Citroën heeft de vernieuwde C5 Aircross gelanceerd. Daarmee is het complete modellenaanbod in twee jaar tijd op de schop gegaan. De C5 Aircross is er nu als hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. En hij is direct te bestellen.

Wat mag het kosten?

De HYBRID 145 begint bij € 37.990. De elektrische versie staat vanaf € 39.490 in de prijslijst. De plug-in volgt later, maar gaat op papier richting de € 42.490. Wie liever net iets meer wil, kan kiezen voor uitvoeringen als PLUS, BUSINESS of MAX – tegen oplopende bedragen. Alles is rijklaar geprijsd, dus geen verrassingen bij de dealer. Althans, niet op papier.

Keuze te over

De C5 Aircross komt als HYBRID 145, een 1.2-liter benzinemotor met 48V-ondersteuning en een nieuwe automaat met dubbele koppeling. Samen goed voor 136 pk, met een korte elektrische boost als je ‘m nodig hebt. De volledig elektrische ë-C5 Aircross levert 210 pk en heeft een bereik van 520 kilometer. Later dit jaar komt daar een versie bij met 230 pk en een actieradius tot 681 kilometer. Voor wie echt geen tijd wil verliezen bij het laadstation.

Dan is er nog de Plug-in HYBRID 195. Die combineert een 1.6-liter turbomotor met een elektromotor, samen goed voor 195 pk. Elektrisch kom je gemiddeld 86 kilometer ver, in de stad zelfs meer dan 100. De plug-in is later dit jaar leverbaar. Niets baanbrekends dit keer voor Citroën, de aandrijvingen zijn bekend van Stellantis. Hoewel niet gigantische dramatisch er moet gezegd worden dat ze prima werken. En dat is ook wel wat waard.

Rij als een… Citroën!

Wat blijft, is het beroemde comfort. Citroën heeft zijn Advanced Comfort-programma verder verfijnd. De vering met Progressive Hydraulic Cushions laat kuilen en verkeersdrempels verdwijnen alsof je in een zwevend tapijt zit. De stoelen zijn opnieuw ontworpen, met meer schuim en nog zachtere bekleding. Alles aan het interieur straalt rust uit. Je hoeft geen liefhebber te zijn om hier ontspannen van te worden.

Meer ruimte

De nieuwe C5 Aircross is flink gegroeid. In de lengte scheelt het zestien centimeter, de wielbasis werd zes centimeter langer. Dat levert aanzienlijk meer beenruimte op achterin, al blijft het de vraag hoeveel passagiers dat écht opvalt. De bagageruimte groeide mee en biedt nu tussen de 565 en 1.668 liter, afhankelijk van de stand van de achterbanken. Genoeg voor vakantie met het hele gezin, of voor wie gewoon graag veel meeneemt ‘voor de zekerheid’.

Scherm en spraak

Blikvanger van het interieur is het nieuwe 13 inch Waterfall Touchscreen, een verticaal scherm dat naadloos in de middenconsole zit verwerkt. Het is het grootste HD-scherm dat Stellantis ooit leverde, en dat zegt wat. Draadloze koppeling met je telefoon gaat vanzelf, en opladen doe je gewoon op het inductie-laadplateau. Er is nu ook een spraak assistent – “Hello Citroën” – die dankzij ChatGPT eindelijk snapt wat je bedoelt. Althans dat is de bedoeling, in de praktijk pakt dat vaker dan niet net iets anders uit dan dat je bedoelt hebt.

Standaard alles erop en eraan

De uitrusting is, zoals gebruikelijk bij Citroën, opvallend compleet. Comfortstoelen, instelbare vering, grootlichtassistent, verkeersbordherkenning, parkeersensoren en adaptieve cruise control – het zit er allemaal op. Ook zaken als climate control, keyless start, verwarmbare spiegels en velgen van 18 of 19 inch hoef je niet aan te vinken. En ja, hij kan ook snelladen tot 160 kW. Handig voor wie altijd te laat vertrekt.

Acht jaar gemoedsrust

Citroën biedt standaard de zogeheten ‘We Care Garantie’: tot acht jaar of 160.000 kilometer dekking op mechanische en elektrische onderdelen, zolang je je onderhoud bij de officiële dealer laat doen. Elk jaar komt er dan automatisch een jaartje bij. Banden, ruitenwissers en andere slijtageonderdelen vallen er niet onder – maar daar had je waarschijnlijk al op gerekend.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *