zomer. De bandenspanning wordt gecontroleerd, de profieldiepte wordt gemeten, de banden worden gecontroleerd op haarscheurtjes en schade aan het bandenprofiel en ook de DOT-code en het reservewiel worden gecheckt. Net als de remmen, autolampen, de accu, de schokdempers, de uitlaat en de voorruit.

Airco bijvullen

Een ander belangrijk onderdeel van de auto die in de zomercheck wordt gecontroleerd, is de airco. De airco verliest jaarlijks wat aircovloeistof, ook wel koudemiddel genoemd. Wanneer hiervan te weinig in de airco aanwezig is, kan deze beschadigd raken. De reparatie hiervan is niet alleen duur, ook heb je een hoger brandstofverbruik met een slecht functionerende airco. Laat daarom elk jaar tijdens de zomercheck je airco bijvullen met aircovloeistof.

Vloeistoffen bijvullen

Naast de aircovloeistof, moeten er ook andere vloeistoffen worden aangevuld. Denk aan het oliepeil, de ruitenwisservloeistof en de stuurbekrachtigingsvloeistof. Je wilt deze niet pas in het buitenland aan hoeven te vullen, als de nood echt aan de man is. In het buitenland weet je vaak niet welke olie je moet hebben en heb je last van een taalbarrière. Maar vergeet de allerbelangrijkste vloeistof voor in de zomer niet: de koelvloeistof. Vanwege het warme weer is het aanvullen van deze vloeistof hard nodig.

Waarom een zomercheck?

Waarom moet de auto nu per se in de zomer gecontroleerd worden? In de zomer zijn de omstandigheden namelijk anders dan in de rest van het jaar. Het is vaak warmer, waardoor de auto sneller oververhit raakt. Hiervoor is genoeg koelvloeistof belangrijk. Maar in de zomer worden er vaak ook lange afstanden gereden. Mensen gaan dagjes uit of naar het buitenland op vakantie met de auto. Bovendien is het slecht voor de accu als je in een bergachtig gebied rijdt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *