Ook weleens gefrustreerd opnieuw ingeparkeerd omdat de eerste, tweede of zelfs derde keer niet is gelukt? Dan kun je alvast gaan sparen voor een Hyundai die zijwaarts in een fileparkeervak kan rijden. Het innovatieve e-Corner systeem zorgt voor eindeloze mogelijkheden en dus vrijheid voor de richting waarop jij wil rijden. Straatje keren, fileparkeren en obstakels ontwijken zullen nooit meer hetzelfde zijn!

Alle rijrichtingen

Omnidirectioneel is een lastig woord, maar betekent eigenlijk ‘in alle richtingen’. Auto’s zoals wij die nu kennen bewegen alleen vooruit en achteruit. De hoek van de voorwielen veranderen om zo in een radius, ookwel bocht genoemd, te rijden. Tegenwoordig zijn er ook personenauto’s die de achterwielen licht meesturen om zo de draaicirkel te verkleinen. Renault heeft bijvoorbeeld het 4Control-systeem waarbij de achterwielen op hoge snelheid meesturen en bij lage snelheid tegensturen.

De Ioniq 5 met het e-corner systeem op CES 2024.

Hyundai e-Corner

Bij drukke, lastige parkeersituaties zoals overvolle parkeerterreinen of fileparkeren in smalle straten zou het fijn zijn om je auto zijwaarts te bewegen. Als je een doodlopende straat in rijdt, moet je of keren of achteruit rijden. Hoe fijn zou het zijn als je auto dan om zijn eigen as kan draaien en je vervolgens vooruit weg kunt rijden. Al deze functionaliteiten zitten verstopt in de innovatieve wielen van het e-Corner systeem. De aandrijving, ophanging, het remsysteem en het sturen in alle richtingen zit daarin verwerkt. De rest van de auto wordt hierdoor nog simpeler, maar het wiel is wel in complexiteit toegenomen. Verwacht overigens niet dat je straks op volle snelheid, zijwaarts over de snelweg kan rijden. Deze technologie is puur bedoeld voor lastige verkeerssituaties op lage snelheid.

Hyundai werkt hiervoor samen met een bedrijf uit de eigen holding, Hyundai Mobis. Dit bedrijf maakt allerlei automotive onderdelen en ontwikkelt nieuwe technologie op de R&D afdeling. Voor het testen met het e-Corner systeem gebruiken ze de nieuwe Hyundai Ioniq 5.

Het in- en uitrijden van een parkeervak was nog nooit zo makkelijk!

Toekomst

Heeft deze techniek toekomst? Waarschijnlijk wel. Het wordt al veelvuldig toegepast binnen de robotica. Zelfrijdende robots kunnen op deze manier in kleine ruimtes manoeuvreren. De eerste concepten van Hyundai kwamen in 2018 al naar buiten. Begin deze maand heeft Hyundai het e-Corner systeem tentoongesteld op het technologie evenement CES in Las Vegas. Voordat je deze technologie in het echt kunt bewonderen, moet je ten minste wachten tot volgend jaar.

Prototypes uit het verleden, gemaakt door Hyundai Mobis.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *