Nieuwe Audi RS 5 Coupé: nu met zescilinder

Audi RS 5 Coupé 2017

Audi toont veel nieuwe, sportieve modellen in Genève. Na de onthulling van de RS 3 Sportback, presenteert het Duitse merk nu de nieuwe RS 5 Coupé. Onder de kap huist voortaan een zescilinder en geen V8-krachtbron meer.

Oogt als een échte RS

De RS 5 Coupé heeft de uitstraling van een écht RS-model. Dit is te zien aan onder meer de grote Singleframe-grille, forse luchtinlaten aan de voorzijde, diffuser achter en het RS-uitlaatsysteem met dubbele eindpijp. Standaard staat de nieuweling op 19 inch lichtmetalen velgen, maar dat is optioneel te vergroten naar 20 inch. Ook een optie: Matrix LED-lichtunits.

Koolstofvezel is wat je ziet

Het interieur is eveneens voorzien van een sportieve sfeer. Koolstofvezel siert het dashboard, de middenconsole en deurpanelen, terwijl Alcantara het sportstuur met schakelpeddels omhuld. Deze stof zien we ook, samen met lederen bekleding, op de binnenzijde van de portieren. Opvallend zijn de rood gekleurde stiknaden, die je op de sportstoelen en het stuurwiel tegenkomt.

Geen V8, wel een V6

Zoals in de inleiding al stond vermeld: geen V8-motor meer voor de Audi RS 5 Coupé. Voortaan schuilt een 450 pk sterke 2.9 liter TFSI zescilinder in het vooronder. Het maximumkoppel van dit blok komt neer op 600 Nm, dat 170 Newtonmeter meer is dan zijn voorganger. 

De acceleratie van 0 naar 100 km/h is in 3,9 seconden geklaard. Wanneer het optionele Dynamic Package wordt aangeschaft, bedraagt de topsnelheid 280 km/h (standaard: 250 km/h).

Het brandstofverbruik is, in vergelijking met de vorige generatie, 17% gedaald. Dit is te danken aan de zescilinder motor i.p.v. V8, maar ook een gewichtsreductie van 60 kg draagt hieraan een bijdrage. De RS 5 Coupé heeft 8,7 liter per 100 km nodig (CO2: 197 g/km).