In de wereld van de geëlektrificeerde SUV is de keuze tegenwoordig enorm. De nieuwste keuze komt in de vorm van de nieuwe Opel Grandland. Hoger, langer en breder dan zijn voorganger. Specifiek ontwikkeld voor de EV-markt staat de Grandland op het STLA-platform van moederbedrijf Stellantis.

STLA-platform

Dankzij het STLA-platform van Stellantis kan de gigant elektrische auto’s aanbieden die ook bedoeld zijn als elektrische auto’s. Voorheen zijn dit in veel gevallen modellen geweest die er een elektromotor en accu pakket bij kregen. De Opel Grandland is niet de eerste van Sellantis die op dit platform de wegen op mag. Die eer behoort aan de Peugeot e-3008 waar we al eens mee reden.

In de Grandland meet het accu-pakket 98 kWh. Groot genoeg voor een WLTP bereik van 700km. Dankzij een nieuwe, efficiënte elektromotor. Door een plat ontwerp van de accu is er meer ruimte in het interieur gecreëerd. Hierover later meer.

Groots exterieur

Zoals benoemd is de nieuwe Opel Grandland groter dan de eerste generatie Grandland. De nieuwe meet een indrukwekkende 1,90 meter breed, 4,65 meter lang en 1,66 meter hoog. Dat betekent dat deze generatie 64mm breder, 173mm langer en 19mm hoger is dan de vorige. Toepasselijke 20-inch velgen maken het grootse postuur af.

Niet alleen het formaat van de Opel Grandland is groter. Opel heeft zijn best gedaan die grootsheid overal terug te laten komen. Als we een kijkje nemen naar de koplampen van de nieuwe SUV, dan laat Opel weten dat er 51.200 Ledjes in verwerkt zijn. 26.100 per koplamp. Een enorme hoeveelheid en natuurlijk allemaal voor een scherper beeld. Of dit in de praktijk ook zichtbaar is kunnen we op het moment niet zeggen. Net zoals bij Matrix-koplampen kan de Grandland afhankelijk van overig verkeer het lichtbeeld “snijden”. Hopelijk hebben andere weggebruikers dus niet ineens 51.200 Led lichten te verwerken. Andere verlichtingselementen zijn als volgt: het Opel “Blitz” logo is permanent verlicht op de voorbumper. Net zoals het woord “Opel” op de kofferbakdeksel.

Ruim interieur

Dankzij een slim verpakt accu-pakket is de ruimte in het interieur gegroeid. Opel laat in het persbericht weten dat de ruimte niet alleen te danken is aan het accu-pakket. Ook slimme plaatsing van bepaalde elementen moeten een gevoel van ruimte geven. Ventilatie roosters die in de deur geplaatst zijn in plaats van het dashboard is daar een voorbeeld van. In totaal is er tot 35 liter extra ruimte beschikbaar, aldus Opel. Een leuke extra toevoeging is de zogenaamde Pixel Box. De semitransparante doos geschikt voor bijvoorbeeld een telefoon zou ervoor moeten zorgen dat je de spullen in de doos niet meer vergeet. Iets wat gegarandeerd wel gaat gebeuren.

Een andere toevoeging in het interieur is het 16-inch, naar de bestuurder gerichte scherm. Gezien de grote van het scherm is het fijn dat deze in een soort donkere modus gezet kan worden. Opel noemt het “pure mode”. Iets wat moet helpen met concentratie. Wat naar onze mening het beste detail van het interieur is? Het feit dat veelgebruikte functies zoals climate-control nog gewoon te bedienen is met een knop.

We hebben al genoemd dat Opel 35 liter aan extra ruimte heeft kunnen vinden. Het Duitse merk laat weten dat de ruimte met de achterbank neergeklapt 1641 liter bedraagt. Als laatste, en voor sommige zeer belangrijk. Al het gebruikte stof dat te vinden is in het interieur van de Grandland is gemaakt van 100% gerecyclede materialen.

Verschil moet er zijn

Voor mensen die nog niet helemaal klaar zijn voor volledig elektrisch rijden, heeft Opel 2 opties.  Er is de Grandland PHEV met een elektrische actieradius tot 85km (WLTP) of de Grandland Hybrid met 48V-technologie. Beide komen met een conventionele verbrandingsmotor.

Op het moment van schrijven heeft Opel nog geen prijs aangekondigd voor de nieuwe Grandland. Zodra we die kunnen delen zullen we dat zeker doen. Ook is er vooralsnog geen data genoemd waarop we Opels nieuwste topmodel kunnen verwachten. Het merk laat alleen trots weten dat de nieuwe Opel Grandland is ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Duitsland. Hoewel het platform dus van Stellantis komt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *