Een aantal jaar geleden schreven we al dat botsproeven vrijwel alleen gedaan werden met dummy’s met een mannelijk lichaam. Hoewel dit nog steeds grotendeels het geval is, is de wereld langzaam aan het veranderen. Mercedes-Benz gebruikt bijvoorbeeld verschillende crashtestdummy’s. Desondanks is er voor vrouwen nog veel te winnen.

Vrouwen hebben bij een ongeval tot 17% meer kans om te overlijden aan hun verwondingen in vergelijking met mannen, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Dit komt voor een deel omdat veiligheidssystemen getest worden met dummy’s die gebouwd zijn om het mannelijk lichaam na te bootsen. Vrouwen zijn echter niet hetzelfde gebouwd: de heupen, bekken en het torso zijn anders. Een veiligheidsgordel die mannelijke heupen tegenhoudt bij een ongeval werkt hierdoor misschien minder goed bij een vrouw.

Letselrisico’s

Mercedes-Benz gebruikt bij botsproeven 120 verschillende dummy’s in 21 varianten. Dit zijn niet alleen mannen, melden ze trots in een persbericht – alsof dit iets heel speciaals is. De dummy’s variëren van een baby van 3,5 kilo tot een man van 100 kilo (Mercedes-Benz zegt dat minder dan 5% van de mannen zwaarder is dan dat). Ook een aantal vrouwelijke dummy’s ondergaat botsproeven.

Allerlei soorten dummy's voor botsproeven

Deze dummy’s hebben vrouwelijke borsten en heupen. De meetpunten, dat zijn er 150, zijn hierop toegespitst. Belangrijker is dat de gemeten krachten tijdens botsproeven worden afgezet tegen grenswaarden die van toepassing zijn op vrouwen. Dit vertaalt zich in letselrisico’s die anders zijn dan bij mannen. Autofabrikanten zullen dus met verschillende soorten dummy’s – en dus mensen – rekening moeten houden.

Amerika voorop

Mercedes-Benz meldt dat het al twintig jaar een dummy met vrouwelijke kenmerken gebruikt voor botsproeven. Deze is 1,50 m lang en 49 kilo zwaar. Opvallend, want velen zullen de lengte en het gewicht van de dummy eerder toewijzen aan een tiener, niet aan een volwassen vrouw. Hoewel het natuurlijk goed is dat Mercedes-Benz sinds begin van deze eeuw ook de vrouw als inzittende heeft erkend, tonen de specificaties van de dummy juist het probleem aan: met de specificaties van een gemiddelde volwassen vrouw is erg lang niet getest.

Crashtestdummy's van Mercedes-Benz

Gelukkig verbetert de situatie, al zij het langzaam. Ondertussen is er wetgeving die autofabrikanten verplicht ook de vrouwelijke helft van de populatie mee te tellen. Bovendien testen onderzoeksorganisaties steeds vaker met ook vrouwelijke dummy’s, zodat fabrikanten het niet kunnen nalaten vrouwen te negeren bij botsproeven. Opvallend genoeg loopt de Verenigde Staten hierin voor op Europa. Het land waarin vrouwenrechten constant onder druk staan, verplicht autofabrikanten wel proeven met botsingen van opzij uit te voeren met vrouwelijke dummy’s. In Europa hoeven fabrikanten dit nog altijd niet.

Grote auto’s

Interessant genoeg zegt Mercedes-Benz dat vrouwen in een moderne auto even goed beschermd zijn als mannen. Dit komt volgens het merk omdat passagierscompartimenten veel stabieler zijn geworden. Inzittenden zijn dus veel beter beschermd, ongeacht hun geslacht. Moderne autogordels passen hun krachtcurve aan op de inzittende, zodat deze bij een vrouw anders reageert dan bij een man. Ondanks dat er meer getest wordt met mannelijke dummy’s zouden vrouwen hierdoor niet meer kans hebben gewond te raken bij een ongeval.

Desondanks blijkt uit onderzoek dat vrouwen bij een ongeval vaker letsel oplopen dan mannen. Volgens Mercedes-Benz komt dat omdat vrouwen vaker in oudere, kleinere auto’s rijden. Je kunt dat ook omdraaien. Misschien zouden vrouwen een stuk veiliger zijn als mannen niet in van die grote auto’s zouden rijden?

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *