Nadat Maserati vorig jaar met de Ghibli Hybrid haar eerste hybride auto maakte, is de Italiaanse drietand weer terug met een nieuw recept. Ditmaal verschijnt de nieuwe Maserati Hybrid-aandrijflijn in SUV-vorm, namelijk in de Maserati Levante Hybrid. Maserati doelt hiermee hoopvol op een kijkcijferkanon, want: hybride, SUV en Italiaans, wat wil de moderne mens nog meer?

Maserati Levante Hybrid rijdend op brug

De Levante Hybrid maakt een schokkende verbetering

De Levante was tot op heden alleen te koop met de 3.0 V6 diesel- en benzinemotoren. Sporadisch kochten mensen ook de V8. Maar aangezien het milieu steeds meer om de hoek komt kijken, vindt Maserati het nu tijd voor een tweede sprong voorwaarts. De Levante Hybrid wordt voortgeslingerd door een tweeliter viercilinder, gekoppeld aan een 48V mild-hybrid-systeem. Die aandrijflijn is al bekend van de Ghibli Hybrid die vorig jaar uit kwam.

Interieur, doorzicht rechter zijruit voorportier Maserati Levante Hybrid
De cockpit is voorzien van blauwe stiksels
GT logo, Maserati ventilatieroosters
Blauwe accenten in de drie kenmerkende zijroosters onder het GT-badge

De prestaties van de nieuwe aandrijflijn zijn verrassend goed, op papier tenminste. Maserati spreekt over een uitstootvermindering van maar liefst 18 procent. Ondanks dat blijft de paardenstal nog bijna evengoed gevuld als bij de benzine V6 met dubbele turbo. Met 25pk minder levert de Hybrid wat power in, maar de 0-100 tijd is met exact 6 seconden gelijk aan het basismodel. Daarnaast is de Hybrid ook lichter dan zijn benzinebroer én hij heeft een betere gewichtsverdeling. Volgens Maserati is de Levante Hybrid nu wendbaarder dan eerst, in hoeverre dat kan bij een 2.2 ton wegende SUV.

Zullen mijn trommelvliezen het Maseratigeluid herkennen?

Maak je niet druk, je zal nog steeds duidelijk merken dat er een Maserati aan komt rijden. De tweeliter zal volgens Maserati zelf een duidelijk herkenbaar Maseratigeluid maken. En dat zónder het gebruik van speakers of versterkers. Ze stellen dat iedereen die een Maserati rijdt, begroet moet worden met het karakteristieke Italiaanse gebrul dat we gewend zijn. Of het geluid vergelijkbaar zal zijn met de prachtsymfonie van de vorige generatie Quattroporte valt te betwijfelen, maar we weten allemaal hoe lekker een Italiaanse vierpitter kan klinken.

Achterzijde Maserati Levante Hybrid
Nergens Hybrid-logo’s te bekennen op de achterzijde
Linker voorzijde Maserati Levante Hybrid

GT-trim geeft de Levante meer bling bling

De Levante Hybrid is te herkennen aan de blauwe details. Die zijn terug te vinden in de drie zijopeningen, zoals we die van Maserati kennen. Maar ook op de remklauwen, de logo’s en in het interieur. De stoelen zijn afgewerkt met een blauw stiksel en het geüpdatete infotainmentsysteem heeft een nieuw Maserati Hybrid-logo. Naast de nieuwe Hybrid is er ook een nieuw trimlevel geïntroduceerd, de GT. De GT-modellen zullen meer moois hebben aan de binnen- en buitenkant. Zo krijg je nieuwe logo’s, meer chroom in de grille en een luxer interieur. De prijzen van zowel de Hybrid als de GT zijn nog niet bekend, maar verwacht in Nederland een prijskaartje van meer dan 100.000 euro bij de Maserati Levante Hybrid.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Daan Weber schreef:

    Helaas verdwijnen de grote motoren uit het straatbeeld, vooral nu steeds meer consumenten kiezen voor groen. Daarnaast staat Maserati natuurlijk wel bekend door lekker hun eigen ding te doen, het is alleen de vraag of het werkt of niet. De toekomst zal het leren!

  2. jankemo schreef:

    Toch jammer dat deze Levante op een steeds strenger dieet lijkt te staan. Als compensatie krijg je glanzende sierstrips en blauw garen .
    Terwijl de trend juist alle bling bling loslaat en lak en interieur evolueren richting onze natuurlijke huis interieur kleuren en materialen. Platte Sportkleuren en ingestikte sport-logo’s in een auto-interieur betekenen bovendien een directe waardevermindering. Maar dat is mijn mening. Dat de uitstoot 18% minder is zal wel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *