Lightyear One

De eerste zonneauto komt eraan en die komt uit Nederland! Dat werd ook op het Jeugdjournaal aan al onze kinderen medegedeeld. Ook wij worden door Lightyear warm gehouden om alle stappen die zij zetten mee te maken. Van startup naar scale-up en verder. De auto die 2x minder energie verbruikt dan een Tesla Model S komt eraan!

De Nederlandse scale-up nodigde ons nu uit om te komen kijken naar enkele belangrijke stappen die de afgelopen periode zijn gezet.

Op de Automotive Campus in Helmond is Lightyear alweer gegroeid tot meer dan 100 medewerkers. Er zijn 57 reserveringen gedaan wat betekent dat er al bijna 6,8 miljoen is opgehaald door Lightyear puur uit aanbetalingen.

En het is tijd voor een volgende stap dus vandaag werd ons de nieuwe productiehal getoond. 3000 m2 spierwitte epoxyvloer blinkt nog als nieuw en is klaar om het automerk door te laten groeien in ontwikkeling van de Lightyear One en naar de productie die in 2020 zal gaan starten.

De onthulling van de Lightyear One hebben we eerder al bijgewoond. Stiekem hoopten wij dat we nu al meer van de ‘definitieve’ auto met jullie mochten delen. Maar voor echte plaatjes van het prototype zullen we helaas moeten wachten tot de zomer van 2019. Hier lees je wel alvast onze beschrijving van de productie-auto, opgetekend door onze ‘zusters’ van LeaseAholic. 

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Energietransitie

Lex Hoefsloot, de CEO van Lightyear, ontpopt zich als een ware Elon Musk en stond nog even stil bij het ‘waarom’ van Lightyear en gaat wat verder in op de energietransitie waarin we allemaal zitten. Door verdere elektrificering van met name huis en auto zal de belasting van het netwerk toenemen.

Wijzigingen aan die infrastructuur zal mogelijk het tempo van elektrificering niet aankunnen. Woningen kunnen we voorzien van zonnepanelen om de energievraag van die woning zelf te vervullen. We vergeten echter dat daarmee de energievraag voor vervoer nog niet is opgelost.

Het Lightyear-chassis

Wij spraken met enkele engineers van Lightyear.

De auto is vanaf de basis ontwikkeld als zonneauto. Het dakpaneel alleen al bestaat uit honderden kleine zonnecellen die door eigen ontwikkelde elektronica en regeltechniek het meest optimaal wordt omgezet in het benodigd vermogen. Het bijbehorende accupakket van 60 kWh, dat begint vanaf de voetenruimte van bestuurder en voorpassagier en naar achteren loopt, is voldoende voor een actieradius van 800 km. Er werd ons aangegeven dat er wat interessante ontwikkelingen gaande zijn op het gebied van accutechnologie. De toekomst zal uitwijzen of verdere optimalisatie van het accupakket er voor kan zorgen dat minder ruimte nodig is. Daarmee zou het uiteindelijke gewicht van de auto, momenteel circa 1.300 kg, nog verder afnemen wat natuurlijk weer ten goede komt aan de actieradius.

Doordat niet hele vloer vol ligt met accucellen is de voetenruimte voorin lager. De voorstoelen kunnen daardoor dus ook op een lager frame worden gemonteerd en daarmee kan de auto in het geheel ook lager kan worden. Gunstig voor de aerodynamica en wederom actieradius.

Er is door de opzet van het chassis veel vrijheid voor de ontwikkeling van de bodemplaat. Het lijkt wel bijna een Formule 1 verhaal te worden. Maar de bodemplaat zal een zeer belangrijke bijdrage leveren aan het aerodynamische pakket van de Lightyear One.

Onderhoud aan de onderzijde van de auto is daarmee vrijwel uitgesloten maar ook niet nodig. Mede doordat de elektromotoren echt in de wielen zullen zitten. Ieder wiel zorgt zowel voor aandrijving als regenereren van energie. Alles gericht op efficiëntie natuurlijk.

De configuratie van het chassis biedt erg veel ruimte voor het oplossen van de veiligheid. Grote crashzones aan zowel voor- als achterzijde zullen ook ruimte geven aan veel bagageruimte.

Bij dit alles zorgt luchtvering zeer waarschijnlijk voor een fijn comfort met wellicht ook verschillende rij-modi. Al met al een goede fundering om zorgeloos te blijven rijden in een gevoel van vrijheid in plaats van gedachte aan laadpalen.

De Bijtelling

We hebben wel al stiekem vernomen dat de RAI Vereniging al hard aan het lobbyen is om zonne-energie aangedreven auto’s dezelfde status te geven als waterstof-auto’s. Dat betekent 4% bijtelling over de gehele waarde van de auto. 

Leaserijder & Leaseplan & Lightyear

Het belangrijkste nieuws is dat Leaseplan en Lightyear hun partnership hebben bekrachtigd. Met dit partnership versterkt Lightyear haar netwerk in Nederland en Europa, met name wanneer in 2020 de eerste auto’s van de band zullen rollen. “Zakelijke rijders spelen een belangrijke voortrekkersrol bij de introductie van nieuwe technieken” aldus Lex Hoefsloot.

Lightyear een hype? 

De energie zit bij Lightyear niet alleen in de auto’s maar vooral ook in het team van Lightyear. Een Hype? Jazeker, en dat moet ook!

Een Hype die wij maar al te graag volgen om jou op de hoogte te houden.

Bestellen van de Lightyear One is al mogelijk maar inschrijven bij Leaseplan kan nu ook!

Volgens planning zal in juli 2019 de eerste rijdende Lightyear One aan het testprogramma worden onderworpen. Hopelijk kunnen we je dan meer laten zien!

Categorieën