Rijtest: derde generatie BMW X6 stelt niet teleur.

Nieuwe BMW X6
SterktesZwaktes
+ Sportief– Beperkte bagageruimte
+ Hoge instap– Uitgesproken ontwerp
+ Krachtige aandrijflijn– Teveel knopjes

You either hate it or love it, een uitspraak die erg toepasselijk is als we het hebben over de BMW X6. Ondanks zijn uitgesproken uiterlijk zijn ze er bij BMW in geslaagd om de derde generatie er een stuk beter uit te laten zien. Een SUV is het niet echt, maar voor een SAC (Sports Activity Coupés) zoals ze hem in Duitsland noemen, voldoet hij zeker. Wij namen de BMW X6 xDrive 30d High Executive een weekend mee om hem te testen.

Wat is de BMW X6?

De BMW X6 is een combinatie van een luxe SUV en coupé. Dat is waar ze bij BMW voor gingen. Een forse auto met sportieve lijnen. Goedkoop is hij niet, de prijzen van de nieuwe BMW X6 beginnen bij €98.459.- inclusief BTW & BPM voor de xDrive30d. Hoewel de BMW X6 op het onderstel van de BMW X5 staat is hij een stuk duurder en minder praktisch. Voor de ruimte koop je hem niet, wel voor de looks en de rijeigenschappen!

Hoe rijdt hij?

Ze staan er in München bekend om dat ze graag sportief rijdende modellen aanbieden. Zo ook de nieuwe X6. Ondanks zijn gewicht van 2085 kilogram doet het optionele adaptieve M-onderstel zijn werk goed. Het adaptief M Onderstel is onderdeel van het M Sportpakket, waar onze testauto mee is uitgerust (€5.795.-). Ondanks de flinke investering levert het M Sportpakket veel rijplezier op. In de sportstand voelt de X6 lekker sportief aan en ligt hij als een blok op de weg. In de comfortstand is het verschil met de sportstand goed merkbaar en zorgt de adaptieve vering voor een comfortabele rit.

Dankzij het xOffroad Pack (€3.150.-) is de auto voorzien van luchtvering met verschillende rijmodus voor onverhard terrein. Ondanks de vierwielaandrijving voelt de auto zich op onverhard terrein toch niet helemaal thuis met de 22 inch BMW Individual V-spaak velgen. De krachtige aandrijflijn zorgt voor een soepele acceleratie. De 3.0 liter turbo diesel levert 265pk en 620nm koppel. Er is dus voldoende vermogen beschikbaar om in 6.5 seconden de kolossale BMW van 0 naar 100 km/h te laten accelereren. De M Sportuitlaat levert via een speaker een fictief motorgeluid en laat de uitlaat klinken als een achtcilinder.

Sterke punten

Het is duidelijk dat diegene die deze BMW X6 heeft samengesteld een goede smaak heeft. De ‘Carbonschwarz metallic’ lak en leder ‘Vernasca design Coffee’ interieur passen goed bij elkaar. Het interieur is mooi afgewerkt met een aantal componenten van de BMW Individual afdeling waaronder carbon inlegstukken, bovenzijde dashboard in leder uitgevoerd en alcantara hemelbekleding. Het exterieur is afgewerkt met het M Aerodynamicapakket en dubbele trapeziumvormige uitlaatpijpen. Daardoor oogt hij breed en sportief. De nieuwe grote neus staat hem goed, maar het is wel even wennen.

Zwakke punten

Dat men niet zuinig is geweest met het samenstellen van deze demonstratieauto, blijkt wel uit de optielijst van twee pagina’s. Zo is deze BMW X6 onder andere uitgerust me de verlichte grill ‘BMW Kidney Iconic Glow’ en Panorama-dak ‘Sky Lounge’. Leuk zo’n verlichte neus, maar niet echt van toegevoegde waarde. De tweede zit-rij is uitgerust met climate control, stoelverwarming en het Entertainmentsysteem Professional; twee touchscreen schermen achterin. Je kunt met een HDMI kabel je eigen apparaat aansluiten op beide schermen, maar apps zoals Netflix zitten er gek genoeg niet op. Je kunt wel video’s streamen via een ingebouwde Chromecast via de wifi in de auto. Leuk, maar de wifi instellen is erg ingewikkeld en een abonnement afsluiten kost veel geld. Je eigen telefoon als wifi hotspot gebruiken is niet mogelijk. Jammer, want voor dat geld mag je verwachten dat de wifi in de auto gratis is en goed werkt. Achterin is de kofferbak is de bagageruimte beperkt.

Uitrusting

Van binnen voelt de nieuwe BMW X6 sportief en elegant aan. De comfortstoelen voor zijn volledig elektrisch verstelbaar en zorgen voor een comfortabele zit. Ondanks de lange lijst aan opties was stoelverkoeling verrassend genoeg niet aangekruist. Het lederen sportstuur met BMW M De kristallen schakelpook en draaiknop ogen chique, maar de kristallen weerkaatsen het zonlicht met enige regelmaat tijdens het rijden. Daar hadden ze bij BMW wel beter over na moeten denken. Het 16 speaker tellende Harman Kardon HiFi systeem levert prachtige klanken en de digitale cockpit ziet er strak uit. Ook het multimedia en navigatiescherm reageert snel en is overzichtelijk. Onze testauto is ook uitgerust met “Gesture Control”. Dat betekend dat je met handgebaren het volume kan regelen. Werkt verrassend goed!

De interieurverlichting zorgt ’s nachts voor een sfeervolle rit en de kleuren zijn naar wens in te stellen. Zelfs het optionele panorama-dak ‘Sky Lounge’ is verlicht, wat resulteert in een sterrenhemel effect. Onze rijtest is ook uitgerust met de BMW laserlight koplampen, die leveren tien keer meer zicht dan de normale LED-koplampen. Vooraan de auto gaat de verlichte grill automatisch open en dicht als je gaat rijden om de motor te koelen. Leuk voor de foto’s en medeweggebruikers, maar voegt verder niets toe.  

Conclusie rijtest BMW X6

Waar je met een tweede generatie al snel in een bepaald hokje wordt geplaatst, is de derde generatie toch een flink stuk verbeterd. Zijn sportieve en luxueuze interieur zorgen voor een uiterst comfortabele rit. Ondanks zijn forse afmetingen is de BMW X6 gemakkelijk te besturen en doet de aandrijflijn zijn werk prima. De mogelijkheden van het infotainment en entertainment systeem mogen wel verder worden uitgebreid en de kristallen accenten zijn niet strategisch geplaatst. De verlichte grill bestel je in ieder geval niet voor jezelf en de WiFi is te ingewikkeld. Al met al een goede keuze als je op zoek bent naar een niet-praktische sportieve auto met veel luxe en comfort, maar die nog niet helemaal perfect is.