Is AC Propulsion de voorganger van Tesla? – verloren verhalen

Het ontstaan van de Tesla Motor Company

Tesla heeft zichzelf in een ongekend tempo de koning van de elektrische automarkt gemaakt. Het merk behaalde vorig jaar nog onder leiding van Elon Musk een bijzonder mijlpaal. De best verkochte auto van Nederland was in 2019 namelijk de Model 3. Maar dit succes is voor een groot deel te danken aan het merk AC Propulsion. Om te begrijpen waarom, gaan we terug naar het jaar 1992 en het zonnige Californië.

AC Propulsion, Tesla 1.0?

GM Impact concept ’90

Het verhaal begint met de hierboven afgebeelde GM Impact, de concept-car van de 1996 GM EV-1. De Impact maakt een dusdanig grote… impact, dat Californië haar regels aanscherpt betreffende de uitstoot van Amerikaanse autofabrikanten. Als zij hun auto’s willen blijven verkopen in de staat, zal in 1998 2% van de auto’s uitstootvrij moeten zijn. Met de belofte dat dit percentage stijgt naar 10% in 2003, gaat AC Propulsion aan de slag. Het kleine techbedrijf specialiseert zich in Alternating Current propulsion, oftewel elektromotoren. Het merk wilt zo snel mogelijk een auto op de markt brengen en besluit een kit-car als basis te nemen. De Piontek Sportech uit 1987 blijkt de perfecte kandidaat, een kleine lichte sportauto met veel potentie.

AC Propulsion tzero

AC Propulsion tzero ’97

Uit deze Piontek Sportech wordt het originele 1325cc Suzuki blok verwijderd en vervangen voor 28 accu’s. De motor produceert 200 pk en accelereert de slechts 1040 kg wegende sportauto in 4 seconden naar de 100km/u. Het bereik van de AC Propulsion tzero zoals de auto genoemd wordt, is ongeveer 130 tot 160 kilometer. Dit komt onder andere door het regeneratieve remsysteem van de tzero. Ondanks deze hightech insteek wordt er in 2003 een flinke upgrade gedaan die de basis zal vormen voor de eerste Tesla.

Lithium Ion accu

AC Propulsion besluit om de accu’s te vervangen voor Lithium Ion exemplaren. In 2003 wordt er een exemplaar omgebouwd naar deze nieuwe laptop batterijen en het resultaat is opmerkelijk. Een 0-100 km/u tijd van 3,6 seconden, 230 kg lichter dan het vorige model en een geclaimd bereik van 480 kilometer! Indrukwekkende waardes zelfs voor vandaag, echter zou de prijs van $220.000,- minstens even indrukwekkend zijn. Diverse geïnteresseerden melden zich, de belangrijkste hiervan zijn Martin Eberhard en Elon Musk. Beiden geloven dat ze de toekomst hebben gezien en proberen AC Propulsion te overtuigen om de auto in productie te nemen. Martin Eberhard test de Lithium Ion versie zelfs als dagelijkse auto voor 3 maanden. AC kiest er echter voor om de opgedane ervaring te stoppen in de eBox, een elektrische versie van de Scion xB. Martin en Musk besluiten om samen verder te gaan met een nieuw bedrijf, Tesla.

Tesla Motor Company

In 2003 wordt de Tesla Motor Company opgezet met het doel om de elektrische auto mainstream te maken. Ze claimen dat de vernietiging van de EV-1 in 2003, hen geïnspireerd heeft om Tesla te beginnen. Elon Musk gebruikt zijn Paypal verdiensten om als grootste investeerder zich in te kopen bij Tesla. Hij wordt de voorzitter van het raad van bestuur en het gezicht van het bedrijf. Het team concentreert zich op het eerste model dat Tesla als merk op de kaart gaat zetten. Er wordt gekozen om de basis van een lichte sportauto te nemen, de Lotus Elise. Deze wordt vervolgens voorzien van een Lithium Ion accupakket, een bekend recept.

Tesla Roadster ’08

Alternatieve wegen

Het verhaal voor AC Propulsions zal zich minder positief uitlaten. het eBox project wordt nog positief ontvangen, met niemand minder dan Tom Hanks die het eerste exemplaar ontvangt. Echter blijkt de $55.000 voor de conversie een te hoge prijs voor de meeste mensen. Enkele conceptauto´s zullen nog verschijnen zoals de Courreges ZOOOP, Venturi Fetish en de eerste poging tot de Mini E. De bekendste naam blijkt ironisch genoeg Tesla. Die voor het onderzoek van hun eigen aandrijvingssysteem op de Tesla Roadster, gebruik maakt van de kennis die AC Propulsions heeft. In de 20ste eeuw is het Nikola Tesla´s droom om met AC current zijn naam op de kaart te zetten, hij zal dit in zijn leven niet meer mee maken door de rijkere en sluwere Thomas Edison. In de 21ste eeuw zal een bedrijf met de naam van Nikola´s bekendste uitvinding dit wederom meemaken, door Tesla.