Autolympische spelen klimmen

Vele fabrikanten claimen goede offroaders te maken, maar welke fabrikant maakt nou de beste klimmer? Wij zetten zes landen tegen elkaar in onze Autolympische spelen om daar achter te komen. Na het gewichtheffen en de marathon is het nu dus tijd voor de klimmers. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de maximale aanloophoek van de auto. Een overzicht van de deelnemers.

Italië – Fiat panda 4×4 Cross

Fiat Panda 4×4 Cross

We beginnen met één van de kleinere deelnemers in het veld, de Fiat Panda 4×4. Vergis je echter niet, deze berggeit maakt al jaren de dienst uit in de bergen van Italië. Met een kleine bodykit, vierwielaandrijving en een beschermende plaat onder de voorbumper zijn de Italianen klaar om te klimmen.

Frankrijk – Peugeot 3008

Peugeot 3008

Peugeot’s laatste ervaringen met het onverhard komen specifiek van dit model. De Peugeot 3008 DKR was weliswaar meer gebaseerd op de 3008 dan een echte variant ervan, toch weet de personenvariant nog een behoorlijke klim te maken. Het land van Mont Blanc en de bolletjestrui hoopt dan ook een goede indruk te kunnen maken met haar inzending.

Japan – Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Van alle SUV’s uit Japan, Toyota’s, Subaru’s Nissan’s is het uitgerekend het kleine Suzuki dat ze allemaal voorbij klimt. De minstens even kleine Suzuki Jimny weet anno 2021 nog steeds vriend en vijand te verbazen. Kracht en formaat zijn niet altijd het antwoord bij onverhard rijden. Suzuki speelt daar perfect op in door een filosofie van gewichtsbesparing en compacte afmetingen te hanteren. Door de zeer korte overhang aan de voorkant beloofd het veel goeds voor het thuisland.

Zuid-Korea – SsangYong Rexton

SsangYong Rexton

Van alle merken die nog enigszins bekend zijn uit Zuid-Korea, is SsanYong wellicht de onbekendste. Toch kan het op het gebied van klimmen, andere lokale autofabrikanten verslaan. De SsangYong Rexton is een flinke SUV met een idem dito bodemspeling. Dit in combinatie met een korte neus geeft het een voorsprong tegen concurrenten Hyundai en Kia.

Duitsland – Mercedes G klasse

Mercedes G klasse

Misschien wel de meest bekende offroader uit Duitsland. De Mercedes G klasse is na 40 jaar aan facelifts eindelijk volledig vernieuwd. Het nieuwe model behoudt gelukkig de bekende vorm en rijeigenschappen van het voorgaande model. Dat betekend een korte overhang aan de voor- en achterzijde en een flinke bodemspeling. Dat de G klasse inmiddels meer te zien is in Londen dan in het leger heeft dit aspect niet veranderd.

Verenigde Staten – Jeep Rubicon

Jeep Rubicon

Twee legendarische namen verbonden in één bijzondere auto. De Jeep Rubicon is vernoemd naar de Rubicon trail. Een favoriete bestemming van menig Jeep eigenaar, de Jeep Wrangler Rubicon doet zijn naam eer aan door de Offroad cultuur af fabriek te leveren. Dat betekend onder andere dat grote terreinbanden en een sperdifferentieel standaard zijn inbegrepen.

Het resultaat

1. Jeep Rubicon 44 graden

2. Suzuki Jimny 37 graden

3. Mercedes G klasse 31 graden

4. Fiat Panda 4×4 Cross 24 graden

5. SsangYong Rexton 20.5 graden

6. Peugeot 3008 20 graden

Na een dappere strijd tijdens het klimmen is het Duitsland dat op de derde plek is geindigd met de G-klasse. Op plek twee vinden de grote kleine verrassing, de Suzuki Jimny. En op plek 1 met een flinke voorsprong is de Jeep Rubicon.

Met nog 1 ronde te gaan zijn de standen als volgt.

Het laatste onderdeel is alweer in zicht, en zal snel dichterbij komen. De 400 meter sprint is voorbij voordat je het door hebt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *