Ioniq 5 | de nieuwe elektrische uitvoering van Hyundai




Zojuist heeft Hyundai het doek getrokken van de compleet nieuwe Ioniq 5. Het strakke, retro ontwerp is gecombineerd met vooruitstrevende specificaties. Dit kan nog wel eens de nieuwe lease-topper in Nederland gaan worden.



Hyundai omschrijft de strak gelijnde en volledig elektrische IONIQ 5 als een crossover. Kijkende naar de foto’s doet het persoonlijk meer aan als een hatchback dan een crossover. Toch is het exterieur wel opmerkelijk. Het is een compleet nieuwe designtaal dan de Hyundai Kona Electric of ieder ander model in het gamma van Hyundai. Zelf geeft Hyundai aan dat het model geïnspireerd is op de Pony uit 1976.




Ioniq 5 highlights


  • Volledig elektrisch

  • Actieradius tot 460 kilometer

  • Vanaf €58.995

  • 1.600 kg trekgewicht

  • Achter- of vierwielaandrijving



58 kWh of 73 kWh



De Koreanen pakken direct groots uit op het gebied van aandrijving. De elektrische Ioniq is verkrijgbaar in twee accupakketten, een 58 kWh of een 73 kWh. Daarnaast kan de liefhebber van brandend rubber kiezen voor achterwielaandrijving en de veilige rijder voor vierwielaandrijving. Met het accupakket van 73 kWh in combinatie met vierwielaandrijving ben je in staat om binnen 5,2 seconden naar de 100 km/u te knallen. De topsnelheid voor alle uitvoeringen is begrensd op 185 kilometer per uur. 







De stoere Hyndai staat op het E-GMP-platform. Dit gloednieuwe, modulaire platform is speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s. De Ioniq 5 is de eerste Hyundai die gebruik maakt van dit platform.


Actieradius en opladen



De belangrijkste vraag bij een EV blijft natuurlijk hoe ver je er nou mee komt. Hyundai geeft hiermee een niet malse

460 tot maximaal 480 kilometer

 op volgens de WLTP-test. Waar het pas echt vooruitstrevend wordt is het opladen.







Hier maakt de Hyundai, net als de Porsche Taycan, gebruik van 800V-techniek. Dit betekend dat de auto twee keer zo snel kan laden en gebruik kan maken van zowel 400V als 800V laadpalen. De Hyundai heeft een laadvermogen van

232 kW

waarmee het opladen van

10 tot 80% slechts 18 minuten

in beslag zal nemen. 100 kilometer opladen kan dus in minder dan vijf minuten!







Voor wie minder haast heeft kan de stekkerauto natuurlijk ook laden op wisselstroom. Dit kan op 3-fasen met een maximaal laadvermogen van 11 kW. Het volledig opladen duurt dan iets minder dan 8 uur. Wil je overigens meer range? Dan kun je kiezen voor een dak van zonnepanelen. Met een beetje leuk weer kan dit de range aanvullen met zo’n 6 kilometer.


Vehicle to Load (V2L)



Andere bijzondere techniek is het nieuwe V2L systeem waarmee de Ioniq is uitgerust. Met dit systeem is het mogelijk om andere apparaten op te laden door de accu van de auto te gebruiken. Denk hierbij aan de elektrische fiets of scooter. De V2L aansluiting is te vinden in zowel het interieur als het exterieur en het maximale laadvermogen is 3,6 kW.






Prijs, bijtelling en levertijd



Klinkt op papier als een potentiele topper, nietwaar? Dan komt nu de prijs. Voor de Hyundai Ioniq 5 Project 45, zoals het introductie model gaat heten, dien je

58.995 euro

bij de Hyundai dealer achter te laten. De Project 45 krijgt wel direct een aantal extra’s, zoals de zonnepanelen op het dak. De eerste auto’s moeten deze zomer op de weg verschijnen.




Voor de zakelijke rijder is het mogelijk om te profiteren van 12%



bijtelling



over de eerste 40.000 euro. Alles daarboven zal worden belasting met een percentage van 22%. Meer over de bijtellingsregels kun je



hier



vinden.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *