Laatst heb ik hier mijn persoonlijke afkeer tegen nietszeggende facelifts geuit die alleen de looks veranderen van de voorkant. Geheel per toeval is het nu weer tijd om de stoute schoenen aan te trekken en u een laatste voorbeeld voor te schotelen. Stellantis heeft namelijk hun hele busjesgamma opgefrist. Er hebben ingrijpende veranderingen plaatsgevonden in het interieur met allerlei nieuwe styling en functies. Ook het motorengamma is wat opgefrist. De busjes hebben ook allemaal een ander masker op, dat vinden we hartstikke leuk. Alleen wéér geen vernieuwde achterkant, dus vandaar dit tweede deel van de bloemlezing.

Alle neuzen dezelfde kant op

Het is zo ver: Stellantis is coming. Zij hebben in één grote klap alle busjes vernieuwd die in hun modellengamma rondrijden. Zo zijn er nu aanpasbare displays, een nieuwe en hele handige 360-graden camera, nieuwe zelfrijdmogelijkheden en LED-lampen voor iedereen. Daarnaast hebben ze natuurlijk de auto’s allemaal rondom opgefrist aan de buitenkant…. Oh! Wat zeg ik nu! Ze hebben dat natuurlijk helemaal niet gedaan. Vanbuiten zijn namelijk alleen de neuzen veranderd, niet de bipsjes. Wat een gemis.

Citroën heeft het minst uitgevoerd qua looks, althans, zo lijkt het. De Berlingo, Jumpy en Jumper hebben een iets opgefriste neus met daarop het nieuwe Citroën logo geplakt. Klaar is kees. Het logo (wat overigens totaal niet past bij de huidige Citroën ontwerptaal) is een throwback naar het logo van vroeger.

Bij Fiat hebben ze nagenoeg hetzelfde gedaan als hun Franse neven. De Doblò, Scudo en Ducato hebben eigenlijk dezelfde lichte opfrisbeurt gekregen als bij Citroën. De voorkant is wat opgefrist en het nieuwe logo pronkt trots op de neus. De Ducato heeft wat funky gaten in de grille, die vinden we leuk. De Fiats lijken ook de modernste van het stel. Simpel en minimalistisch, houden we van.

Peugeot heeft een daadwerkelijk andere designtaal als zowel de hiervoor genoemde merken maar ook als hun vorige generatie busjes. De voorkant is behandeld met een nieuw en… interessant sausje dat in het busjesrijk zeker op zal vallen. De Partner en Expert hebben deze nieuwe voorkant gekregen, de Boxer lijkt vrijwel gelijk gebleven.

Opel is in dit geval de grote winnaar. Zij hebben de looks van hun Combo, Vivaro en Movano keihard aangepakt en eigen gemaakt. Niks norm, gewoon knalgele perskleur en een Stormtrooper gezicht. Alleen aan de voorkant dan, he. Het moet niet té gek worden. Wij zouden het wel weten, zo’n Combootje met een verlagingssetje en een set woeste hoepels mag wel op de oprit van onze handelsonderneming.

Motorisch anders

Zoals ik net benoemde is er ook iets gebeurd op motorisch gebied. De Fiatjes hebben namelijk nu allemaal een elektrische variant. Zowel de Doblò en Scudo krijgen een 136pk elektromotor en respectievelijk 330 en 350km range. De elektrische Ducato krijgt 270pk en een actieradius van 450km. Ook kan met op benzine knallen met de Doblò met 110pk of op diesel met 100 of 130pk. De Scudo komt met een diesel 1.5 liter 120pk motor, een tweeliter diesel met 145pk of diezelfde 2.0 maar dan met 177pk

Citroën en Peugeot hebben exact dezelfde specs bij de elektrisch aangedreven busjes als Fiat, dus daar gaan we niet veel verder op in. Peugeot biedt wel andere verbrandingsmotoren aan. De Partner is te koop met 110pk benzine of 100 of 130pk diesel. De Expert draagt een 120, 145 of 180pk diesel met zich mee en de Boxer… ook. Er komt overigens ook een waterstof-aangedreven Expert.

Citroën heeft dezelfde brandstof specificaties als Peugeot en Opel zegt nog lekker helemaal niks. Al kunnen we raden waar dit naartoe gaat.

Alhoewel deze facelift vrij uitgebreid is geweest, is het toch weer het kontje dat wordt vergeten. Dat vinden wij jammer. Wij willen dan ook uitdragen: ga door met nieuwe functies inbrengen, het leven van mensen vergemakkelijken met nieuwe hulpsystemen en vooral met auto’s opfrissen, maar, vergeet de achterkant niet!

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *