Over-the-air’updates (OTA) in auto’s leek een geweldige uitvinding: altijd de laatste versie van de software en navigatie. Steeds meer schijnt echter de verborgen agenda van autofabrikanten door: opties worden verborgen achter een abonnement. Het verst gaat Mercedes-Benz. Wil je het volle aantal pk’s gebruiken? Dat gaat je kosten!

Het is iets waar elke autofabrikant brood in ziet en wat geen enkele automobilist wil: een abonnement voor bepaalde opties in je auto. Duitse autofabrikanten, zoals BMW en Mercedes, begonnen ermee, maar ook Toyota heeft al een proefballonnetje opgelaten. Ondanks felle protesten lijkt de opmars van de abonnementen niet te stoppen.

Acceleration increase

In Amerika moeten klanten van Mercedes-Benz betalen om bij de elektrische EQ-modellen het volledige potentieel van de auto te gebruiken. In feite komt het er op neer dat je auto softwarematig afgeknepen wordt, tenzij je jaarlijks geld betaalt. En niet weinig ook: in Amerika verwacht Mercedes dat je $1200 per jaar aftikt bovenop de aanschafprijs van de auto.

Je hebt een Mercedes EQE, maar wil je een snelle? Dan moet je bijbetalen!

Via het ‘acceleration increase’-abonnement, dat je online kunt afsluiten, krijgt je auto meer vermogen in de Dynamic rijmodus. Het vermogen dat je erbij krijgt, is geen kattepis: de Mercedes EQE bijvoorbeeld gaat in Amerika met het abonnement van 288 naar 349 pk, maar liefst 61 pk of ruim 21% meer vermogen erbij! Volgens Mercedes schaaf je met het abonnement zo’n 1 seconde van je 0 tot 100-tijd af.

Update: we hebben Mercedes-Benz Nederland gevraagd of een dergelijk abonnement er ook in Nederland gaat komen. Het merk liet ons weten dat er voorlopig geen plannen voor zijn. Dat is echter niet omdat Mercedes-Benz het niet wil: Europese wetgeving verbiedt deze constructie op dit moment. Dankzij de minder strikte wetgeving in de Verenigde Staten is het daar wel mogelijk.

Protest

Als automobilist moet je dit helemaal niet willen. Een auto die je koopt, moet van jou zijn. De opties die in jouw auto zitten, moeten te gebruiken zijn. Al helemaal wil je niet dat het vermogen kunstmatig geknepen wordt. Het is een soort gijzelen: jij koopt onze auto, maar je kunt hem pas in zijn volledig potentieel gebruiken als je ons extra geld geeft.

Stoelverwarming!
Wil je warme billen? Alleen als je betaald hebt!

In Amerika hebben dit soort plannen al tot flinke protesten geleid. Toen BMW aankondigde dat stoelverwarming voortaan alleen nog gebruikt kon worden als je maandelijks geld betaalde voor een abonnement, leverde dit tot veel rumoer. Uiteindelijk zag BMW zich genoodzaakt via een speciaal persbericht de gemoederen tot bedaren te brengen.

Betalen om te rijden

Steeds meer autofabrikanten laten hier en daar voorzichtig het woord ‘abonnement’ vallen. In Zuid Korea is het bijvoorbeeld al enigszins gebruikelijk. Nu nog kun je met een extra betaling opties aanzetten die oorspronkelijk niet gekocht zijn met de auto. In veel gevallen is zo’n optie, zoals stoelverwarming, namelijk wel ingebouwd. Dit is goedkoper dan twee soorten stoelen inbouwen. Softwarematig wordt die optie dan uitgezet, en met een betaling kun je die aanzetten.

Eerder liet bijvoorbeeld Toyota al blijken dit om te willen draaien. Wil je bijvoorbeeld stoelverwarming, of de camera’s van de auto gebruiken als dashcam, dan moet je per maand geld betalen. Betaal je niet, dan kun je de optie niet meer gebruiken. Voor autofabrikanten een manier om extra te verdienen aan elke verkochte auto, maar voor de consument is het een slechte zaak.

Wat koop je precies als je een auto koopt? Betaal je voor opties die erop zitten maar die je alleen kunt gebruiken als je een abonnement neemt? Kun je een auto überhaupt met opties verkopen? Eerst ging het alleen nog over opties, nu verbergt Mercedes-Benz al een deel van het vermogen achter een abonnement. Feitelijk koop je dus een afgeknepen auto. Moet je straks blijven betalen om überhaupt te mogen rijden?

Gelukkig heeft mijn auto nog geen over-the-air updates. Als ik het zo lees, moet ik dat bezit nog even koesteren.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *