Tijdens de IAA van 2021 heeft Mercedes een flink aantal nieuwe modellen meegenomen. Waarbij er een grote focus ligt op Mercedes’ elektrische aandrijflijnen onder het EQ-label. Daarnaast heeft het Duitse merk ook de eerste hybride variant van een AMG-model gepresenteerd. In onderstaande artikel zullen we de volledig nieuwe modellen benoemen.

Mercedes EQE 350

De blikvanger van de Mercedes EQE 350 is toch wel het Hyperscreen dat draait op het MBUX-systeem. Het hyperscreen bestaat uit verschillende schermen. Mercedes gebruikt echter één plaat, waardoor de indruk ontstaat dat het volledige dashboard bestaat uit één groot scherm.

Met accupakket scoort de Mercedes ook indrukwekkende cijfers. De EQE maakt gebruik van een 90 Kwh accupakket. Hiermee is bereik haalbaar van 611 kilometer volgens WLTP normen. De elektrische motor die aan het accupakket gekoppeld is, is goed voor 565 (!) Nm aan koppel en 292 Pk. Tot welke prestaties de EQE hiermee in staat is, wordt echter niet benoemd. Voor mensen die bang zijn alsnog bereik tekort te komen; Mercedes geeft op dat er in 15 minuten tot 250 kilometer ‘getankt’ kan worden.

Opvallend detail; Ruitenwisservloeistof bijvullen gaat niet meer door het openen van de kofferbak, maar via een speciaal klepje, verwerkt in het voorspatbord.

Later komen er meerder varianten beschikbaar, waaronder een vierwielaangedreven versie.

Mercedes EQS AMG 53

In juni berichtten wij al over de reguliere Mercedes EQS. Nu is daar het eerste elektrische officiële AMG model bijgekomen in de vorm van de EQS AMG 53. Dit vierwielaangedreven kanon is goed voor een 0-100 tijd van 3,4 seconden. Naar goed Duits gebruik is de topsnelheid begrensd op 250 kilometer per uur. Met name dit laatste is voor een elektrische auto opmerkelijk, omdat de meeste fabrikanten ervoor kiezen om de elektrische modellen te begrenzen op veel lagere snelheden. Om de prestaties nog meer luister bij te zetten, is de EQS AMG voorzien van sound engineering. Die een ‘sportief’ elektrisch geluid zouden moeten toevoegen aan de rijervaring.

De EQS AMG maakt gebruik van een 107,8 Kwh accupakket. Wie zuinig aandoet heeft een bereik van 526 tot 580 kilometer. Bijladen gaat vervolgens weer met maximaal 200 Kw via DC laden.

Mercedes-AMG GT 63S E Performance

Naast de grote focus op elektrische modellen, heeft Mercedes ook nog een ‘ouderwets’ model op benzine. Met de AMG GT 63 S, pakt Mercedes ook direct flink uit. De E-performance in de naam, geeft aan dat er gebruik gemaakt wordt van hybride techniek. Hierdoor heeft deze AMG een gecombineerd vermogen van 843 Pk. Meer opvallend is het bizar hoge koppel van 1470 Nm! De 4 liter V8 wordt namelijk ondersteund door een elektromotor. Het accupakket lijkt geen ander doel te dienen dan meer en direct leveren van vermogen. De plug-in hybride kan namelijk maar maximaal 12 kilometer elektrisch rijden. Toch zorgt deze ondersteuning voor een flinke upgrade in vermogen (204 Pk). Hierdoor is een 0-100 tijd mogelijk van 2,9 seconden en de 200 wordt bereikt in minder dan 10. Pas bij een on-Duitse snelheid van 316 kilometer per uur stopt het feestje.

Mercedes C-Klasse Estate All-Terrain

Nog meer brandstofnieuws van Mercedes. Op de IAA kwam het Duitse merk ook met een All-Terrain variant van de C-Klasse. Hiermee zijn ze verder gegaan dan enkel wat zwart plastic stripjes over de bumpers. Iedere variant is namelijk standaard voorzien van Mercedes’ 4Matic vierwielaandrijving. Daarnaast heeft Mercedes ervoor gekozen om de All-Terrain uitvoering meer bodemvrijheid te geven, zodat een zandpad niet direct resulteert in een schrapende bodemplaat. Om de All-Terrain nog meer off-road waardig te maken is er een extra rij-modi toegevoegd in het Dynamic Select menu; Offroad en Offroad+. Waarbij de laatste is voorzien van Downhill Speed Regulation. Dit systeem vertraagd de snelheid van de C-klasse tijdens een steile afdaling tot een veilige snelheid.

Er komen twee motoren beschikbaar voor de C-klasse All-Terrain. Beide varianten maken gebruik van enige mate van elektrificatie. Het betreft hier echter geen plug-in hybride, maar een mild-hybrid. Door middel van dit systeem springt de 48V accu bij op het moment van bijvoorbeeld wegrijden of dat de verbrandingsmotor hierom vraagt. In totaal kan de elektrische motor 15 kW extra leveren oftewel ongeveer 20 Pk.

De benzine variant is een 1.5 liter vier cilinder. Goed voor 204 Pk en 300 Nm aan koppel. De Diesel is een 2.0 liter viercilinder, met een vermogen van 200 Pk, terwijl het koppel uitkomt op 440 Nm. Nederlandse prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend gemaakt. Mocht het model op de Nederlandse markt komen, zal het gezien het ontbreken van een plug-in hybride systeem, in combinatie met de Nederlandse wetgeving een zeldzame verschijning worden.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *