Peugeot 208 in het nieuw

Peugeot 208 EV

Nog voordat de Autosalon van Genève zijn deuren heeft geopend, zet Peugeot alvast de nieuwe 208 in de spotlights. Op de prijzen na heeft het Franse merk alle informatie vrijgegeven. Komende herfst vindt de marktintroductie plaats.

Design naar een hoger plan

Met de 508 maakte Peugeot duidelijk een nieuwe designrichting te hebben gekozen, en dat plan wordt doorgezet met de gloednieuwe 208. De grille is van groot formaat, maar nog opvallender zijn de lichtunits met een kenmerkende klauwafdruk. De LED-dagrijverlichting is verticaal gepositioneerd en net boven de grille prijkt een 208-badge. Kortom, qua exterieurdesign zet Peugeot een grote stap voorwaarts.

De interieurvormgeving wordt grotendeels bepaald door de nieuwe generatie i-Cockpit. Je weet wel: dat compacte, overzichtelijk instrumentarium. Voortaan worden de tellers in 3D getoond, wat voor een fraaie weergave zorgt.

Daarnaast springt het centraal geplaatste touchscreen in het oog. Afhankelijk van de gekozen uitvoering, is hij 5, 7 of 10 inch. Ten slotte is de nieuwe 208 voorzien van tuimelschakelaars voor de belangrijkste functies.

Ook 100% elektrisch

De nieuwe Peugeot 208 beschikt over nieuwe, betere techniek. Zo staat de auto op het nieuwe CMP-platform, dat o.a. een gewichtsbesparing van 30 kg oplevert. Ook draagt het bouwpakket bij aan een betere aerodynamica, dankzij een gladdere bodemplaat en elektronisch aangestuurde luchtinlaten.

Dat de 208 voortaan ook leverbaar is als 100% elektrische variant, is misschien wel het allergrootste nieuws. Het model heet e-208 en heeft 136 pk aan vermogen en 260 Nm koppel. Echter, de actieradius is in het geval van een elektrische 208 het belangrijkste. De e-208 is voorzien van een 50 kWh-accupakket en heeft een rijbereik van 340 km volgens de WLTP.

Drie benzineversies, één diesel

Gelukkig is de nieuwe 208 er ook met de bekende benzine- en dieselmotoren. Het benzineprogramma omvat de PureTech 75 (vijfbak), PureTech 100 (zesbak of EAT8-automaat) en PureTech 130 (EAT8-automaat). Dieselrijders kunnen niet kiezen. Zij moeten het stellen met een moderne 1.5 liter BlueHDi 100, in combinatie met een handmatige zesversnellingsbak.