Rijtest: Smart EQ Fortwo Cabrio is meer dan zijn formaat

Smart EQ Fortwo Cabrio
SterktesZwaktes
+ Geluidloos cabrio rijden– Dode hoek erg groot
+ Veel vernuftigheden– Multimedia iets verouderd
+ Draaicirkel is niet bestaand– Derde cupholder overbodig
Sterkte / zwakte Smart EQ Fortwo Cabrio

Na de smartphone en de smartwatch, is het volgens Mercedes de hoogste tijd om de Smart car te nemen. Het kleine excentrieke merk is vanaf 2020 officieel overgestapt naar een volledig elektrische line-up. Smart meldt trots dat zij het eerste merk zijn, dat volledig van fossiele naar elektrische aandrijving is overgestapt. Onze nieuwsgierigheid werd hierdoor geprikkeld en wij besloten om de nieuwe generatie te testen. Met de gedachten van “go big or go home”, kozen wij uiteraard voor de kleinste EQ Fortwo cabrio. Of Smart, zoals de meeste mensen hem kennen.

De stad, het thuisfront

Een kleine geschiedenisles

Het concept van de Smart is inmiddels al bijna even oud als uw redacteur. Begin jaren 90 wilde het Zwitserse horlogemerk Swatch een stadsauto voor het publiek gaan ontwikkelen. Dit begon eerst met een concept dat samen met Volkswagen was uitgewerkt, maar na enkele problemen viel de keuze op Mercedes om het concept productie klaar te maken. De Swatch Mercedes zou ontwikkeld worden met een elektra of hybride aandrijving. Deze plannen bleken echter te ver hun tijd voorruit en de keuze viel daarom op een kleine 599cc benzinemotor. Twee generaties en een kleine groeispurt later, en de Smart is inmiddels alleen nog maar verkrijgbaar met een elektro motor.

3 voor de prijs van 1?

Als model belooft de EQ Fortwo cabrio een hoop te zijn. Wanneer de verkoper vraagt of u een auto zoekt, en uw antwoord is ja! Dan is de EQ Fortwo Cabrio waarschijnlijk zijn antwoord. Om het simpel te houden hebben wij voor deze test dan ook maar 3 vragen aangehouden. Is het een echte cabrio? Is het een echte stadsauto? Is het een echte elektrische auto?

Smart parkeren
Parkeren geen probleem

Kleine donder

Een belangrijk aspect van een elektrische auto is natuurlijk het bereik. Tegenwoordig zijn afstanden van 250-350 km toch wel haalbaar in een Corsa-e of een DS3 Crossback E-Tense. Bij de Smart ligt dit getal toch een stukje lager, er is immers niet zoveel batterij-ruimte in 2.69 meter autolengte. Toch kwamen wij met een bereik tussen de 120 en 135 km, geen moment in de problemen. Na de eerste rit van Den Haag naar Nieuwegein, was het duidelijk dat de Smart prima werkt voor langere afstanden . Na onze openingsrit van 80 km dat merendeels over snelweg ging, bleef er 32% van het accupakket over. Dat deze afstand gereden is zonder airco maar wel met het dak open, maakt de prestatie er niet minder om.

De laadkabel

Bij woon-werk verkeer boven de 100 km is een laadpunt op beide locaties wel ons advies. Echter is deze situatie voor dusdanig weinig mensen het geval, dat dit zelden een probleem zal vormen. Met de 22 Kw AC aansluiting kan het accupakket van 10 naar 80% opgeladen worden in 40 minuten. Er is geen DC snellaadmogelijkheid, maar voor een elektrische stads-(of stad tot stad)-auto is deze AC verbinding voor de Fortwo een prima keuze.

Mini tornado

Wat een verademing blijft het toch om het dak van een auto open te kunnen doen. Na de metalen klapdak explosie aan het begin van het millennium, is het aanbod echter aanzienlijk gedaald. In zoverre dat we je een klein geheimpje kunnen vertellen. De Smart is de enige volledige elektrische cabrio op de markt op dit moment! Ja, wij waren ook verbaasd. Mag de Smart zich echter wel een cabrio noemen gezien zijn formaat? Het antwoord blijkt wederom een ja, want de Fortwo heeft maar liefst 3 unieke cabrio standen.

Bij stand 1 schuift het dak door middel van een druk op de knop naar achteren toe. Hierbij kan over de gehele “lengte”, het dak verder of minder ver open gezet worden.

Stand 2 laat de achterzijde inclusief verwarmde glazen achterruit naar beneden klappen. Dit alles kan al rijdend gedaan worden op elke snelheid, wat ideaal is voor de Nederlandse zomers. Wij merkten dat de unieke vorm van de Smart ervoor zorgt, dat stand 1 op de snelweg gelijk staat aan een mini tornado in het interieur. Als bij stand 2 ook de achterkant naar beneden is, loopt de luchtstroming een stuk soepeler over/door de auto heen.

Stand 1, voor in de stad

Stand 3 is bedoeld voor de die-hard cabrio-rijder. Zij die de volledige wind in de haren ervaring willen beleven. Dit kan door eenvoudig de 2 dakprofielen van de Smart los te koppelen. Twee maal de schuifknop gebruiken op het dak, en het dakprofiel kan er zo uit getild worden, maar dan? Waar laten we het dakprofiel? In de achterklep natuurlijk! Jawel, Smart heeft een heuse kofferbak, op de kofferbak gemaakt om de dakprofielen te kunnen plaatsen. Haal de 2 spanbanden los, plaats de profielen erin, zet het geheel vast en opgeruimd staat netjes! Dat bij stand 3 de kofferbak ruimte nauwelijks is verkleind, laat zien dat als cabrio de Smart uitstekend is ontworpen.

Dakprofielen in de kofferbak

Stadsrecht

Is de Smart een echte stadsauto, een vraag die vóór de test bij ons gelijk stond aan de vraag, is water nat? Het blijkt echter dat juist deze vraag het lastigst is om te beantwoorden. Met zijn 120 km actieradius is het meer dan voldoende voor de stad. De draaicirkel is dusdanig klein dat het uitgedrukt zou moeten worden in millimeters. Maar toch, toch merkte wij dat één probleem ons ervan weerhoudt om volmondig ja te kunnen zeggen, de dode hoek. De dode hoek is simpelweg te groot, met het dak dicht of in cabrio stand 1 blijkt het zicht rechtsachter ronduit slecht. Nou is dit normaal gesproken geen groot probleem en op de snelweg is het mogelijk om op de spiegels te rijden. Maar in de stad, met de vele fietsers en voetgangers om je heen is dit wel degelijk een struikelpunt. Je merkt dat de natuurlijke reactie is om het dak verder naar beneden te doen om eroverheen te kijken. Dit is ook niet de ideaal oplossing, omdat lang niet alle bestuurders hier overheen kunnen kijken. Verhindert dit ons om te zeggen de Smart een goede stadsauto te vinden, absoluut niet! Weerhoudt dit ons om het de perfecte stadsauto te vinden, helaas wel.

Smart laadklep
Onze gedachten?

Conclusie

Om te beginnen is de Smart een zeer goed doordachte auto, het bereik zal mensen weg schrikken maar dat is niet nodig. Met een elektrische range van 130 km zijn de meeste reizen prima te doen. Het interieur is van goede kwaliteit met wederom leuke details zoals het vergrootglas op de temperatuurmeter. Echter is het multimediascherm iets aan de kleine kant en kan een route niet met 1 knop geannuleerd worden. Ook vonden wij het niet intuïtief, om de eco-knop niet in te drukken in het kuiltje maar op de tekst. De kofferbak is vanzelfsprekend klein te noemen op een auto van 2.69 meter. Echter is het wel mogelijk om het stoffen dak op te tillen, om de boodschappen makkelijker achterin kwijt te kunnen.

Opklapbaar dak Smart
Slimmigheden genoeg

Als auto is de Smart bekend met zijn beperkingen, maar de oplossingen die het hiervoor aanbiedt zijn goed doordacht en functioneel. Met € 26.995,- voor de cabrio en € 23.995,- voor de coupé is het geen budgetmodel, maar als elektrische auto is de prijs wel weer laag. Het is een auto met een hoop tegenstrijdigheden en voor praktische eigenschappen zijn er betere auto’s. Maar als manier om kalm en vrolijk van A naar B te komen op een zomerse dag, is het de aanbieding van het jaar.

Voor onze volledige gedachten over de Smart Fortwo EQ Cabrio, kun je onze video bekijken!

Op pad met de Smart Fortwo EQ Cabrio